وضعیت تولید و مراحل فنی فیلمهای راهیافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر این پرسش را به همراه دارد که آیا برای سومین سال پیاپی سیمرغ مردمی از جشنواره حذف میشود؟
به گزارش سینماسینما، آخرین باری که در جشنواره فیلم فجر، جایزه سیمرغ مردمی اهدا شد، سال ۱۳۹۹ بود که فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد؛ جایزهای که البته کم حاشیه نبود و برخی سینماگران معتقد بودند بخاطر اختلال در سیستم رأیگیری آنلاین، وجاهت و اعتبار این جایزه باارزش کم شد.
اما جشنواره فجر بعد از آن هم برای دو سال پیاپی شاهد حذف سیمرغ مردمی شد. در سال ۱۴۰۰ و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، تاکید و تلاش دستاندکاران جشنواره بر انجام رأیگیری مردمی بود ولی در میانههای راه اعتراض برخی تهیهکنندهها شروع شد، چرا که تاکید داشتند یک مهندسی آرا به نفع یک فیلم در حال رخ دادن است.
در نهایت پس از تشکیل یک کمیته و یک روز مانده به اختتامیه، دبیر جشنواره از حذف سیمرغ مردمی به دلیل برخی ابهامات خبر داد.
سال ۱۴۰۱ و در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز برخلاف پیشبینیها شرایط آمادهسازی آثار، جشنواره را به سمت حذف این جایزه مهم برد.
مجتبی امینی – دبیر جشنواره – پیش از شروع این رویداد در نشست خبری خود تلویحا از حذف سیمرغ مردمی خبر داد و در توضیح چرایی آن گفت: برخی فیلمسازان درخواست زمان بیشتری برای آماده کردن آثار خود دارند و ما موضوع این دوستان را درک کردیم وگرنه یک ماه قبل میتوانستیم ۲۰ اثر را انتخاب کنیم و درگیر کیفیت نشویم ولی امسال ۶ فیلم با پروداکشن بزرگ داریم به همین دلیل صبر کردیم و با توجه به ترافیک استودیوها همراهی کردیم. با این حال یکسری آثار از نیمههای جشنواره به ناوگان اکران اضافه میشوند، بنابراین این موارد شرایط را برای برقراری عدالت در بخش آرای مردمی فراهم نمیکند.
و حالا که به دوره چهل و دوم نزدیک میشویم پیگیریها از برخی صاحبان فیلمها نشان میدهد که گفتههای سال قبل امینی برای امسال هم میتواند تکرار شود چون به نظر میرسد حدود چهار تا پنج فیلم در روزهای ابتدایی جشنواره برای پخش در سینماهای مردمی آماده نمیشوند و در حال حاضر فیلمهایی از بخش سودای سیمرغ همچنان در روزهای پایانی فیلمبرداری یا مراحل سنگین پست پروداکشن هستند و برای برخی دستاندرکاران جشنواره هم این تردید وجود دارد که این فیلمها در موعد مقرر به جدول نمایش مردمی برسند.
البته برخی این پیشبینی را هم دارند که شاید با حذف فیلمهایی که با تاخیر به جشنواره میرسند یا محدود کردن بازه زمانی رأیگیری تمهیدی برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران درنظر گرفته شود.
در این زمینه هنوز اطلاعرسانی رسمی انجام نشده، هرچند دبیر جشنواره ۶ روز قبل در یک مصاحبه تلویزیونی اطلاعرسانی درباره سیمرغ مردمی را به روزهای آینده موکول کرده بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





