به گزارش سینماسینما، سیدمحمد مهدی طباطبایینژاد در آخرین روز برگزاری یازدهمین دوره جشنواره مستند حقیقت بیان کرد: جشنواره امسال هم در بخش ملی و هم در بخش بینالملل خوب و متفاوت برگزار شد و استقبال مخاطبان حتی در روز شنبه (۲۵ آذرماه) که اولین روز کاری هفته است نشان از شیب رو به رشد جذب مخاطب داشت. ضمن این که کارگاههای پژوهشی برگزار شده در کنار بازار این جشنواره، از بخشهای خوب این دوره بود که البته من به عنوان دبیر جشنواره نباید خیلی به آنها تعریف کنم.
او در پاسخ به این که برخی مستندسازان معتقدند، جشنواره امسال آنطور که باید فیلمهای جسورانه نداشت و برخی مستندسازانی که در سالهای گذشته صاحب اسم و رسمی شدهاند در این دوره حضور نداشتند و تمام اینها به نظر میرسد که نوعی احتیاط و رویکرد خاص برای نمایش فیلمها در جشنواره وجود داشته است، بیان کرد: اتفاقا من به عنوان دبیر جشنواره معتقدم امسال فیلمهای جسورانه بیشتری در سینما حقیقت نمایش داده شد که صاحب سبک و کارگردانی درستی بودند. البته نمیدانم منظور از “جسور” چیست، شاید برخی فیلمهایی که نامشان بیشتر حاشیه به دنبال داشته است، مدنظر باشد. اگر این طور باشد باید بگویم در جشنواره امسال فیلمهایی که حاشیه پُفکی داشته باشند، نداشتیم و آثاری به نمایش در آمد که در سینمای آینده ایران جزو آثار مهم،جدی و تاثیرگذار شناخته خواهند شد.
طباطبایینژاد با تاکید بر اینکه در گذشته برخی فیلم ها در جشنواره بودند که فقط حاشیه داشتند و به عنوان یک اثر مستند ویژگی چندان شاخصی نداشتند، خاطرنشان کرد: امسال تلاش کردیم یک سبک حرفهای را برای جشنواره رعایت کنیم.
وی ادامه داد: شاید به نظر برسد در دورههای قبل، جشنواره کمی رنگ و بوی روشنفکری داشته، به طوری که برخی سینماگران که مثلا بیشتر از طیف فکری اصولگرایی بودند از حضور در جشنواره پرهیز میکردند یا برای مچگیری از فیلمهای دیگر به جشنواره میآمدند اما امسال اصلا چنین چیزی وجود نداشت و دایره وسیعتری آثار خود را در این رویداد به نمایش گذاشتند. ما تلاش کردیم با رویکرد خود به گروههای مختلف فکری از جمله اصولگرایان این پیغام را بفرستیم که جشنواره متعلق به همه است، چون جشنواره مستندِ سینمای ایران است و طیف روشنفکر، سنتی، اصلاحطلب و اصولگرا، همه میتوانند در این رویداد سینمایی شرکت کنند.
دبیر این جشنواره همچنین درباره حضور نداشتن برخی از مستندسازان مطرح شده سالهای قبل در این دوره توضیح داد: این مسئله همانند آن چیزی است که در سینمای داستانی اتفاق میافتد، یعنی یک فیلم ساز در یک سال، فیلمی در جشنواره فجر دارد و یک سال ندارد، اما امسال چهرههای قدیمی و جدید همه در کنار هم در جشنواره حقیقت حضور داشتند و در کنار چهرههای باسابقه، جوانان نیز وارد عرصه شدند که آثارشان در اکران هم میتواند تاثیر گذار باشد.
طباطبایینژاد در پایان با بیان اینکه برخی فیلمهای جشنواره به واسطه تلاش جدی سازندگانشان درجه یک بودهاند، گفت: شاید در یک دوره شاهکاری به نمایش درآید که همه فیلمها را تحت تاثیر قرار بدهد و طبیعی است که در یک دوره دیگر شاهکاری در جشنواره نباشد. با این حال اصل مهم برای ما مجموع فیلمها بود که براین باورم معدل فیلمهای امسال جشنواره از سال گذشته بالاتر بوده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور