محمد تاجیک :
محمد حسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای پروانه نمایش به تازگی گفت وگو یی با ایرنا داشته و در اظهاراتی از اینکه سعید روستایی چرا در فیلمش درباره مسببین اصلی این تحریم ها چیزی نگفته است انتقاد کرده است .
به نظر می رسد آقای نیرومند ، سینما را با روزنامه اشتباه گرفته است .سینما تفاوتهای اساسی با روزنامه دارد. سال ۸۰ که فیلم سگ کشی آقای بیضایی پر فروشترین فیلم سال شد ، گفت وگویی در خبرگزاری ایسنا با آقای بیضایی انجام دادم که تیتر آن ، این بود : سینما روزنامه نیست …آقای بیضایی در آن مصاحبه گفته بود : سینما نمیتواند هر روز دردهای جامعه را بگوید. باید چیزی را بگوید که با دوامتر و ماندنی است دردهای جامعه را میتوان در روزنامهها و تلویزیون گفت .
با این اظهارات آقای بیضایی می توان این استنباط را کرد که سینما می تواند به مسائل روز به گونه ای بپردازد که تاریخ مصرف دار و کهنه نشود و به شکل شعاری هم نباشد . سینما سینماست و سینما روزنامه نیست و جای دادن شعار و نوشتن بیانیه هم نیست .
این توقعی که آقای نیرومند از فیلم سعید روستایی دارند احتمالا فقط در فیلمهای برخی از فیلمسازان محبوب آقای نیرومند می توان آن را پیدا کرد .سینما باید با ظرافت خاصی به موضوعات بپردازد که هم شعاری نباشد و هم تاریخ مصرف دار نشود .
این انتظاری که آقای نیرومند از فیلم برادران لیلا دارند حتی در فیلمی مثل آژانس شیشه ای که محبوب ترین فیلم جریان اصولگرا پس از انقلاب است هم وجود ندارد …اگر قرار بود انتظارات مدیرانی چون نیرومند در این فیلمها برآورده شود احتمالا دیگر آژانس شیشه ای ، آن فیلمی نبود که این همه علاقه مندان سینما طرفدارش باشند .
این جور انتظارات را فقط در روزنامه ها و سایتها و بیانیه ها می شود برآورده کرد و در سینما باید با ظرافت بسیار بیشتری به موضوعات پرداخت ، حتی در سینمای جریان مقابل ، یعنی سینمای منتقد و مخالف جمهوری اسلامی ، از این توقعات عجیب و غریب دارند و خیلی فرقی با جریان اصولگرا ندارند .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود