فرشته طائرپور، عضو هیأت داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «وجدانا میگویم که امسال هیچ بیعدالتی در دیده شدن فیلمها یا کوتاهی نسبت به فیلمها صورت نگرفت».
به گزارش سینماسینما، طائرپور در واکنش به برخی حاشیه در برنامه «شبهای شفاهی» با بیان اینکه «تصور میکنم، آنهایی که شغلشان بهانهجویی است، اگر شما روی آنتن زنده تلویزیون هم مباحث و جلسات داوری را منعکس بکنید، باز صحبتها و شائبهها و حرفهای خودشان را میزنند در حالی کهبحثهای داوران طی چند شبانهروز تا ۲ بامداد ادامه داشت و شاید بهتر این بود که تصاویر داوری ما ضبط میشد» گفت: «انصاف حکم میکند که اعلام کنم هیچ فیلمی در جلسات داوری دیده نشده نماند، برخی فیلمها به جای یکبار، دو بار یا حتی سه بار دیده شدند و روی همه فیلمها دقت شد. حال اگر مسائلی وجود دارد که دست ما را میبندد تا بتوانیم به تعداد کاندیداهای بیشتری توجه بکنیم، بحث دیگری است که جای صبحتش در شورای سیاستگذاری جشنواره است که اتفاقا ما هم آن را مطرح کردیم و انشاءالله بعد از جشنواره قرار است که این مباحث را روی میز بگذاریم تا حاشیههایی را که خیلی جاها متاسفانه از متن پیشی میگیرد کاهش دهیم.»
وی با اشاره به اینکه «البته اگر یک هیات داوران دیگری داشتید این اعتراضها ممکن بود نسبت به فیلمهای دیگری صورت بگیرد ولی نفس این که ما در این سینما فیلم میسازیم یعنی جایزه»، ادامه داد: «امسال به قدری فیلمها خوب بودند که ما حتی در هیات داوران این بحث را مطرح کردیم که بیاییم بگوییم همه این بیست و چند فیلم کاندیدا هستند چرا که استاندارد ساخت، خوش ساختی و تنوع موضوعات این امکان را به ما میداد. به هر حال وقتی مجبور میشویم در مراحل مختلف از گزینههای انتخاب شده بکاهیم تا به فینال برسانیم، طبیعتا یک جاهایی شاید به نظر برسد اجحافی صورت گرفته ولو این که ما همه تلاشمان را کرده باشیم که این اتفاق نیفتد.»
طائرپور گفت: «شاید طرح این نظر شخصی بعد از داوری درست نباشد ولی واقعا من میخواهم اعلام کنم که جواد عزتی، ساعد سهیلی، هادی حجازیفر، میلاد کیمرام و بابک حمیدیان (در سرو زیرآب) تا مراحل آخر جزو نامزدها بودند و نامشان در لیستها تا مراحل آخر با ما بود ولی وقتی ما مجبور به کاهش هستیم، بر اساس تعداد رأی میرسیم به نتیجه فعلی چرا که اینجا تعداد آراء تعیینکننده میشود.»
او درباره نظر رسول صدرعاملی در یک برنامه تلویزیونی درباره کنار گذاشتن یک فیلم از داوری به دلیل مورد پسند نبودن آن از سوی اعضای هیأت داوران هم توضیح داد: «من بعید میدانم منظور ایشان این بوده باشد، البته وقتی همه ما به عنوان مخاطب فیلمی را میبینیم، باید از آن فیلم و موضوع آن فیلم و نتیجه گیریاش خوشمان بیاید و به اجزایش توجه کنیم اما واقعا اینطور نبود که ما فیلمی را به این دلیل ندیده باشیم . ما در این دوره جشنواره فیلمهای «اتاق تاریک»،«جاده قدیم»، «لاتاری» و باقی فیلمها را دیدیم و این فیلمها قضاوت شدند. البته در هر داوری اختلاف سلیقه هست اما بعید میدانم منظور آقای صدرعاملی به وضوح این بوده که چون از یک فیلم خوشمان نیامده اجزایش را مورد توجه قرار ندادهایم.»
این عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: «دلمان میخواست هیچ عامل خارجی این شائبه را ایجاد نکند که ما سفارشپذیر هستیم. خود من آدمی هستم که اگر احساس کنم کسی در کارم دخالت میکند، تاب نمیآورم. بحث کردن یک مطلب است اما این که بیایند و به عنوان مقام مسوول اعمال قدرت بکنند که این فیلم را اینطور ببینید یا جایزهای را جا به جا کنید، من آدمی نیستم که زیر بار بروم و ممکن است از جلسه بیرون بیایم. بقیه اعضا هم همینطور. همه اعضای هیات داوران این استقلال و دقت را دارند. حتی در مورد یکی از فیلمها گفتند که خواهرزاده من در آن سرمایهگذاری کرده، در حالی که آن خانم حتی یک درصد در آن فیلم سهم ندارد و میتوانند دفترچه مالکیت فیلم را کنترل کنند. از این بحثها زیاد است و وقتی وارد مرحله دروغ و تهمت میشود، خیلی باعث تاسف است و جشن را به کام ما تلخ می کند. یک آبروی کلی وجود دارد که مهمتر از آبروی همه ماست؛ صیانت از ساحت سینما برای همه ما اینقدر مهم است که حاضریم از آبروی خودمان بگذریم و از آبروی سینما نگذریم و برای همین است که وقتی میبینیم آبروی کلی دارد لطمه میخورد افسرده و ناراحت و معترض میشویم.»
طائرپور در پایان این برنامه با اجرای محمود گبرلو گفت: «ای کاش فیلمهای جشنواره سی و ششم در طول سال مورد استقبال قرار بگیرد و این بیش از بحثها و خبرهای زرد و حاشیهای اهمیت دارد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عکسی که نگار آذربایجانی به مناسبت تولد فرشته طائرپور منتشر کرد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- کلیپی که رضا یزدانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد
- سوگ سروده افشین علا به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور برگزار شد/ وداع با مادر شجاع سینمای ایران
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع فرشته طائرپور / گزارش تصویری
- به بهانه درگذشت فرشته طائرپور/ اینها که میروند سرمایههای اجتماعی بیجایگزین جامعهاند
- پیامهای تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور
- فرشته طائرپور درگذشت
- فرشته طائرپور ۱۴۰۰-۱۳۳۱ / گزارش تصویری
- رئیس انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان: واکسن خارج از نوبت نمیخواهیم
- مجوز نمایش سه فیلم صادر شد
- بازخوانی حاشیههای صدور یک کارت/ دفاع فرشته طائرپور از امضای خود در کارت تهیهکنندگی امامی
- «سازهای ناکوک» در مرحله صداگذاری و میکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





