محمدرضا شرفالدین معتقد است: آزادسازی خرمشهر یک عرصه بسیار گستردهای را برای فیلم، سینما و کتاب در مقابل ما باز میکند که متأسفانه نه تنها ادای دینی نشده حتی سینمای ایران به آن نزدیک هم نشده است.
به گزارش سینماسینما این سینماگر که سالها مسئولیت مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را بر عهده داشت، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: بیتردید آزادسازی خرمشهر یک نقطه عطف تاریخی در همه عرصههای اجتماعی ما است و یک پدیده الهی و هدیه خدا به ملت ما که با گذشت بیش از سه دهه از این حماسه بزرگ، فیلمی که بتواند واقعا این اتفاق را نشان بدهد ساخته نشده است.
وی با اشاره به فیلمهایی که درباره این حادثه ساخته شده است، اظهار کرد: فیلم «روز سوم» و همچنین «بلمی به سوی ساحل» و «مزرعه پدری» رسول ملاقلیپور را داشتیم که به حاشیه اشغال خرمشهر پرداختهاند اما فیلمی که به خود خرمشهر نزدیک شده باشد و مدیریتی که برای آزادسازیاش صورت گرفت را به تصویر کشیده باشد نداریم، کاری که شهید باقری کرد.
این سینماگر در ادامه با بیان اینکه همچنان پیگیر آثار سینمایی دفاع مقدس است، گفت: متأسفانه یک مصادره مطلوبی از دفاع مقدس صورت میگیرد که خیانت به آن است. در دفاع مقدس مردان بزرگی بودند که امروز کمتر نشانی از آنها وجود دارد و متأسفانه عدهای خود را به آنها منصوب میکنند و از دفاع مقدس سوءاستفاده میکنند.
این تهیه کننده تاکید کرد: سینمای دفاع مقدس به ورطه محافظه کاری افتاده است.امروز به موضوع حضور رزمندگان در مبارزه با داعش هم پرداخته نمیشود در حالیکه سینمای ما یک پتانسیل فوق العاده ای در خصوص مبارزه با داعش دارد که استفاده نمیشود. سه سال پیش پرویز شیخ طادی فیلمنامهای را با موضوع داعش به انجمن دفاع مقدس آورد که قرار بود به تهیه کنندگی محمد خزاعی ساخته شود اما به دلیل فراهم نشدن سرمایه به سرانجام نرسید. کاری که باید ارگانهای مختلف برای ساختش جلو میآمدند، بعدها دو فیلم در این حوزه ساخته شد که فیلمها قوی نبودند.
وی افزود: در بحث انقلاب و مقاومت نقاط کوری داریم که باید مواضع سیاسی نسبت به آنها روشن شود تا بتوان دربارهاش فیلم ساخت. این باعث میشود خیلی از موضوعات مهم انقلاب ناگفته بماند. محافظهکاری و ملاحظات روزمرگی سیاسی موجب میشود مواردی مطرح نشود و به سینمای مبتذل دچار شویم. عدالتخواهی جوهره انقلاب بوده اما امروز کدام فیلمساز جرأت دارد بر سر برخی بیعدالتی ها فریاد بکشد.
شرفالدین که سالهاست قصد حضور در عرصه کارگردانی را دارد از آماده بودن دو فیلمنامه در حوزه انقلاب و دفاع مقدس خبر داد و گفت: یکی از آنها که درباره انقلاب است را پروانه ساخت گرفتم اما هنوز نتوانستم سرمایه لازم را فراهم کنم؛ موضوع سیاسی روز با یک قصه حقوقی که امیدوارم ۵۰ درصد سرمایه آن فراهم شود تا آن را بسازیم.
وی با اشاره به موضوع این فیلم اظهار کرد: این فیلم با عنوان «اگر باران ببارد» درباره یک اتفاق واقعی است که در سال ۷۲ رخ میدهد و دربارهی شخصی است که محکوم به اعدام میشود.
شرف الدین در پایان درباره پروژه «فرزند صبح» با بیان اینکه پرونده این فیلم همچنان باز است گفت: اواخر سال گذشته از موسسه نشر و تنظیم آثار امام (ره)تماس گرفتند و توضیحاتی را در جلسهای ارائه کردم و در نهایت قول هایی دادند که این فیلم به سرانجام برسد. «فرزند صبح» کاری است که با حوصله و فکر فیلمبرداری شده است و نباید آن نسخه جشنواره مورد ارزیابی قرار گیرد. این فیلم راشهای خوبی دارد و نیازمند تدوینی مدبرانه زیر نظر بهروز افخمی کارگردان فیلم است و او پذیرفته کار ناتمامش را به سرانجام برساند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





