عروسک کلاه قرمزی با عروسک گردانی جذاب «دنیا» مقبول و معروف شد و نباید فراموش کرد که حمید جبلی، صدای «کلاه قرمزی» هنوز هست.
به گزارش سینماسینما، عادل بزدوده عروسک گردان و خالق عروسک «زی زی گولو» با اشاره به پرکشیدن دنیا فنیزاده گفت: مرگ یک هنرمند همیشه در دنیای حرفهای وجود داشته است و تنها با هم فکری عوامل برنامه کلاه قرمزی، جایگزینی برای عروسک گردانی «کلاه قرمزی» پیدا میشود، اما باید یادآور شد که عروسک کلاه قرمزی با عروسک گردانی جذاب «دنیا فنیزاده» مقبول و معروف شد، البته نباید فراموش کرد که حمید جبلی، صدای کلاه قرمزی ، هنوز هست.
او افزود: جایگزین «دنیا» باید کسی باشد که عشق و ظرافت او را نسبت به کلاه قرمزی درک کند و این انتخاب را سخت میکند زیرا «دنیا» با این عروسک مهربان بود و احساس خاصی به کلاه قرمزی داشت و شاید کسی نتواند جای او رابگیرد.
این هنرمند با بیان این که باید پروژه کلاه قرمزی راه خود را ادامه دهد، گفت: گروه کلاه قرمزی به مرور زمان و بادرایتی که دارند باید یک عروسکگردان قابل را برای این کار انتخاب کنند.
عادل بزدوده گفت: من عروسک گردانی را به دنیا یاد دادم، عروسک گردانی روابط و ضوابطی دارد که تا عروسک گردانان آن را یاد نگیرند، موفق نخواهند شد. دنیا از لحاظ فکری و احساسی خاص بود که این امر وظیفه جایگزین او را چند برابر میکند.
خالق زی زی گولو با اشاره به خاطرهای از «شهر موشهای یک» گفت: در «شهر موش های یک» با توجه به خصوصیتی که مرضیه برومند برای عروسک گردانان قائل بود، عروسک گردانی اغلب عروسک ها را به من و ایرج طهماسب داد.
او گفت: ما میتوانیم نه تنها یک دنیا، بلکه چندین دنیا را به مرور زمان آموزش بدهیم اما آن ها هم باید مانند دنیا با عروسک خود زندگی کنند. دنیا به پسرهای خود می گفت «شما یک داداش بزرگ دارید و قبل از شما من پسر بزرگتری به نام کلاه قرمزی دارم.»
گرفتن عروسکی محبوب از مردم، امری ناپسند است
بزدوده با اشاره به این که عروسکی که محبوب میشود متعلق به مردم است، بیان کرد: سازنده عروسکی که در میان مردم محبوب شده است نباید آن را از مردم بگیرد و این امر به لحاظ وجدانی کاری غیرحرفهای است.
او درباره «جناب خان»، عروسک برنامه «خندوانه» بیان کرد: باید ببینیم که عروسک «جناب خان » از خرید پارچه تا جلوی دوربین رفتنش چه مسیری را گذرانده و چه نوع قراردادی با سازنده این عروسک بسته شده است که سالارزهی، جناب خان را از برنامه خندوانه میگیرد. اگر هر عروسکی حق کپی رایت و امتیاز برای سازندهاش داشته باشد، این حواشی از بین میرود.
او با تاکید بر این که گرفتن عروسکی محبوب از مردم، ناپسند است، گفت: تماشاگران این شخصیت عروسکی (جناب خان) و صدایش را دوست دارند. این نوع عروسک ها باید در سازمانی به اسم خالق خود ثبت و ضبط شوند.
بزدوده در پایان گفت: صدا، عروسک و عروسک گردان سه ضلع هستند که دراین میان صدا و عروسک مهمترین اضلاع به شمار می روند و قابل جایگزینی نیستند اما عروسک گردان به دلیل این که دیده نمی شود، متاسفانه می توان جایگزینی برایش انتخاب کرد. این در حالی است که اگر صدای عروسکی که در میان مردم محبوب شده است، را از آن بگیریم، عروسک نمی تواند به کار خود ادامه دهد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نوستالژی دهه شصت در شبکه نسیم
- «۱۰۰۱» و اهمیت همصدایی در سوگ
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ بازگشت سنجد/ جناب خان خوش آمدی!
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- در جشن سالانه نمایشگران عروسکی عنوان شد؛ روایت حجازیفر از چالشهای «مبارک»/ مرضیه برومند: دنبال بودجه بدوید
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- معرفی برنامههای شبکه دو به مناسبت عید فطر
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





