محمدرضا شرف الدین، تهیهکننده سینما و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، در خصوص علل توقیف برخی فیلم ها علی رغم دارا بودن مجوزهای لازم، گفت: ممکن است برای فیلمی ملاحظاتی باشد که شورای محترم پروانه نمایش آنها را در نظر نگرفته باشد. من مدتی در شورای پروانه نمایش ویدئویی بودم. مهم ترین تجربه ای که از این شورا دارم، آن است که کسی ما را توجیه نمی کرد که ممیزی روی چه موضوعاتی باید صورت بگیرد.
به گزارش سینماسینما، شرف الدین در گفت وگو با بانی فیلم افزود: ما بنا بر قریحه و اطلاعات و تعهد خودمان به یک فیلم نگاه و درباره پخش فیلم تصمیم گیری می کردیم. البته شرایط شورای کنونی پروانه نمایش را نمیدانم چگونه است و چه مواردی را در نظر می گیرند.وقتی پخش فیلمی از نظر شورای پروانه نمایش بلامانع اعلام می شود، ممکن است کسی در آن جلسات باشد که نظراتش رأی نیاورده باشد و به مسئول شورا گزارش دهد که فیلم ملاحظاتی دارد و باعث شود که پروانه نمایش آن به تعلیق درآید تا آن مشکلات رفع شود. من این را بیشتر ناهماهنگی در نوع نظارت می بینم.
وی در پاسخ به اینکه نهادها و مسئولان چه کارهایی می توانند برای رفع این مشکلات انجام دهند گفت: در مرحله پروانه ساخت باید ملاحظات را دقیق و کامل گفت و انتظاری که از فیلمساز می رود این است که مدیوم قانونی، شرعی، اخلاقی و سیاسی جامعه را برای فیلمسازی بشناسد. البته این بیشتر وظیفه تهیه کننده است که پای این مدیوم و تعریف بایستد تا فیلمش دچار مشکل نشود. من برای پروانه ساخت ممیزی قائل نیستم و معتقدم برای پروانه نمایش ممیزی بیشتری باید قائل شد، چرا که در ساخت فیلم ممکن است چیزهای زیادی تغییر کند. ممکن است در نوشته به دلیل ملاحظات، نویسنده همه موارد را نیاورد و فیلمساز بعد از آن به صورت دیگری فیلم را بسازد. ما متأسفانه این بی صداقتی ها را دیده ایم و این اتفاقات افتاده است. به نظر من در موارد این چنینی باید صبر کنیم تا شرایط برای اکران آن فیلم مساعد شود. متأسفانه در این میان کسانی هستند که ملاحظات و منافع ملی را در نظر نمی گیرند، بلکه بیشتر به فکر شهرت و درآمد بیشترند و متأسفانه به همین دلیل است که بخشی از سینمای کنونی ما از آن نجابت سینمای دهه هفتاد فاصله گرفته است.
این تهیه کننده در خصوص انتشار فیلم های توقیفی در فضای مجازی گفت: اگر فضای مجازی که فیلم در آن قرار است پخش شود مجاز است به نظر من اشکالی ندارد، ولی اگر مجاز نیست و فرصت طلبی است، باید با آن برخورد شود. وقتی فیلمی پروانه نمایش دارد، برای پخش در سینما اجازه اکران دارد، لذا وزارت ارشاد هم باید به قوانینی برای مواردی که فیلم در شبکه های مجازی منتشر شود، بیشتر توجه کند و قانونهای مناسبی تعریف شود. ما در این مورد کمبود قانون داریم. این اعتراضات که برخی فیلم توقیفی را در فضای مجازی منتشر می کنند، لوس بازی است! هر کشوری قانون خودش را دارد، اگر فیلمساز قانون را می پذیرد باید طبق قانون عمل کند وگرنه اصلا چرا فیلم می سازد؟ من معتقدم باید فضای مناسبی برای فیلمسازانمان مهیا کنیم اما کدام فیلمساز؟ فیلمسازی که به منافع ملی و شعور مخاطب و خردگرایی و عقل محوری معتقد باشد و نه کسی که برای بیگانه سینه می زند و به دنبال منافع نامشروع مادی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد