عباس کیارستمی کارگردان ایرانی که بهتازگی در جشنواره فیلم مراکش حضور پیدا کرده بود در گفتگویی با خبرنگار «ایندیوایر» از برنامههای آیندهاش سخن گفت.کیتی والش که این گفتگو را انجام داده از کیارستمی به عنوان «پدرخوانده» موج نوی سینمای ایران یاد کرده است.
وی مینویسد: «کیارستمی شبها فقط چهار ساعت میخوابد، هر سال دو سه کتاب شعر منتشر میکند و به تازگی نمایشگاه عکسی را در موزه «آقا خان» تورنتو برپا کرده بود. او در این نمایشگاه تصویر درهایی را در اندازه واقعی به چاپ رسانده که قاب همه آنها را خودش با دست ساخته است. او این کارها را در حالی انجام می دهد که در نقاط مختلف جهان به ساخت فیلم سینمایی میپردازد و به همین دلیل جرات نمیکنی از او بپرسی سرگرم انجام چه کاری است. او مردی است که دایم مشغول خلق کردن است. خودش این روند را به بیقراری همیشگی و ذاتی وجودش نسبت میدهد.»
کیارستمی که برای برگزاری یک کلاس آموزشی در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مراکش حضور یافته بود، گفت خودش را برای ساخت فیلم سینمایی بعدیاش آماده میکند که عنوان موقتی آن «قدم زدن با باد» است. این اسمی است که او از نام یکی از کتابهای شعرش گرفته و فیلمش را در چین ضبط و فیلمبرداری خواهد کرد. این فیلم قرار است با حضور یک بازیگر زن ایرانی ساخته شود، اما کیارستمی نامی از این ستاره نمیآورد.
فیلمساز ۷۵ ساله که قصد دارد از آوریل یا ماه می سال آینده فیلمبرداری پروژه جدیدش را آغاز کند درباره کار کردن در سایر کشورها میگوید تجربه رفتن به مکانهای جدید برایش اهمیت دارد، اما عامل مهم دیگر گسترش دسترسی به آثارش و عبور از مرزهای فرهنگی است. او میگوید: دنیا با زیرنویس با فیلمهای من ارتباط برقرار کرده و اگر تصور کنیم سینما یک زبان جهانی یا یک فرم هنری است، پس نقش ویژگیهای فرهنگی یا زبانی چه میشود؟
کیارستمی به شوخی میگوید: ماه پیش در ایران «کپی برابر اصل» به فارسی دوبله شد و وقتی به تماشای آن رفتم، تازه فهمیدم بازیگرهایم از چه حرف میزنند و فیلم درباره چیست. تا آن زمان خودم هم نمیدانستم.
کیارستمی خودش را با ساخت فیلمهای کوتاه چهار و نیم دقیقهای در اطراف خانهاش در ایران مشغول کرده است. او تاکنون ۱۸ فیلم از این مجموعه ۲۴ تایی را ساخته و معتقد است فیلم کوتاه بهترین فرمت برای به تصویر کشیدن ایدههای او است.
کیارستمی قرار است در ماه فوریه راهی کوبا شود تا در کارگاههای آموزش فیلمسازی که برای کارگردانهای آینده برگزار میشود شرکت کند. او دلش میخواهد از این فرصت استفاده کند و طعم شاگرد بودن را بار دیگر مزه کند. او اضافه میکند: برای من این تنها فرصت ممکن است تا بار دیگر به یک غیرحرفهای تبدیل شوم و نگاهم به سینما را تازه کنم.
این خبرنگار میافزاید: با وجود مقاومت کیارستمی در برابر پذیرش جایگاه معلمی، طبیعی است چیزهای زیادی برای آموختن از کیارستمی وجود داشته باشد؛ چه از نظر آفرینش مسحورکنندهاش و چه از نظر نگرش فلسفی اش برای رسیدن به خودشناسی در زندگی و کارش…
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





