تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۰:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 63919

محمدمهدی حیدریان از اسفندماه سال ۱۳۹۵ بعد از ۱۱ سال دوری از مدیریت سینما به سازمان سینمایی بازگشت و به نظر می‌رسد او جزو مدیران ماندگار در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم باشد.
به گزارش سینماسینما٬ حدود سه هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گذشت که محمدمهدی حیدریان احکامی تازه برای مدیران زیرمجموعه خود صادر کرد. این صدور حکم در آن مقطع حکایت از آن داشت که احتمالا تغییرات در وزارت ارشاد به گونه‌ای نخواهد بود که رئیس سازمان سینمایی از این مجموعه جدا شود. حالا در حالی که به تازگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی رئیس جمهور معرفی و از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد کسب کرده است٬ در خبری از سوی سازمان سینمایی اعلام شد٬ حیدریان قصد دارد در هفته دوم شهریورماه دبیر جشنواره فیلم فجر را معرفی کند و می‌توان این را نشانه‌ای مبنی بر ماندگاری او در سمت ریاست سازمان سینمایی دانست. در ادامه با فرض تداوم مدیریت حیدریان در سازمان سینمایی به تغییر و تحولات احتمالی در این سازمان نگاه می‌کنیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر
شهریور ماه ۱۳۹۶ آغاز شده و هنوز دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر معرفی نشده است٬ این در حالی است که اغلب در سال‌های اخیر دبیر دور بعدی جشنواره به فاصله کوتاهی از پایان کار این رویداد سینمایی معرفی می‌شود. خبرهای اعلام شده از سوی سازمان سینمایی حکایت از آن دارد٬ به زودی دبیر جشنواره سی و ششم معرفی خواهد شد. اما در خبرهای غیررسمی اسم دو فرد به عنوان دبیر احتمالی جشنواره مطرح می‌شود. برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این بار هم مانند سال‌های نخست ریاست جمهوری حسن روحانی٬ علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر خواهد بود. رضاداد پیش از این در دهه ۸۰ نیز سابقه دبیری این رویداد سینمایی را داشته و یکی از باسابقه‌ترین مدیران در زمینه برگزاری جشنواره‌های سینمایی است.
احتمال دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود٬ منوچهر شاهسواری است. او در حال حاضر مدیرعامل خانه سینما٬ عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی٬ هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی٬ هیات امنای مدرسه ملی سینمای٬ هیات امنای موسسه رسانه های تصویری، هیات امنای موزه سینما و عضو شورای پروانه ساخت است.
گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که بعید نیست این بار مسئولیت دبیری جشنواره به یکی از پرکارترین و بانفوذترین مدیران این روزهای سینما سپرده شود.

بنیاد سینمایی فارابی
در سال‌های اخیر بارها موضوع لزوم بازتعریف جایگاه و کارکرد بنیاد سینمایی فارابی مطرح شده است٬ اما همچنان این بنیاد همچون گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد. محمدرضا جعفری‌جلوه نخستین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دولت یازدهم بود. بعد از آنکه جلوه فارابی را به مقصد صداوسیما ترک کرد٬ علیرضا تابش مسئولیت را در این بنیاد برعهده گرفت. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که احتمال خروج تابش از فارابی و حضور او در سازمان فرهنگی هنری شهرداری به عنوان رئیس این سازمان وجود دارد. در مورد سازمان فرهنگی هنری شهرداری نام گزینه دیگری نیز به میان آمده است٬ علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد فرد دیگری است که امکان دارد از دولت به شهرداری برود.
در صورت محقق شدن احتمال خروج تابش از فارابی٬ گزینه‌ای که از او به عنوان جایگزین نام برده می‌شود٬ ابراهیم داروغه‌زاده است٬ این البته در صورتی‌ست که داروغه‌زاده از مسئولیت خود در معاونت ارزشیابی و نظارت کنار برود.

معاونت ارزشیابی و نظارت
ابراهیم داروغه‌زاده از جمله مدیرانی است که در تاریخ بیست و سوم خردادماه با حکم حیدریان وارد بدنه مدیریتی سازمان سینمایی شد. او در مدت دو ماه و نیمی که در معاونت ارزشیابی و نظارت حضور دارد٬ در چند گفت‌و‌گو درباره برخی فیلم‌های سینمایی از جمله «خانه پدری» کیانوش عیاری به صورت مستقیم اظهارنظر کرده است و همچنین در همین مقطع مسئولیت تعیین تکلیف فیلم‌های توقیقی را عهده‌دار شد.
حالا احتمال خروج داروغه‌زاده از معاونت ارزشیابی و نظارت شنیده می‌شود و در صورت صحت این خبر٬ شنیده‌ها حکایت از حضور احمد میرعلایی در این معاونت دارد. میرعلایی به عنوان مدیرتولید و در چند پروژه در مقام تهیه‌کننده فیلم حضور داشته است و در دولت دهم مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و از مدیران فعال آن دوره بود. اگر خبر مربوط به انتصاب میرعلایی صحت داشته باشد٬ این یکی از تصمیمات عجیب و دور از انتظار مدیریت کنونی سینما خواهد بود.

انجمن سینمای جوانان
سیدصادق موسوی از ابتدای دی ماه سال گذشته با حکم حجت‌الله ایوبی و بعد از آنکه فرید فرخنده‌کیش از انجمن جدا شد٬ در راس این نهاد سینمایی قرار گرفت. البته جدایی فرخنده‌کیش چندان کم‌سروصدا نبود و در نهایت گویی برای جبران آن سروصداها٬ در دوره مدیریت موسوی در انجمن تمامی امور در سکوت و بی‌سروصدا پیش رفت.
جشنواره فیلم کوتاه تهران در ماه‌های پیش رو زیرنظر انجمن سینمای جوانان برگزار خواهد شد. برهمین اساس اگر تغییری پیش روی مدیریت انجمن باشد بعد از برگزاری جشنواره رخ خواهد داد. در صورت جدایی موسوی از انجمن٬‌ احتمال آن وجود دارد حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره اسبق انجمن به مسئولیت قبلی خود بازگردد.
گرچه این خبرهای غیررسمی در محافل سینمایی شنیده می‌شود٬ اما امکان آن وجود دارد تصمیمات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندان هم با این گمانه‌زنی‌ها همسو نباشد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها