محمدرضا شرف الدین، تهیهکننده سینما و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، در خصوص علل توقیف برخی فیلم ها علی رغم دارا بودن مجوزهای لازم، گفت: ممکن است برای فیلمی ملاحظاتی باشد که شورای محترم پروانه نمایش آنها را در نظر نگرفته باشد. من مدتی در شورای پروانه نمایش ویدئویی بودم. مهم ترین تجربه ای که از این شورا دارم، آن است که کسی ما را توجیه نمی کرد که ممیزی روی چه موضوعاتی باید صورت بگیرد.
به گزارش سینماسینما، شرف الدین در گفت وگو با بانی فیلم افزود: ما بنا بر قریحه و اطلاعات و تعهد خودمان به یک فیلم نگاه و درباره پخش فیلم تصمیم گیری می کردیم. البته شرایط شورای کنونی پروانه نمایش را نمیدانم چگونه است و چه مواردی را در نظر می گیرند.وقتی پخش فیلمی از نظر شورای پروانه نمایش بلامانع اعلام می شود، ممکن است کسی در آن جلسات باشد که نظراتش رأی نیاورده باشد و به مسئول شورا گزارش دهد که فیلم ملاحظاتی دارد و باعث شود که پروانه نمایش آن به تعلیق درآید تا آن مشکلات رفع شود. من این را بیشتر ناهماهنگی در نوع نظارت می بینم.
وی در پاسخ به اینکه نهادها و مسئولان چه کارهایی می توانند برای رفع این مشکلات انجام دهند گفت: در مرحله پروانه ساخت باید ملاحظات را دقیق و کامل گفت و انتظاری که از فیلمساز می رود این است که مدیوم قانونی، شرعی، اخلاقی و سیاسی جامعه را برای فیلمسازی بشناسد. البته این بیشتر وظیفه تهیه کننده است که پای این مدیوم و تعریف بایستد تا فیلمش دچار مشکل نشود. من برای پروانه ساخت ممیزی قائل نیستم و معتقدم برای پروانه نمایش ممیزی بیشتری باید قائل شد، چرا که در ساخت فیلم ممکن است چیزهای زیادی تغییر کند. ممکن است در نوشته به دلیل ملاحظات، نویسنده همه موارد را نیاورد و فیلمساز بعد از آن به صورت دیگری فیلم را بسازد. ما متأسفانه این بی صداقتی ها را دیده ایم و این اتفاقات افتاده است. به نظر من در موارد این چنینی باید صبر کنیم تا شرایط برای اکران آن فیلم مساعد شود. متأسفانه در این میان کسانی هستند که ملاحظات و منافع ملی را در نظر نمی گیرند، بلکه بیشتر به فکر شهرت و درآمد بیشترند و متأسفانه به همین دلیل است که بخشی از سینمای کنونی ما از آن نجابت سینمای دهه هفتاد فاصله گرفته است.
این تهیه کننده در خصوص انتشار فیلم های توقیفی در فضای مجازی گفت: اگر فضای مجازی که فیلم در آن قرار است پخش شود مجاز است به نظر من اشکالی ندارد، ولی اگر مجاز نیست و فرصت طلبی است، باید با آن برخورد شود. وقتی فیلمی پروانه نمایش دارد، برای پخش در سینما اجازه اکران دارد، لذا وزارت ارشاد هم باید به قوانینی برای مواردی که فیلم در شبکه های مجازی منتشر شود، بیشتر توجه کند و قانونهای مناسبی تعریف شود. ما در این مورد کمبود قانون داریم. این اعتراضات که برخی فیلم توقیفی را در فضای مجازی منتشر می کنند، لوس بازی است! هر کشوری قانون خودش را دارد، اگر فیلمساز قانون را می پذیرد باید طبق قانون عمل کند وگرنه اصلا چرا فیلم می سازد؟ من معتقدم باید فضای مناسبی برای فیلمسازانمان مهیا کنیم اما کدام فیلمساز؟ فیلمسازی که به منافع ملی و شعور مخاطب و خردگرایی و عقل محوری معتقد باشد و نه کسی که برای بیگانه سینه می زند و به دنبال منافع نامشروع مادی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





