به گزارش سینماسینما، سیدمحمد مهدی طباطبایینژاد در آخرین روز برگزاری یازدهمین دوره جشنواره مستند حقیقت بیان کرد: جشنواره امسال هم در بخش ملی و هم در بخش بینالملل خوب و متفاوت برگزار شد و استقبال مخاطبان حتی در روز شنبه (۲۵ آذرماه) که اولین روز کاری هفته است نشان از شیب رو به رشد جذب مخاطب داشت. ضمن این که کارگاههای پژوهشی برگزار شده در کنار بازار این جشنواره، از بخشهای خوب این دوره بود که البته من به عنوان دبیر جشنواره نباید خیلی به آنها تعریف کنم.
او در پاسخ به این که برخی مستندسازان معتقدند، جشنواره امسال آنطور که باید فیلمهای جسورانه نداشت و برخی مستندسازانی که در سالهای گذشته صاحب اسم و رسمی شدهاند در این دوره حضور نداشتند و تمام اینها به نظر میرسد که نوعی احتیاط و رویکرد خاص برای نمایش فیلمها در جشنواره وجود داشته است، بیان کرد: اتفاقا من به عنوان دبیر جشنواره معتقدم امسال فیلمهای جسورانه بیشتری در سینما حقیقت نمایش داده شد که صاحب سبک و کارگردانی درستی بودند. البته نمیدانم منظور از “جسور” چیست، شاید برخی فیلمهایی که نامشان بیشتر حاشیه به دنبال داشته است، مدنظر باشد. اگر این طور باشد باید بگویم در جشنواره امسال فیلمهایی که حاشیه پُفکی داشته باشند، نداشتیم و آثاری به نمایش در آمد که در سینمای آینده ایران جزو آثار مهم،جدی و تاثیرگذار شناخته خواهند شد.
طباطبایینژاد با تاکید بر اینکه در گذشته برخی فیلم ها در جشنواره بودند که فقط حاشیه داشتند و به عنوان یک اثر مستند ویژگی چندان شاخصی نداشتند، خاطرنشان کرد: امسال تلاش کردیم یک سبک حرفهای را برای جشنواره رعایت کنیم.
وی ادامه داد: شاید به نظر برسد در دورههای قبل، جشنواره کمی رنگ و بوی روشنفکری داشته، به طوری که برخی سینماگران که مثلا بیشتر از طیف فکری اصولگرایی بودند از حضور در جشنواره پرهیز میکردند یا برای مچگیری از فیلمهای دیگر به جشنواره میآمدند اما امسال اصلا چنین چیزی وجود نداشت و دایره وسیعتری آثار خود را در این رویداد به نمایش گذاشتند. ما تلاش کردیم با رویکرد خود به گروههای مختلف فکری از جمله اصولگرایان این پیغام را بفرستیم که جشنواره متعلق به همه است، چون جشنواره مستندِ سینمای ایران است و طیف روشنفکر، سنتی، اصلاحطلب و اصولگرا، همه میتوانند در این رویداد سینمایی شرکت کنند.
دبیر این جشنواره همچنین درباره حضور نداشتن برخی از مستندسازان مطرح شده سالهای قبل در این دوره توضیح داد: این مسئله همانند آن چیزی است که در سینمای داستانی اتفاق میافتد، یعنی یک فیلم ساز در یک سال، فیلمی در جشنواره فجر دارد و یک سال ندارد، اما امسال چهرههای قدیمی و جدید همه در کنار هم در جشنواره حقیقت حضور داشتند و در کنار چهرههای باسابقه، جوانان نیز وارد عرصه شدند که آثارشان در اکران هم میتواند تاثیر گذار باشد.
طباطبایینژاد در پایان با بیان اینکه برخی فیلمهای جشنواره به واسطه تلاش جدی سازندگانشان درجه یک بودهاند، گفت: شاید در یک دوره شاهکاری به نمایش درآید که همه فیلمها را تحت تاثیر قرار بدهد و طبیعی است که در یک دوره دیگر شاهکاری در جشنواره نباشد. با این حال اصل مهم برای ما مجموع فیلمها بود که براین باورم معدل فیلمهای امسال جشنواره از سال گذشته بالاتر بوده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری