بهروز افخمی که پس از در اختیار گرفتن تریبون برنامه «هفت» کوشیده خود را یک سینماگر مخالف با روشنفکریِ مرسوم در سینمای ایران و همچنین مخالف جدی جشنوارههای بینالمللی معرفی کند، به تازگی در گفتوگویی، جشنواره بینالمللی کن را در همین زمره قرار داده، ولی فراموش کرده تأکید کند پیش از این، خود در جشنوارهای که آن را نکوهیده، حضور پررنگی داشته، اما چیزی نصیبش نشده است!
به گزارش «تابناک»، بهروز افخمی، کارگردان سینما در مدتی که مدیریت و اجرای برنامه سینمایی «هفت» را در اختیار گرفته، رویکرد خاصی را در پیش دارد و تلاش کرده خود را چهرهای ارزشی و در عین حال مخالف با سینمای جشنوارهای معرفی کند و حتی یک سلسله انیمیشن در این برنامه پخش شد که هر نوع فیلم راه یافته به جشنوارههای خارجی و یا دارای حمایت مالی خارجی را نواخته بود که بخشی از این نقدها درست بود، ولی نه همه آنها و نه از سوی چهرهای چون افخمی.
همزمان با برگزاری جشنواره کن ۲۰۱۶، افخمی در گفتوگو با یکی از روزنامههای صبح تهران، جشنواره کن را جشنواره «دگرباشها» خوانده و در این زمینه عنوان کرده است: «در واقع شما میتوانید مطمئن باشید اگر فیلمی درباره همجنسبازی بسازید، بالاخره در یکی از این جشنوارههای اروپایی جایزه میگیرد، چون پروتکلهای جشنوارهای درباره این موضوع تصریح دارند».
افخمی در بخش دیگری از گفتوگویش عنوان کرده است: «جشنواره کن تا ۴ سال پیش در بازار فیلم، یک بخش خیلی مهم پورنوگرافی و فروش فیلمهای پورنو داشت. اتفاقا برای اینکه شوخی کنند یا توهین کنند یا اذیت کنند، میآمدند این غرفه را چسبیده به غرفه ایرانیها دایر میکردند» و در سایر بخشهای این گفتوگو نیز اساساً فرصتی برای نگاه مثبت به هر اثر راه یافته به جشنوارهها باقی نگذاشته است.
با این حال این رفتار بهروز افخمی که شاید برای طرحش روی حافظه ضعیف افکارعمومی حساب ویژهای باز کرده، با اندکی رجوع به سوابق از یک تناقض رفتاری تازه حکایت میکند. افخمی در حالی به انتقاد از سیاستهای جشنواره کن پرداخته که در سال ۲۰۰۴ با فیلم «گاوخونی» در بخش دوهفته کارگردانان این جشنواره حضور یافته و روی فرش قرمز این جشنواره نیز حاضر شده بود و روز پیشین نیز تصویری از این حضور در کنار بهاره رهنما و بهرام رادان کشف شده است.
افخمی بر خلاف ادعاهایش در جشنوارههای متعدد دیگری از کره جنوبی تا کانادا حضور داشته و بنابراین مخالف افخمی با جشنوارهها، بیشتر بوی شعار برای حفظ موقعیت را میدهد و با واقعیات موجود همخوانی ندارد!
البته افخمی مملو از این تناقضهاست و نمونههای متعددی در این زمینه میتوان برشمرد، از جمله اینکه این سینماگر در عین حال که خود را ضدلیبرالیسم و حزب اللهی میخواند، همزمان به عنوان اصلاح طلب وارد مجلس شده و سبک زندگی و کارهایش مشابه یک اصلاح طلب است. این گفتارها هم تنها در حد حرف نیست و هنوز حافظهها فراموش نکرده که افخمی برای چه کسی قصد راهاندازی تلویزیون خصوصی را داشت.
متأسفانه همین تناقضهای آشکار رفتاری باعث میشود نتوان روی حرف افخمی حساب چندانی باز کرد و به این گفتارها به عنوان یک نظر کارشناسی ـ چه در هفت و چه در سایر منابر ـ استناد کرد. انتظار میرود افخمی با پذیرش این نقد، نسبت به اصلاح رویه خود اقدام کند و یا لااقل حافظه افکارعمومی را بادوامتر از اینها بداند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- تدوین «استاد» به پایان رسید
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز