سینماسینما، عباس اقلامی
«رضا» نخستین ساختهی علیرضا معتمدی فیلمی است از جمله دربارهی عشق و رابطه، جدایی و پس از جدایی. فیلم با جدایی رضا از همسرش فاطی و آن هم بدون اینکه ظاهراً مشکلی با هم داشته باشند، شروع میشود و در طول فیلم با رضا همراه میشویم در شیوهی کنار آمدنش با این جدایی. تجربههای زیستهی تماشاگر میگوید اغلب اوقات جدایی که اتفاق میافتد همراه است با یأس و سرخوردگی و روز و شبهایی غمآلود برای عاشق. اما رضا تجربهی تازهای پیش رو میگذارد.
رضای علیرضا معتمدی عاشق است و این عشق در زندگیاش چنان جاری و پیوسته است که حتی جدایی از معشوق هم خللی در آن ایجاد نمیکند. رضا عشق را زندگی میکند. در حال و هوای عاشقی به چنان آرامشی دست یافته است که او را به شخصیتی دوست داشتنی تبدیل کرده است که کنارش خوش میگذرد و میشود آرام بود. فاطی با وجود اینکه از او جدا شده، گاه و بیگاه پیش او برمیگردد و ویولت شبی که متوجه میشود باید از او جدا شود با وجود اینکه از ابتدا میدانست برای رابطهاش با رضا آیندهای متصور نیست، برمیآشوبد.
رضا با خودش در آشتی دائم است. گویی چشمهی عشق در وجودش جوششی همیشگی دارد. اشتیاق و میل به زیستن عاشقانه او را دور از هر گلایهای کرده. نه آه میکشد و نه افسوس روزهای از دست رفته را دارد. با خودش، آدمهای اطرافش و اتفاقهای ناگهانی زندگی به سادگی کنار میآید. پذیرفته که هیچ چیز و هیچ کس همیشگی نیست و آنچه همیشگیست خودِ زندگی است.
رضا مانند پیرمرد داستانی که در حال نوشتن آن است نمیخواهد بمیرد. جاودانگی از عشق میجوید. در حال و هوای عاشقی رهاست و از عشقی به عشقی دیگر پرسه میزند. از رابطهای به رابطهی دیگر سرک میکشد تا تنها نباشد. هرچند بارزترین ویژگی او تنهایی در جمع است. از آن جنس تنهاییها که همزاد عشق است. با عاشق همراه میشود و رهایی از آن نیست.
رضا به جستجوی کسی برای صحبت است. به راحتی سرصحبت را با غریبهها باز میکند و معتقد است با غریبهها صحبت کردن راحتتر است. سکوت را دوست ندارد و آنجا که با ویولت به ماهیگیری رفته که لازمهاش سکوت است، ساکت نشستن را تاب نمیآورد و میگوید اگر قرار بود حرف نزنیم، تنها میآمدم این گوشهی ساکت! رضا میخواهد حرف بزند، حرف بشنود، دوست بدارد و دوست داشته شود.
سرخوشیهای رضا همزمان با تنهایی و بلاتکلیفیاش در شکل دادن یک رابطه چنان است که در انتها تماشاگر بیش از هرچیز به این فکر میکند که چطور میتوان به این میزان رضایت از زندگی همزمان با این حجم از تنهایی رسید؟
منبع: ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمیکنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





