
احمدزیدآبادی دریادداشتی نوشت :من هم شاید مانند بسیاری از پدرها، در مدتی که سریال شهرزاد تولید و توزیع میشد؛ به اتفاق همسر و فرزندانم به تماشای آن نشستم. از این جهت باید از تمامی دست اندرکاران سریال تشکر کرد که در این وضعیت از هم گسیخته، وسیلهای برای سرگرمی و تفریح دستهجمعی خانوادهها و امکان گفتگو بین آنان را فراهم کردند.
🔺با این همه، به نظرم سریال شهرزاد از فرصت اقبالِ عمومی برای آگاهی بخشی و تأثیرگذاری اجتماعی به خوبی استفاده نکرد و در روند کار خود در مجموع به بیراهه رفت.
🔺فیلم با داستان و صحنهپردازیهای جذابی از دورهای نوستالژیک در تاریخ سیاسی معاصر ایران آغاز شد و در واقع همین آغاز، کلید موفقیت آن بود. در حقیقت انتظار میرفت که جنبههای تراژیک سیاسی و اجتماعی آن دوره از تاریخ ایران، درونمایۀ اصلی فیلم باشد؛ اما در ادامه نه فقط این جنبهها به حاشیه رفت، بلکه با به میان کشیدن ماجرای ربودن “جناب دکتر مصدق” در حین تبعیدش به احمدآباد، به کمدی تبدیل شد.
🔺در واقع، به تدریج نزاع خونین گَنگهای مخوف و روابط عاطفی و عاشقانۀ بینِ فردی آنان، به تم اصلی فیلم تبدیل شد و بازیهای درخشان بسیاری از بازیگران و برخی دیالوگهای جذاب بین آنان، به نجات سریال از فرو افتادن به داستانی غیرواقعی، بیش از حد اغراقآمیز و بیرحمانه کمکی نکرد.
🔺به نظرم سکانس معرفی شیرین به عنوان وارث خانوادۀ بزرگآقا مزخرفترین بخش سریال و صحنۀ گریۀ مادر و خواهران بینوای اکرم در وداع با نوزاد او، بیرحمانهترین صحنۀ آن بود. گویا در سریال شهرزاد، طبقۀ محروم جز بیاعتنایی و یا تبلور عقدههای روانیشان سهم دیگری از فیلم نداشتند.
🔺با این همه، باز هم به مجموعۀ افرادی که برای ساخت سریال شهرزاد زحمت کشیدند “خسته نباشید” میگویم چرا که میدانم در کشور ما این نوع کارها تا چه اندازه پرزحمت و بیاجر و همراه با تحمل فشار و ناراحتی است. طبعاً انتقاد از ایرادهای اساسی کار به معنای نادیده گرفتن تلاش و زحمت دست اندرکاران مجموعه نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- سرنوشت نامعلوم آخرین فیلم حسن فتحی/ آیا «مست عشق» بالاخره اکران میشود؟
- نسخه ویژه نابینایان سریال «جیران» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





