محمد جواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صبا ایده، در برنامه ویدئویی«تک شاخ» در رابطه با فعالیت سرویس “آپارات” گفت: اگر یوتیوب، باز بود ما آپارات، را راه اندازی نمیکردیم.
به گزارش سینماسینما او گفت: من بارها گفتهام و هر کسی برداشت خودش را داشته است؛ اما اگر اینطور بود، ما حتما کار دیگری میکردیم. موضوع این است که این فرصت، در اختیار همه آدمهایی که در این کشور زندگی میکنند، وجود داشت و همان موقع هم شبیه سرویس آپارات چند سرویس دیگر بودند.
او در پاسخ به اینکه برخی میگویند، آپارات با استفاده از رانت بالا آمده و امکان رشد و موفقیت داشته است، گفت: کمی به کسانی که اینطور قضاوت میکنند، حق میدهم و کمی هم حق نمیدهم. رانت بود؛ اما برای کسانی که در پاریس، آتن و استانبول بودند، نه نسبت به کسانی که در تهران و ایران زندگی میکردند، ما هم یکی بودیم مثل بقیه افرادی که در این کشور کار میکنند، ما فقط کمی زودتر شروع کردیم و مجموع دلایلی چون سرویس دهی بهتر، هوش تجاری ناشی از بوت استرپ باعث بقا و موفقیت ما شد.
نمیدانیم مسئولیت محتوا با کیست؟/در روز بیش از ۱۰ هزار گزارش کاربری دریافت میکنیم
مدیر عامل آپارت در ادامه در مورد احضارهای قضایی و دادگاههای پی در پی در این سالها بیان کرد: در تمام این دوران قوانین عقبتر از ما بودهاند. اصل مسئله این است که با قوانینی و آیین نامههایی که تصویب و به اجرا درآمده است؛ هنوز نمیدانیم مسئولیت محتوا با چه کسی است. همچنان برخی جاها در مرحله اول و برخی در مرحله دوم، مسئولیت محتوا بارگذاری شده را متوجه ما میدادند. در حالی که ما در آپارات ساختار مشخص و خیلی دقیقی برای کنترل محتوا داریم که مهم ترین بخش آن گزارش کاربری، است. در روز بیش ۱۰هزار گزارش کاربری دریافت میکنیم و این در حالی است که نزدیک به ۴۵ میلیون کاربر منحصر به فرد، در ماه از آپارات بازدید میکنند. و بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار ویدئو در سی روز بارگذاری میشود، و این موضوع اصلا قابلیت کنترل دستی و چشمی را ندارد حتما باید سازوکاری را تعریف کرد که بهترین سازوکار در دنیا گزارش کاربر است که با اولویت بندی توسط یک تیم چهل نفر از کنترلرهای محتوا کنترل می شوند. روش دوم که روش بسیار مهمی است، روش پردازش تصویر است که در سال اول نداشتیم و در سال دوم آپارات این روش توسعه پیدا کرد. یک جور دیتکشن (تشخیص دهنده) تصاویرمستهجن به صورت خودکار است و حداکثر دو دقیقه بعد از بارگذاری محتوا بررسی و کنترل میشود؛ اما در روش سوم دوسال است که حوزه خشونت را تشخیص میدهیم. در بضائت خودمان روش هایی که داشتیم را به کار بستیم؛ اما نکتهای برخی کاربران یک چیزهایی را پیدا کنند که مربوط به ۵ یا شش سال پیش است. من بارها رفته ام و کنترل کرده ام که این ویدئویی که بارها درباره اش توئیت کردهاند، هیچ کس گزارش نکرده است. و اگر گزارش صورت میگرفت به سرعت با توجه به سازوکار مشخص ترتیب اثر داد میشد.
آپارات جزو ۱۰۰ سایت برتر دنیاست
مدیرعامل صبا ایده، در ادامه در مورد جایگاه و آمار آپارات گفت: آپارات جزو ۱۰۰ سایت اول دنیا است و مصرف پهنای باند آپارات و فیلیمو در داخل شبکه کشور نزدیک به یک دوم کل شبکه داخلی کشور (IXP) را تامین و پخش میکنیم، و در ماه یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پخش موفق داریم . محصول آپارات کاملا در حال توسعه در حوزه گیم استریمینگ و لایو استریمینگ است. از آنجایی که قوانین کشور در این حوزه همیشه یکی دو پله عقب تر از تکنولوژی است، برخی سرویس هایی که می خواهیم عرضه کنیم را با ترس و لرز اقدام می کنیم.
ما پایبند به قوانین کشور هستیم/امیدوارم نگرانیها جهت ورود ما به بورس اقتصادی باشد
او درباره ورود استارتاپ ها به بورس و تاثیرش روی صبا ایده گفت: احتمالا نگرانیهای اقتصادی دارند یا بهتر بگویم امیدوارم نگرانیها اقتصادی باشند. ما همه در همین زمین بازی میکنیم. پایبند به قوانین و در چهارچوب قوانین کشور بازی میکنیم و حتما ممکن است هر شرکتی شبیه به ما و دیگری یک کمی پایش را از نظر تکنولوژی به جایی بگذارد که خلاء قانونی وجود داشته باشد تا توسعه قانونی صورت بگیرد و آن خلاء را پرکنند. این را از این لحاظ گفتم که این هم مسئله جدیدی است و با مسائل جدید، مقداری با تعلل برخورد می کنند. اینطور که شنیده ام این مسئله وجود دارد و چندین استارتاپ در این وضعیت هستند. یکی از من میپرسید،اگر نگذارند وارد بورس شوی چه می شود. گفتم هیچ چیزی نمیشود. همان کاری را میکنیم که تا دیروز میکردیم. اگر هم بگذارند برویم هرچه خیر و درست است، گاهی ممکن است فکر کنید چیزی دارد به شما اعتبار می دهد در حالی که شما به آن اعتبار می دهید و یا برعکس. به هر حال ما کارمان را میکنیم.
ساترا، دچار تضاد است / صدا و سیما از رشد ما خوشحال نمی شود
شکوری مقدم درباره بحث گرفتن مجوز از ساترا، گفت: اینکه رگولاتور شما کیست و چسیست؟ مهم است ؛ از لحاظ ریاضی اینکه رگولاتور شما کسی باشد که در چنین جایگاهی است این کار غلط است؛ اما ما این کار را قبول کردیم و با ساترا کار خود را شروع کردیم و رگولیشنِ سازمانی را زیر نظرصداوسیما پذیرفتیم و کار میکنیم و همیشه از روز اول از ایشان می پرسیدیم که شما از رشد ما خوشحال می شوید یا ناراحت؟ سوال ساده ای است. بحث منطقی بود و اصلا بنای دعوا و کری خواندن نبود. پاسخی که میشنیدم این بود که حتما بله ! به صورت کاملا مشهود و روشن مثل خورشید، صداوسیما نه از رشد ما خوشحال می شود نه از پیشرفتمان، ولی موضع ساترا اینگونه نیست و فکر میکنم دچار یک تضاد است ، هم میخواهد ما رشد کنیم هم نمیداند جواب صدا و سیما را چه بدهد ، این خیلی غم انگیزاست.
تبلیغ اینستاگرام در تلویزیون مجاز است؛ اما فیلیمو نه!
مدیر عامل فیلیمو در رابطه با تبلیغات محصولات و تولیدات صباایده در تلویزیون اظهار داشت: عید امسال که سریال پایتخت، پخش شد خیلی روی اینستاگرام تبلیغ کردند. یک سریال داشت یک سرویس خارجی را به صورت رایگان تبلیغ میکرد. ما یک سرویسی هستیم تحت رگولیشن این کشور و می خواهیم پول بدهیم و تبلیغ شویم؛ ولی نمی توانیم یا نمی گذارند این کار را بکنیم. این یعنی چه؟ برخی جاها به من می گویند آقا شما خیلی تند حرف می زنید. علنی می گویند پررو هستید. می گویم آقا اینطرف ماجرا که نیشگونی گرفتهاند یا کبریت را زیردست ما گرفته اند و داریم می سوزیم را نمی بینید و وقتی من داد می زنم میگویید این چه کارآفرین خشن و پر رو و تخسی است! این را نمی بینند که چقدر برای ما درد دارد. اصلا برخی از مسائل ما پیش پا افتاده است و بعضی از آنها خنده دار شده است.
یا ما باید محتوا تولید کنیم یا رسانه هایی در منهتن
او در ادامه در مورد عدم حمایت صدا و سیما و شهرک غزالی گفت: ما یک سریال به نام “جیران” را با همکاری “نماوا” سرمایه گذاری کرده ایم و آقای حسن فتحی در حال ساخت آن هستند. سریالی در کلاس “شهرزاد” است و کار خوبی است. تهیه کننده با شهرک غزالی، قرارداد دارد که برای تولید بروند. شروع به بازسازی و تولید کرده اند و صداوسیما فهمیده است که این کار برای فیلیمو و نماوا است با وجود قرارداد جلوی کار ما را گرفته است.من سوالم این است که چرا با ما این کار را می کنند. من نباشم یکی دیگر. دیگری نباشد دیگری. من از طرف فیلیمو و آپارات حرف نمی زنم از طرف جوانی حرف می زنم که ۱۸ سال است زندگی اش را در این کار گذاشته است حرف می زنم. چرا ما را دوست ندارید؟ دنبال چه هستید؟
شکوری ادامه داد: ما در کشور یا باید خدمات از این جنس مثل دیجی کالا و اسنپ و …را حمایت کنیم و کار را به دست جوانانی از قلهک و پاسداران و سیدخندان و کرمان بدهیم؛ یا اینکه خدمات را از کسی در “منهتن” یا “تلاویو” میگیرد.. گزینه سومی وجود ندارد که فکر میکنند یک بخش خصولتی یا خودی یا هر چه اسمش را میگذارند این کار را انجام بدهد. کاری که ما میکنیم، دی ان ای اصلی آن عشق است در قالب یک فرهنگ سازمانی بسیار منسجم که اصلا شما نمیتوانید این را در جایی دیگر، مگر در بخش خصوصی پیدا کنید. هیچ کجا این کار را برایتان نمیکند. جهل این بزرگواران نسبت به این مطلب باعث اختلال کار ماست؛ تا اینکه روزی انگشت بگزنذ که فیلیمو تحت رگولاتوری و با سرمایگذاری صد در صد خصوصی داشت کارش را میکرد.
لابی در صداوسیما جدیتر است/ در چارچوب قانون کار میکنیم
مدیر عامل صبا ایده در مورد مجلس و قانونگذاری بیان کرد: ما از قانونگذاری و چهارچوب دادن به این فضا خوشحال می شویم و ما در این فضا بازی میکنیم. اگر دنبال بازی کردن خارج از این زمین بودیم، سالیان سال در اینجا کار نمیکردیم. مسئله این است که این قوانین درست طراحی شوند. جاهای مختلف آن با هم تضارب نداشته باشد و از یک جایی به یک جای دیگر خسارت وارد نکند. و از آن مهم تر در اجرای آن نیت و رویکرد سازنده و پذیرای رشد داشته باشند نه رویکرد محدود کننده و مخرب .در نتیجه ما استقبال میکنیم که این اتفاق ها بیافتد. به هر حال در همه جای دنیا پر از لابی است و در صداوسیمایی که ما در دامن قوانینش کار میکنیم کمی جدی تراست؛ اما در کل اتفاقی که هست دوستمان ندارند و از رشد ما خوشحال نمیشوند. اگر جای ما را عوض کنند وبا یک نفر دیگر در خارج از کشور مشکلشان با آن کمتر است. شب راحتتر میخوابند. خیلی غم انگیزاست، اما این را از عمق وجودشان می فهمم؛ که میگویند او را اذیت کنیم و تبلیغ تلویزیونی هم ندهیم. وقتی صدای ما در می آید میگویند چرا اینقدر خارج از قانون و تند هستید. در حالی که اینطور نیست. اگر ما خیلی بره و خرگوش بودیم که در این سال ها نمی توانستیم شرکتی را در این شرایط اقتصادی درست کنیم و توسعه دهیم. کمی ما آدم های سخت جان تری هستیم؛ ولی در چهارچوب قانون کار میکنیم و توقع داریم قانون را درست بگذارند و اجرا کنند و به دنبال رشد سرویس داخلی باشند؛ اگر اینطور باشد مطمئنا هم حال ما و هم حال آنها بهتراست.
کنداکتور فیلیمو تا ۱۴۰۰ مشخص است
مدیر عامل فیلیمو درباره محتواهای اختصاصی تولید شده در فیلیمو توضیح داد: این اتفاقی بوده است که در وی او دیهای بین المللی و لوکال همه دنیا افتاده است . کاربری که اشتراک خریده است، نیاز دارد که هر ماه به او محتوا وخدمات جدیدی بدهیم، اگر اینطور نباشد احساس می کند سرویس، سرویس زنده ای نیست. ما به شکل صنعتی سریال نمی ساختیم؛ ما این کار را از نهنگ آبی، که پروژه اولمان بود شروع کردیم و تجربه خوبی بود و برخی پروژهها مثل مانکن، دل و هیولا، را از تهیه کننده هایی که کار را ساخته اند، خریداری کرده ایم، با برنامه ریزی های انجام شده کنداکتور سریالهایمان تا زمستان ۱۴۰۰ مشخص است.
دو نیم میلیون مخاطب در اکران آنلاین
شکوری مقدم درباره رشد استفاده از سرویس های پخش ویدئو و آغاز اکران آنلاین در دوران قرنطینه گفت: کرونا، که آرام آرام پاگرفت، حتی از نظر زیرساختی یک جایی کم آوردیم و ۷۰ درصد رشد داشتیم و آمادگی فنی این رشد یک شبه را نداشتیم. موقعی که این اتفاق افتاد ما کل بخش کارتون و انیمیشن سرویس ها را رایگان کردیم در نتیجه مصرف بیشتر شد و لازم نبود کسی اشتراک بخرد. مردم در خانه بودند و احتیاج به تفریح هایی داشتند که میتوانستند از طریق سرویس های وی او دی آن را تامین کنند. اکران آنلاین، کمی دیرتر حول و حوش خرداد، بود که شروع شد. سینماها دچار بحران جدی شده بودند و صاحبان محتوا و فیلمها دچار بحران شده بودند و نمی توانستند فیلم هایشان را نشان بدهند.. این کار را شروع کردیم ، فیلیمو و نماوا تا امروز ۹۸۰ هزار بلیط فروخته اند. نزدیک به ۲ و نیم میلیون نفر حداقل مخاطب این فیلم ها بوده اند و درامد آن به صاحبان محتوا برگشته است تا چرخه سینما بتواند حیات خودش را حفظ کند. مطابق با آمار سینما تیکت، که سال پیش بصورت کامل به مجموعه سرویس های صباایده اضافه شد در شهریور سال گذشته حدود ۳۸۰ هزار بلیط فروخته است و در شهریور امسال حدود ۸ هزار بلیت یعنی فروش سینما حدودا ۲ درصد سال قبل است . این خسارت بزرگی است وفکر می کنیم توانستیم یک کمک نسبتا خوبی به فضای اقتصاد سینمای کشور بکنیم.
پرفروش ترین اندورید باکس دیجی کالا برای فیلیمو است/۳میلیارد واچ تایم در ماه
او در رابطه با فیلیمو باکس به عنوان یک دستگاه سخت افزاری بیان کرد: از حدود یکسال پیش کار تحقیق و توسعه این کار را شروع کردیم تا کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد و وقت کار کردن و سرگرمی کاربران دچار مشکلی نشوند. پرفروش ترین اندورید باکس دیجی کالا با گزارشاتی که داریم فیلیمو باکس است . در ماه سه میلیارد دقیقه واچ تایم در کل فیلیموئ داریم و دنبال این هستیم که بخش جدی از زمان تماشا را به سوی تصاویر بزرگ ( بیگ اسکرین) اختصاص بدهیم.
برنامه فردوسی پور در حال تصمیم گیری
مالک فیلیمو درباره برنامه عادل فردوسی پور گفت: درخواست مجوزی شده است و توافقاتی صورت گرفته است. منتظر هستیم، ببینیم در چهارچوب قانون چه تصمیم گرفته می شود و امیدواریم تصمیم مناسبی بگیرند؛ اگر این تصمیم گرفته شود حتما با توافقاتی که چند پلتفرم با ایشان کرده اند احتمالا برنامه شان روی چندین پلتفرم قرار خواهدگرفت.
قوانین عقب تر از ما بوده اند/لنزور را تعطیل کردیم و اعلام کردیم ما کم آوردیم
شکوری مقدم با بیان اینکه شبکه اجتماعی صاحب ندارد؛ اظهار کرد: سه سال پیش بود که ما بیانیه ای دادیم و گفتیم کار کلوب، را ادامه نمیدهیم. کلوب، به عنوان یک شبکه اجتماعی داخل کشور مسیری برای حیاتش متصور نبود. دلیلش تکنولوژیک و اقتصادی نیست. دلیلش این است که کسی که صاحب شبکه اجتماعی است نمیداند چهارچوب های دقیق محتوایی چیست. روزی از نهادی ما را خواستند و با شماتت گفتند این کلوب سیاوش قمیشی، چیست؟ مردم کلوب های مختلف می زدند و به اسم های مختلف شروع به حرف زدن میکردند. گفتم آقا اینکه در هر رستوران و تاکسی که مینشینی هست. برگشت جمله ای به من گفت که هیچ پاسخی برای آن نداشتم. گفت آقا الگوی جوانان ما شهید همت، است. سیاوش قمیشی، نیست. حالا این دو تا موضوع چه ربطی به هم دارد را نمی دانم. من بارها در مجالس مختلف دولتی و مجلسی اینها را گفته ام و شنونده ها شاد شده اند.؛ اما ما این دردها را کشیده ایم. وقتی چهارچوب مشخص. فهمیدم شبکه اجتماعی چیزی نیست که بتوانم روی آن سرمایه گذاری کنم و بیشتر روی حوزه ویدئو تمرکز کردیم.
او در ادامه در مورد پایان فعالیت لنزور افزود: یک ماه پیش بود که بیانیه ای دادیم و لنزور، را تعطیل کردیم و گفتیم ما کم آوردیم.
لنزور، را که شروع کردیم به بارگذاری ۱۲ هزار عکس در روز رسیدیم. بعد گفتند قرار است پیام رسان ها حمایت شوند و به آنها وام ۵ میلیاردی میدهند. من هم رفتم که بگیرم ولی جز این وام که نزدیک به ۵۰ درصدش بازپرداخت شده است هیچ وامی از دولت نگرفته ایم. شایعه کرده اند که ما ۲۰۰ میلیارد تومان از دولت وام گرفته ایم؟ یا کسانی هستند که تنگ نظر هستند یا با ساختار حاکمیت دولت و اینها آشنا نیستند. به هر حال وضعیت ما برای ورود به بورس باید روشن باشد .
وی او دی آموزشی با مدرسه فیلیمو
شکوری مقدم در رابطه با مدرسه فیلیمو، اظهارکرد: در حوزه تکنولوژی آموزشی از پنج ماه پیش مطالعاتی داشتیم و روی روش های مختلف در دنیا بررسی کردیم و در انتها به وی او دی آموزشی رسیدیم. استفاده از این سرویس با تجربه کاربری که از فیلیمو دارند بسیار ساده خواهد بود. اواسط پاییز این وی او دی می آید.
مدیریت محتوی و تولید و برنامه سازی آموزشی در مدرسه فیلیمو به عهده دوست عزیز و با تجربه ام آقای دکتر علی عبدالعالی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- فضای ماتمزده صداوسیما شادی را از خانه مردم دور میکند
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- نسخه ویژه نابینایان «گناه فرشته» منتشر میشود
- گفتوگوهایی از تنهایی
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
- «گناه فرشته» و داستان خون، عشق، عدالت
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر