سینماسینما، محمد حقیقت-کن: هم اکنون از سالن بزرگ لومیر کاخ جشنواره بیرون می آییم، که در اولین حضور جهانی فیلم فیلمساز بزرگ آپیچاتپونگ ویراستاکول با عنوان «خاطرات» (Memoria) در حضور خودش و هنرپیشگان به نمایش در آمد، برای ورودش به سالن بزرگ مدت ها تماشاگران ایستاده دست میزنند. بی اغراق، فیلمی سحر کننده و سوال برانگیز پیش چشم دوهزار وچهارصدنفر، به نمایش گذاشته شد. به نظر من لازم نیست به آن نخل طلا بدهند، زیرا فراتراز نخل طلاست!
«خاطرات» تصویرگر آنچه است که به تصویر در نمی آید، شخصیت اصلی فیلم، زنی است که به دیدار خواهر خود به بیمارستان میرود، بعد از آن، هربار صدایی غریب که فقط او میشنود، در سرش میپیچد که شبیه گلوله ای عظیم است که به جایی اصابت میکند و هربار وی به دنبال منشا صدا و توضیح و توجیه آن میگردد. سرانجام پیش یک میکسور صدا در یک استودیو مجهز صدا گذاری میرود تا برای استاد صدا گذاری ها آنجا توضیح دهد تا وی بتواند، معادل آن را یا پیدا کند و یا آنرا برایش بازسازی کند، شاید از این طریق، شخصیت اصلی فیلم به کشف منبع صدا نایل آید، صدایی که فقط او میشنود. سپس هر دو آنها به یک شرکت که تحقیقاتی درباره صدا میکند میروند، که در بخشی از آن قادر هستند( رنگ صدا) را مشخص کنند، اما زن به آنچه میخواهد نمی تواند برسد و کسی هم از توضیحات او سر در نمی آورد، گویا در بخشی از جنگل هایی آمازون چنین صدایی شنیده شده، وی راهی آنجا میشود. در منطقه سخت دورافتاده با مردی منزوی آشنا میشود که او نیز اسرار آمیز است. رازهای طبیعت را هنوز بشر کامل کشف نکرده، چگونه بر مغز این زن چنین صدایی طنین شگفت آور و غیرقابل درک به وجود آمده؟ این، از راز های فیلم این کارگردان است. این فیلم، بسیار حوصله طلب، و آرام اثری است فراتر از کارهای شگفت انگیز ویراستاکول.حال باید دید منتقدین که تازه ازسالن بیرون آمده اند، چه برخوردی با آن خواهند کرد، اما هیچ تماشاگری با این فیلم یکسان برخورد نخواهد کرد، دریک کلام میتوان آنرا اثر هنری حیرت آوری به حساب آورد.
جدول ستاره های منتقدین فرانسه به فیلمهای کن را ببینید:

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





