عروسک کلاه قرمزی با عروسک گردانی جذاب «دنیا» مقبول و معروف شد و نباید فراموش کرد که حمید جبلی، صدای «کلاه قرمزی» هنوز هست.
به گزارش سینماسینما، عادل بزدوده عروسک گردان و خالق عروسک «زی زی گولو» با اشاره به پرکشیدن دنیا فنیزاده گفت: مرگ یک هنرمند همیشه در دنیای حرفهای وجود داشته است و تنها با هم فکری عوامل برنامه کلاه قرمزی، جایگزینی برای عروسک گردانی «کلاه قرمزی» پیدا میشود، اما باید یادآور شد که عروسک کلاه قرمزی با عروسک گردانی جذاب «دنیا فنیزاده» مقبول و معروف شد، البته نباید فراموش کرد که حمید جبلی، صدای کلاه قرمزی ، هنوز هست.
او افزود: جایگزین «دنیا» باید کسی باشد که عشق و ظرافت او را نسبت به کلاه قرمزی درک کند و این انتخاب را سخت میکند زیرا «دنیا» با این عروسک مهربان بود و احساس خاصی به کلاه قرمزی داشت و شاید کسی نتواند جای او رابگیرد.
این هنرمند با بیان این که باید پروژه کلاه قرمزی راه خود را ادامه دهد، گفت: گروه کلاه قرمزی به مرور زمان و بادرایتی که دارند باید یک عروسکگردان قابل را برای این کار انتخاب کنند.
عادل بزدوده گفت: من عروسک گردانی را به دنیا یاد دادم، عروسک گردانی روابط و ضوابطی دارد که تا عروسک گردانان آن را یاد نگیرند، موفق نخواهند شد. دنیا از لحاظ فکری و احساسی خاص بود که این امر وظیفه جایگزین او را چند برابر میکند.
خالق زی زی گولو با اشاره به خاطرهای از «شهر موشهای یک» گفت: در «شهر موش های یک» با توجه به خصوصیتی که مرضیه برومند برای عروسک گردانان قائل بود، عروسک گردانی اغلب عروسک ها را به من و ایرج طهماسب داد.
او گفت: ما میتوانیم نه تنها یک دنیا، بلکه چندین دنیا را به مرور زمان آموزش بدهیم اما آن ها هم باید مانند دنیا با عروسک خود زندگی کنند. دنیا به پسرهای خود می گفت «شما یک داداش بزرگ دارید و قبل از شما من پسر بزرگتری به نام کلاه قرمزی دارم.»
گرفتن عروسکی محبوب از مردم، امری ناپسند است
بزدوده با اشاره به این که عروسکی که محبوب میشود متعلق به مردم است، بیان کرد: سازنده عروسکی که در میان مردم محبوب شده است نباید آن را از مردم بگیرد و این امر به لحاظ وجدانی کاری غیرحرفهای است.
او درباره «جناب خان»، عروسک برنامه «خندوانه» بیان کرد: باید ببینیم که عروسک «جناب خان » از خرید پارچه تا جلوی دوربین رفتنش چه مسیری را گذرانده و چه نوع قراردادی با سازنده این عروسک بسته شده است که سالارزهی، جناب خان را از برنامه خندوانه میگیرد. اگر هر عروسکی حق کپی رایت و امتیاز برای سازندهاش داشته باشد، این حواشی از بین میرود.
او با تاکید بر این که گرفتن عروسکی محبوب از مردم، ناپسند است، گفت: تماشاگران این شخصیت عروسکی (جناب خان) و صدایش را دوست دارند. این نوع عروسک ها باید در سازمانی به اسم خالق خود ثبت و ضبط شوند.
بزدوده در پایان گفت: صدا، عروسک و عروسک گردان سه ضلع هستند که دراین میان صدا و عروسک مهمترین اضلاع به شمار می روند و قابل جایگزینی نیستند اما عروسک گردان به دلیل این که دیده نمی شود، متاسفانه می توان جایگزینی برایش انتخاب کرد. این در حالی است که اگر صدای عروسکی که در میان مردم محبوب شده است، را از آن بگیریم، عروسک نمی تواند به کار خود ادامه دهد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ بازگشت سنجد/ جناب خان خوش آمدی!
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- در جشن سالانه نمایشگران عروسکی عنوان شد؛ روایت حجازیفر از چالشهای «مبارک»/ مرضیه برومند: دنبال بودجه بدوید
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- معرفی برنامههای شبکه دو به مناسبت عید فطر
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- پخش «خاله شادونه در کلبه کوهستان» از آنتن نوروزی شبکه دو
- سید جلال طباطبائی بازیگر «شبهای برره» درگذشت
- گفتوگو با محمد بحرانی/ از فامیل دور تا جنابخان؛ خبری از “کلاه قرمزی” نیست
- دقیقهای یکمیلیون و ۸۰۰هزار تومان برای ساخت کلاه قرمزی/بیتدبیری صداوسیما یا طمعکاری سازندگان؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری