سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
محمدکارت به واسطهی فیلمهای کوتاه و مستندی که ساخته است در سینمای فیلم مستند و کوتاه ما کسی است که از پایه شروع کرده و قدم به قدم بالا آمده و زبان خودش را برای فیلمسازی پیدا کرده است. در عرصه مستند و فیلم کوتاه جوایز زیادی را کسب کرده و الان وقت مناسبی بود که فیلم بلندداستانیاش را بسازد.
شنای پروانه تا به اینجا یکی از قابل اعتناترین فیلمهای حاضر در جشنواره است. محمد کارت یک اتمسفر مشخصی را میپسندد و آن سراغ گرفتن از شخصیتهای بافت جنوب شهر یا کسانی که با برخی از آسیبهای اجتماعی درگیری دارند.
ویژگی مهمی که در سینمای محمد کارت وجود دارد این است که محمد کارت شخصیت و موقعیتهای فیلمهای خودش را کاملا حس میکند و به قول معروف با شخصیتها همدل و همنشین میشود، بعد آن موقعیت را به یک موقعیت دراماتیزه و داستانی تبدیل میکند. شنای پروانه هم از این قاعده مستنثنی نیست.
ظاهر شنای پروانه شاید در ادامهی فیلمهایی مثل ابد و یک روز، متری شیش و نیم باشد، اما این فقط در ظاهر است در اصل اگر کارنامه محمد کارت را دنبال کنیم میبینیم که خیلی پیش از اینکه موج ابد و یک روز سازی و متری شیش و نیمسازی در سینمای ایران رواج پیدا کند، محمد کارت این سینما را دنبال میکرده.
جدای از این شباهت ظاهری، شکل نگاه محمدکارت به سوژهها کاملا با آن چیزی که در ابد و یک روز یا متری شیش و نیم دیدیم، متفاوت است. هسته اصلی داستان یک خانوادهست و محور اصلی داستان یک قهرمان. یعنی ما یک قهرمانی داریم که در دل یک فضای آسیب دیده زندگی میکند. اما این اتفاق در بستر خانوادهای رقم میخورد که انواع و اقسام شخصیتها در این بستر وجود دارد. به واسطهی این مدل از داستانپردازی آن انگ غیرقابل فهم سراغ گرفتن از آسیبهای اجتماعی و سیاهنمایی از فیلم «شنای پروانه» جدا میشود و قابل الصاق نیست.
نکته دیگر فیلم این است که محمد کارت یک موقعیت واقعی را برای ساختن فیلم انتخاب کرده است و یک سری شخصیتهایی که در جنوب شهر زندگی میکنند، اما آن چیزی که مهم است تلخ و سیاهنمایی نشان ندادن این موقعیتهاست و اتفاقا سراسر فیلم حکایت از قهرمانی دارد و فیلم در بستری مطرح میشود که طعنه بر سینمای معمایی میزند بیش از آنکه بخواهد از سینمای اجتماعی و تلخ سراغ بگیرد.
در مرحله فیلمنامه و در مرحله کارگردانی محمد کارت موفق است. تجربه او در سینمای مستند و شناخت دقیق شخصیتهایی از این جنس که در این فیلم مشاهده میکنیم، باعث شده است با ترکیب بازیگران حرفهای که بسیار جذاب ایفای نقش میکنند و بازیگرانی که خیلی مطرح نیستند که بخاطر تجربه زیسته خود همسو و همخون شدند با فیلم، فضایی بسیار واقعنما را رقم بزند.
با نگاه اینکه این فیلم یک فیلم اول است، قطعا بینقص نیست و با برطرف شدن ایرادات جزئی در کارگردانی و دیالوگ نویسی این فیلم، شاید «شنای پروانه» به یک فیلم بسیار بسیار خوب تبدیل میشد. اما در مجموع این فیلم بسیار قابل قبول است و به عنوان یک فیلم اول قابل اعتناست.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





