مستند «طلای قهوهای» به کارگردانی محسن جعفریراد، از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به پایتخت فندق در ایران و ابعاد آن میپردازد.
به گزارش سینماسینما، محسن جعفریراد مستندساز، درباره تازهترین اثر خود با عنوان «طلای قهوهای» که از تولیدات مرکز گسترش سنمای مستند، تجربی و پویانمایی است، گفت: شهرهای کوچکی در ایران وجود دارند که کمتر شناخته شده یا حتی ناشناختهاند که این شهرها ممکن است پتانسیل قوی در بخشهای متفاوت داشته باشند. یکی از این شهرها، محل تولد من رحیم آباد گیلان است که در بدو ورود به آن روی تابلویی که در ابتدای شهر نصب شده نوشته شده است: «پایتخت فندق ایران». اگر آمارها را نگاه کنیم متوجه میشویم که با ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت، این شهر بیشترین میزان کشت فندق را در ایران دارد. از آنجایی که فندق یکی از مهمترین عضوهای آجیل در سفره هفت سین است، کمتر کسی میداند که چنین شهری در ایران وجود دارد که شامل نزدیک به ۳۰۰ روستا میشود و همچنین یکی از سه بخش مهم ایران است.
او ادامه داد: از نظر گردشگری این شهر جاذبههای بکری برای حضور توریستها دارد چراکه از نظر موقعیت جغرافیایی هم به جنگل و هم به دریا نزدیک است و میتوان آبشارها، رودخانهها و طبیعت بکری را نیز در این منطقه شاهد بود. ما نیز در تصویربرداریهای هوایی که از این منطقه داشتیم تمام تلاشمان نمایش این جاذبههای گردشگری بوده است.
این مستندساز درباره معضلاتی در این شهر وجود دارد، بیان کرد: از آنجایی که برخی روستاهای این منطقه در ارتفاع قرار دارند، همیشه با مشکل کم آبی و کمبود منابع آبی مواجه است و نمیتوانند آنطور که باید و شاید به زمینها و محصولات خود رسیدگی کنند به همین دلیل در دو سال گذشته مهندسهای کشاورزی دستگاههایی تولید کردند که با برخورد مه به آنها آب تولید میشود و به این دلیل که در ارتفاعات مه زیادی وجود دارد، الان مشکل آب حل شده است.
او ادامه داد: هدف ما از نشان دادن تصاویر این امکانات این است تا باعث اشتغالزایی و کارآفرینی شویم و جوانان شهرهایی کوچکی مانند رحیم آباد به جای مهاجرت به شهرهای بزرگ، در شهر پدری خود مشغول به کار شوند. همچنین یکی دیگر از اهداف این مستند پرداختن به قیمتهای تمام شده برای کشاورزان فندق در معامله با دلالان است که درنهایت تمامی زیان این معاملات را کشاورزان متحمل میشوند.
کارگردان مستند «رنج زیر پوست» درباره آخرین وضعیت تولید «طلای قهوهای» عنوان کرد: این مستند الان در مرحله تدوین نهایی کار هستیم و تا پایان هفته آینده صداگذاری، اصلاح نور و رنگ و دیگر مراحل فنی آن پیش میرود تا برای روزهای پایانی شهریورماه یا ابتدای مهرماه آمانش نمایش باشد.
جعفریراد کارگردان مستند ۴۵ دقیقهای «طلای قهوهای» میگوید که این مستند با شروع پاییز ۱۴۰۱ آماده نمایش میشود و به شانزدهمین دوره جشنواره سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» میرسد و در صورت پذیرفته شدن، اولین نمایش این اثر در این جشنواره خواهد بود.
این مستندساز در پایان بیان کرد: در فرایند ساخت این مستند مرکز گسترش به خوبی ما را همراهی کرد و کاملا دلسوزانه و صمیمانه در تمامی مسائل از موضوعات مالی تا دیگر بخشها از «طلای قهوهای» حمایت کردند.
عوامل اصلی این مستند عبارتند از طراح پژوهشگر و کارگردان: محسن جعفریراد، مدیر فیلمبرداری و تدوینگر: نواب محمودی، مدیر صدابرداری: علیرضا دریادل، صداگذاری و اصلاح رنگ: فاطمه نقدی، راوی: محسن جعفریراد، دستیار کارگردان و عکاس: رضا آقاجانی، مجری طرح: محسن جعفریراد، مدیر تولید: متین مهدوی، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
- حاجی مشهدی: فضای مجازی شبه منتقد پروری میکند/ لزوم تقویت ساختارهای نقد جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





