فیلم سینمایی «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری و تهیهکنندگی مجتبی رشوند است که در هفتمین روز اکرانهای کاخ جشنواره فیلم فجر، به نمایش درآمد تنها موفق شد تا سالن سینما را پُر کند.
به گزارش سینماسینما، فیلمسینمایی «صددام»؛ داستان مردی را روایت میکند که به دلیل شباهت ظاهری زیاد با صدام حسین، از او خواسته میشود تا نقش بدل این شخصیت جنجالی را ایفا کند. او ناچار است وارد موقعیتهای پیچیده و گاه طنزآمیزی شود که این تجربهها، زندگی او را تحت تأثیر قرار میدهد. این فیلم با ترکیب عناصر کمدی و درام، سعی در بررسی موضوعاتی فراتر از ظاهر داستان، از جمله تحلیل ابعاد انسانی، اجتماعی، و سیاسی چنین موقعیتی دارد.
یکی از جنبههای خبرساز این فیلم، شباهت گریم رضا عطاران به صدام حسین بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این شباهت بهقدری واقعی بود که حتی در زمان انتشار تصاویر اولیه، بحثهای بسیاری در فضای مجازی شکل گرفت. همچنین، این موضوع به نقطهای برای تبلیغات فیلم تبدیل شد و کنجکاوی بسیاری را برای تماشای آن برانگیخت.
با این حال این فیلم نظرات مختلفی را با خود به همراه دارد، این طور که در سالن های نمایش امروز مشخص بود و دیده می شد که تبلیغات توانسته به خوبی در این اثر عمل کند، سالن اکران جشنواره فجر که برای برخی فیلم ها تغریبا نیمی از خود را خالی نگه داشته بود این بار با ضرفیت تکمیل به استقبال فیلم «صددام» رفت. همین موضوع در ابتدا مخاطب را برای دیدن یک طنز خوب متوقع می کرد.
شروع فیلم نقطه قوتی بود که برای مخاطبان جذاب دیده شد اما هر چه می گذشت برخی از سالن در حال کاسته شدن بود.
به تعبیری در بخش میانه فیلم نتوانست همگام با شروع جذابش باشد و پایان بندی این فیلم به زعم برخی ها به خوبی نتوانست جذاب باشد.
البته با توجه به میزان بینندگان این فیلم تعابیر متفاوتی از کیفیت آن نیز برداشت خواهد شد اما برخی نکات زیر در سیر این داستان بر کیفیت آن تاثیری ظریف اما عمیق گذاشته بود.
این که شخصیت «ثریا» در فیلم روند گفتاری متفاوتی را طی می کرد یکی از همان ریزه کاری های کم دقت فیلم بود، شخصیتی که در یک سکانس با لکنت زبانی دیده می شد و در یک سکانس دیگر خیلی نرم و عادی صحبت می کرد.
پدرام پورامیری، که پیش از این بهصورت مشترک با حسین امیری دوماری آثار موفقی مانند «جاندار» و «یادگار جنوب» را ساخته بود، در این فیلم برای اولین بار بهصورت مستقل کارگردانی کرده است. ورود او به ژانر کمدی نشان از جسارت و تنوع در کارنامه کاری او دارد. پورامیری با استفاده از داستانی غیرمتعارف و شخصیتهای پرچالش، توانسته است اثری خلق کند که علاوه بر سرگرمکنندگی، به تفکر مخاطب نیز دامن میزند.
رضا عطاران که در این فیلم در نقش بدل صدام حسین حضور دارد، توانسته است با استفاده از زبان بدن و تغییرات ظریف در بیان و حرکات، شخصیتی چند لایه و باورپذیر خلق کند. این نقش برای عطاران چالشی متفاوت بوده است، زیرا نیازمند تلفیق کمدی و جدیت بوده که او با مهارت از عهده آن برآمده است.
نقش پریناز ایزدیار هم همچنان معمایی باقی مانده است، اما حضور او در این فیلم که معمولاً در آثار دراماتیک دیده شده، تنوعی به کارنامه حرفهای او افزوده و او را در اثری کمدی آورده است.
پریناز ایزدیار، رضا عطاران، عباس جمشیدیفر، آزاده صمدی، امیراحمد قزوینی، سیاوش چراغیپور از جمله بازیگران این فیلم هستند، و پیشبینی میشود که «صد دام» یکی از چند فیلمی است که در اکران عمومی با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.
منبع : خبرگزاری دانشجو
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





