تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۱۳:۱۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 116426

«این روز‌ها مشهد حال و هوای دیگری دارد؛ ۲۰۰ روز از اینکه من در خدمت مردم مشهد هستم می‌گذرد و بنا بود در یکی از پرو‌ژه‌های عمرانی مشهد باشیم، اما به دلیل‌گرمای بیش‌از اندازه هوا تصمیم گرفتیم نشست در سالن شهدای شهرداری برگزار شود.»

به گزارش سینماسینما ، این توضیحاتی است که محمدرضا کلائی، شهردار مشهد مقدس دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه را با آن آغاز کرد. نشستی که در ادامه آن حاشیه ای عجیب نیز بروز کرد که احتمالا در آینده پس لرزه های آن را شاهد خواهیم بود. رویدادی که به نوعی این نشست خبری را تحت الشعاع قرار داد و به حاشیه هایی گرفتار کرد.

پس از توضیحات مختصر شهردار، نشست پرسش و پاسخ آغاز شد که نخستین سوال مطرح شده در آن،‌ درباره برخی دستگیری های رخ داده در شورا و تاثیر آن در نظام مدیریت شهری بود که شهردار در پاسخ گفت: در شورای شهر مشهد چنین اتفاقی رخ نداده و شاید در اطلاع رسانی کوتاهی هایی صورت گرفته که این پرسش مطرح می شود. این اتفاق در شوراهای دیگر نقاط رخ داده و البته طبیعی هم هست که در هر نظامی تخلفاتی هم رخ دهد و با تخلفات برخورد شود. این برخوردها محدود به این موارد هم نبوده و پیشتر هم رقم خورده اما کمتر مورد توجه قرار گرفته یا در رسانه ها بازتاب یافته است.

تدابیر اندیشیده شده برای کنترل بار ترافیکی محورهای اطراف حرم رضوی، ‌دیگر موضوعی بود که مورد پرسش قرار گرفت و کلائی در پاسخ گفت: علاقه‌مندی ما این است که فضای پیرامون حرم، آرام و امن باشد و برای کم توانان مناسب سازی شده باشد و می دانیم وضع حال حاضر خوب نیست، اما نکته این است که همه این‌ها توسط نهاد‌های نظیر شورای همتا، راهنمایی رانندگی، مدیریت شهری و آستان قدس رضوی تصمیم گیری می‌شود و واقعیت این است ارتباط میان این‌ها برقرار نبوده است.

شهردار مشهد افزود: باید افق کوتاه مدت را از بلند مدت جدا کرد و راه حل‌های پیاده محور و پاک در اولویت باشد. باید محدود سازی صورت گیرد، اما این محدود سازی صرفاً با اخذ عوارض نباشد بلکه می بایست به این جمع بندی برسد که ارائه تسهیلات و محدودیت‌ها را در کنار هم در دستور کار قرار گیرند. مهم‌ترین نکته این است که محدوده پیرامون حرم را به تعدادی پارکینگ بزرگ مجهز کنیم و آنجا را مبدا قرار دهیم تا افراد به کمک وسایلی مانند اتوبوس ها و خودروهای برقی تردد کنند.

وی در ادامه گفت: به عبارتی، برای کنترل ترافیک اطراف حرم رضوی راه حل‌های پیاده محور و پاک در دست پیگیری است و به این منظور گفت و گوهای مفصلی را در دستور کار قرار داده و به توافق هایی با آستان قدس و نیروی انتظامی در این خصوص دست یافته ایم. بر این اساس از چند روز دیگر عملیات عمرانی احداث پارکینگ در میدان شهدا آغاز خواهد شد، پارکنیگ بعدی در خیابان وحدت خواهد بود که تا یک ماه دیگر عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد و در ادامه در چند نقطه دیگر هم پارکینگ احداث می کنیم. مهمترین مسئله‌ای که داریم در میدان شهید گمنام است که می خواهیم بخشی از زمین شرکت نفت را برای پارکینگ در اختیار بگیریم.

کلائی با اشاره به ملاحظه ای مهم در خصوص جمعیت مشهد، گفت: بر اساس آمار، شهر مشهد سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد در حالی که روزانه به صورت میانگین بیش از ۶۰۰ هزار نفر زائر به مشهد می آیند که در زمان حضورشان در این شهر، شهروند مشهد محسوب می‌شوند. البته این عدد میانگین است و در برخی روزها کمتر است و در مقاطعی تا دو و نیم میلیون نیز افزایش می یابد. بر این اساس باید توجه داشته باشیم که برنامه ریزی ها می بایست بر اساس جمعیتی بالغ بر چهار میلیون نفر صورت گیرد که این موضوع با دشواری هایی همراه است.

برنامه های در دست اقدام شهرداری برای حمایت از نماینده شهر مشهد در لیگ برتر فوتبال کشورمان و تشکیل تیم والیبال،‌ موضوع پرسش بعدی بود که شهردار در پاسخ به آن گفت: سال گذشته و در ابتدای شروع لیگ‌برتر بازی پدیده می‌خواست با پرسپولیس برگزار شود که حاشیه‌هایی داشت. حمایتی که مدیریت شهری کرد حمایتی بود که بخش خصوصی توان آن را نداشت، البته این حمایت از یک کالای عمومی بود که برای همه مردم شهر اهمیت دارد و در شادی آفرینی برایشان تاثیر گذار است.

کلائی در ادامه گفت: ما تا میانه راه حمایت کردیم تا یک بخش خصوصی پیدا شد و گفت که توان و انگیزه لازم برای این کار را دارد و ما هم خدا را شاکر شده و کار را به آنها سپردیم که نتیجه هم گرفتند. برای امسال دیگر حمایت مستقیم مد نظر ما نیست و به مالک تیم گفته‌ایم که در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند و مثلا کمپ ورزشی بسازد و به این طریق هزینه هایش را تامین کند. البته برای والیبال اوضاع متفاوت است و از یکسو علاقه‌مند هستیم بخش خصوصی توانمند وارد شود و از سوی دیگر به دنبال این هستیم که سالن ورزشی با گنجایش مناسب احداث کنیم.

شهردار مشهد در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برخی شائبه های مطرح شده در خصوص فرصت هایی که در اختیار شرکتی قرار گفته که پیشتر وی و یکی از معاونانش در هیات مدیره آن حضور داشته اند و بعد از دریافت سمت،‌ از آن خارج شده اند، گفت: روز اولی که می‌خواستم در خدمت دوستان در شهرداری برسم به دستگاه‌های نظارت مراجعه و در مورد گذشته و کسب و کار‌ها صحبت کردم، مهم این است وقتی وارد چنین پست‌هایی می‌شویم باید از کار‌های گذشته خداحافظی کرده باشیم. اینکه در فعالیت نمایشگاهی حضور داشتیم، بله حضور داشتیم ولی قبل از اینکه به شهرداری تهران و مشهد بیایم این فعالیت‌ها را ترک کردم.

وی افزود: فکر نمی‌کنم برخورداری از رانت رخ داده داشته باشد و البته گفتنی است صنعت نمایشگاهی دیگر مانند قبل نیست و به دلایلی از جمله تحریم ها زیان‌آور شده و به همین واسطه دیگر رانتی در آن وجود ندارد. در یک کلام من از آن کسب و کار و امور دیگر مانند تدریس در دانشگاه به دلیل مشغله های کار در شهرداری خداحافظی کرده ام و در این خصوص آنقدر محتاط عمل کرده ام که به سان آن ضرب المثل بوده که آب سرد را هم فوت می کند!

گفت و گو درباره پاسخگو نبودن برخی مدیران شهرداری مشهد از جمله معاون فرهنگی جدید، ادامه بخش نشست خبری بود که شهردار در خصوص آن گفت: حدود سه ماه است در خدمت معاون فرهنگی جدید هستیم، من سه کار از ایشان خواسته‌ام و چون این سه کار بلند مدت است، هنوز نمی‌توان عملکرد ایشان را ارزیابی کرد. نخستین کار، فرهنگ شهروندی است که دو مورد را پیگیری می‌کنند: نخست عبور از خط عابر پیاده و دوم تفکیک زباله از مبدا، موضوع دوم حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر است و موضوع سوم نیز توسعه فضا‌های فرهنگیو

وی با تاکید بر اینکه با این سه شاخص معاون فرهنگی اش را ارزیابی خواهد کرد،‌ گفت:‌ این مسئله ها شاید ساده به نظر برسند اما آنقدر اجتماعی و بلند مدت هستند که نمی‌توان به این زودی نتیجه‌گیری کرد محقق شده اند یا خیر، تنها می توانم بگویم که از فرایندی که در این زمینه پیگیری می‌شود ناراضی نیستم.

شهردار کلانشهر مشهد در ادامه در پاسخ به سوالی بر تغییر ادبیات متن و حاشیه در مشهد تاکید کرد و گفت: در این خصوص چهار راهبرد اصلی مطرح ‌است. در راهبرد اول با فراهم آوردن زمینه لازم برای شکوفایی استعداد‌ها، به دنبال توسعه مشهد هستیم. راهبرد دوم ما مسئله اقتصاد شهر مشهد است چراکه باور داریم رشد ۷-۸ درصدی اقتصاد در شهر مشهد شدنی است و بر این اساس تمام توان خودمان را برای این موضوع می گذاریم تا در سال ۹۸ به این رشد برسیم. راهبرد سوم زیر ساخت‌های شهری است که بر اساس آن باید مشهد را یک شهر زیست پذیر نگهداریم و از این رو طرح هایی مانند کمربند سبز شمالی برایمان اهمیت دارد. و در نهایت راهبرد چهارم بخش‌هایی است که باید مسائل و رویکرد‌های اجتماعی را داشته باشیم. باید در این زمینه از بخش خصوصی حمایت کنیم.

پرسش بعدی به اظهارنظری اشاره داشت که شهردار مشهد در ابتدای فعالیتش در پاسخ به تیتر روزنامه کیهان بیان کرده بود که شهردار نظرش را این گونه بیان کرد: همه حرفی که ما می‌زدیم تغییر گفتمان بود و همچنان بر آن تاکید داریم. حرف ما این است که شهر برای همه مردم است و باید همه خدمات بگیرند و اگر ویژگی‌های خاصی دارد ما از آن هم حمایت می کنیم. ما بر هویت شهر مشهد تاکید داریم و حتی بیشتر از سایر دوستان قبلی، ما اهل گفت و گو هستیم و باید نتیجه بدهد.

کلائی در ادامه با مثال زدن از توان فنی بسیار بالای قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه هایی مانند احداث تونل یا ساخت تقاطع های غیرهمسطح، تاکید کرد: اگر مجموعه‌ای خوب کار می‌کند می بایست از آن حمایت شود و اگر مجموعه‌ای وابسته است و خوب کار نمی‌کند، از آن حمایت نخواهد شد. ما بر این موضوع تاکید داریم و این گونه نیست که منکر خوبی ها یا بدی ها شویم. وقتی مترو شهر ما از مترو شهرهایی که شرکت های رقیب خاتم در دست گرفته اند جلوتر است و از همه متروهای شهرها پیش است، آیا نباید از عملکرد قرارگاه خاتم تمجید کنیم؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص امور فرهنگی و مسائلی مانند شادی آفرینی با محدودیت هایی از جانب برخی مواجه نیست؟، گفت: بگذارید این گونه پاسخ دهم که از ابتدای امسال ۸۰۰ هزار نفر در برنامه‌ها و جشن‌هایی شرکت کرده‌اند که موسیقی هم در آن بوده است. این جشن‌ها به یک روال عادی تبدیل شده است. نکاتی داریم که روی آن‌ توافق کرده‌ایم. سعی کردیم خواسته‌های افرادی که مورد توجه قرار‌ نمی‌گرفتند و ویژگی‌های شهر مشهد در نظر گرفته شود.

شهردار مشهد مقدس با تاکید بر این نکته که می بایست در شهر امکان شکوفایی همه استعدادها فراهم باشد و مثلا کسی که استعداد موسیقی دارد، بتواند موسیقی گوش داده و استعدادش را کشف و شکوفا نماید،‌ افزود: به جرات می توانم بگویم که از ابتدای فعالیتم در شهرداری تا کنون اقدامی نبوده که بخواهیم انجام دهیم و نتوانیم و موفق نشویم یا مانعی ایجاد شود.

در ادامه نشست، توضیح در خصوص سامانه شفاف سازی «فاش» و مکانیزم های مقابله با فساد در شهرداری و چند مساله دیگر در پاسخ به برخی شوالان ارائه شد تا نوبت به دو سوال خاص برسد. سوال در خوص پروژه آبادگران که شهردار تاکید کرد یک پروژه مضر برای شهر مشهد است، مصداق کوهخواری بوده، پیمانکار آن در عمل برای دریافت مجوزهایش صادق نبوده و در نهایت موجب شده شهرداری اعتراض کند و پای نهادهای نظراتی به ماجرا باز شود و سپس، پرسشی در خصوص پادگان لشگر ۷۷ که کلائی تاکید دارد گفت و گوهای مداوم و پیوسته ای برای فرجام یافتن آن در دستور کار قرار داده است.

وی در ادامه تاکید می کند که شهرداری مشهد هیچ پروژه ای را آغاز نخواهد کرد الا اینکه بداند در دوره شورای پنجم به ثمر خواهد نشست و پایان خواهد یافت و بر این اساس تاکید می کند که در ماجرای پادگان به دنبال احداث یک پارک ۷۲ هکتاری و همجنین اختصاص سوله های تاریخی پادگان به موزه است. اهدافی که معتقد است در دوران باقی مانده از عمر شورا محقق شدنی هستند. او در ادامه شرح می دهد که هدف از پایان دادن به پروژه ها در طول عمر شورا،‌ممانعت از واگذاری پروژه های نصفه و نیمه به شورای بعدی است.

پرسشی در خصوص پروژه های فرهنگی و توجه به سینما و تئاتر و احداث زیرساخت های مورد نیاز آنها در اقصی نقاط مشهد، از سوالات انتهایی نشست چند شهردار مشهد و اصحاب رسانه است، با این توضیح که خبرنگار در ادامه سوالش تاکید می کند آیا در این خصوص با مخالفت آیت اله علم الهدی مواجه نیستید؟‌که شهردار ابتدا می خندد و سپس تاکید می کند این سوال بی انصافی است و یادآور می شد که بر اساس شناختش از آیت اله علم الهدی می تواند شهادت دهد ایشان اصلا با تیاتر و سینما مشکلی ندارند و این ادعاها درست نیست.

تابناک

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها