این روزها نگاهی به برنامه های استعدادیابی در تلویزیون یا رئالیتی شوهای شبکه نمایش خانگی، این پرسش های جدی را به ذهن متبادر می کنند که آیا به راستی تعداد علاقمندان و استعدادهای خوانندگی در کشورمان تا این حد زیاد است یا این عرصه هنری برای بسیاری سهل و دست یافتنی به نظر می رسد؟ بر این اساس، وقتی از بسیاری از ایرانی ها خواسته می شود که استعدادشان را مقابل دوربین به رخ حریفان بکشند و حتی با شیرین کاری رقبایشان را بخندانند و از میدان به در کنند، بلافاصله یک میکروفن جلوی صورتشان می گیرند و شروع می کنند به خواندن!
به گزارش سینماسینما، تولید و پخش برنامه های استعدادیابی در تلویزیون های دنیا امری معمول است که اتفاقا مخاطب بسیاری را هم پای گیرنده ها می نشاند. این برنامه ها که گاه به صورت تخصصی در حوزه موسیقی برگزار می شوند از چنان جذابیت و جایگاهی برخوردارند که می توانند در مدت زمان کوتاهی سکوی پرشی باشند برای بسیاری از جوان های جویای نام.
نگاهی به یکی از برنامه های استعدادیابی تلویزیون که این روزها با الگو از مدل های خارجی در شبکه سه سیما تولید و پخش می شود، نکتهای را یادآور می شود؛ اینکه در اغلب قسمت های این برنامه، تعداد قابل توجهی از متقاضیان حوزه خوانندگی، حضور دارند که این میزان حتی در مقابل دیگر عرصه های موسیقی مانند نوازندگی، رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده که البته میتوان تا اندازه ای این وضعیت را به ممنوعیت نمایش ساز در تلویزیون هم نسبت داد.
البته ممکن است در این میان استعدادهایی هم شناسایی شوند و اجراهای خوبی هم ارائه دهند اما به همان اندازه این نگرانی هم وجود دارد که اجراهای غیرحرفهای از سوی افراد و معرفی آنها به عنوان یک استعداد، تبدیل به الگویی نامناسب شود و خوانندگی را حرفهای آسان نشان دهد.
همچنین نگرانی دیگر میتواند متوجه استعدادها باشد؛ چراکه حضور آنها در این برنامه میتواند موجب شود که ره صد ساله شهرت را یک شبه پشت سر بگذارند و پس از مدتی به یک باره رها شوند.
اکنون سوال این است که اصلا حضور مرتبط افراد با حوزه موسیقی در این برنامهها به چه صورت باید باشد؟ چقدر نیاز به سختگیری است؟ روندی که در پیش گرفته شده درست است؟ و اینکه چنین برنامههایی چه فواید و ضررهایی میتوانند برای فضای موسیقی کشور داشته باشند؟
به همین جهت تصمیم گرفتیم با حسین علیشاپور ـ خواننده آواز ایرانی ـ صحبتی داشته باشیم.
او میگوید: برنامههای استعدادیابی چون «عصر جدید» ماهیت استعدادیابی دارند و لازم نیست کسانی که در رقابتهای موسیقایی این برنامهها شرکت میکنند، تحصیلات موسیقی یا مهارتهای آکادمیک داشته باشند. در این برنامهها، عمدتا جوانان شرکت میکنند تا بتوانند با کسب موفقیتهای احتمالی راهی به بازار موسیقی پیدا کنند.
این هنرمند ادامه میدهد: بالاخره در کشور ما بسترهای حضور و بروز، بسیار محدود و معدود است و از سویی هم تب و تاب خوانندگی بسیار بالاست. از طرفی شرایط، منطقی و عادی نیست و خب بدیهی است در چنین شرایطی همه نوع اتفاقی امکان رخ دادن داشته باشد؛ مثلا این امکان هم وجود دارد که برنامه «عصر جدید» یا هر برنامه دیگری در تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی، کسی را به عنوان خواننده برگزیده به اجتماع معرفی کند که بعدها او با سواد ناکافی و کارِ ناقص، الگوی موسیقایی بسیاری از جوانان مملکت هم شود!
علیشاپور در ادامه با بیان اینکه از شرایط کنونی ایرانی انتظار برنامه دیگری با کیفیت بالاتر را نمیتوان داشت، بیان میکند: به هرحال ضمن خسته نباشید به دست اندرکاران برنامه «عصر جدید»، بیآنکه قصد زیر سوال بردن زحماتشان را داشته باشم، باید عرض کنم که همه چیزمان باید به همه چیز بیاید. زمانی که وضعیت اجتماعی ـ فرهنگیِ موسیقی و شرایط تحصیل آکادمیک آن را و کلا اوضاع اجتماعی ـ اقتصادی ایران را به شکل کنونی داریم، قاعدتا نمیشود یک برنامه استاندارد جهانی را از یک شوی تلویزیونی ایرانی انتظار داشت و همین که این برنامه با زحمت و سختی ساخته میشود و جوانان میآیند و در آن میخوانند، خودش غنیمت است.
مرزهای شوخی با آثار بزرگان موسیقی
در بخش دیگری از این گفتوگو این مسئله را عنوان کردیم که در برنامههای کمدی مانند «جوکر» شاهد شوخی با آثار بزرگان موسیقی هستیم. آیا حد و مرزی برای شوخی با بزرگان فرهنگ و هنر و آثار آنها وجود ندارد؟
علیشاپور پاسخ میدهد: شوخی فی نفسه نمیتواند کاری بد یا ناشایست به حساب بیاید. نحوه انجام شوخی و این که اصلا این شوخی با چه هدفی انجام میشود مهم است. اگر شوخی، رنگ تمسخر یا لودگی به خودش بگیرد، خب نه تنها با آثار موسیقی و شخصیتهای موسیقی، بلکه انجامش با هیچ چیز و هیچکس پسندیده نیست. بسیاری از هنرمندان چنین چیزی را میدانند و درک میکنند و البته تعدادی هم هستند که متوجه این ظرایف نیستند و بالاخره در اوقات مقتضی از سوی جامعهی هنری مورد اعتراض هم واقع شدهاند.
او ادامه داد: معتقدم که آدابدانی هر کسی به نحوه تربیت و میزان فرهنگ او برمیگردد و کسی که ادب و آداب را بشناسد شوخی میکند و مراقب هدف شوخی هم هست که خرابش نکند. شوخی، به توهین و سخره که برسد دیگر کار خراب است و بالاخره مصادیق سُخره هم مشخص است و اکثر مردم متوجه این مساله هستند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- دنباله فیلم کمیک دیزنی رکورد «جوکر» را شکست/ «ددپول و ولورین» پرفروشترین فیلم تاریخ شد
- «جوکر» حریف «ددپول و ولورین» نشد
- فضای ماتمزده صداوسیما شادی را از خانه مردم دور میکند
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- «تهرانِ عاشق» رونمایی میشود
- وزیر ارشاد: ممنوعیت فعالیت خوانندگان «خبرسازی» است
- به رغم برخوردهای سلیقهای با کنسرتهای استانی؛ کنسرتهای تهران بیوقفه برگزار میشوند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- عنوان دنباله فیلم «جوکر» مشخص شد
- نمایش نماد ملی نیوزیلند به جای قله دماوند در «عصر جدید»
- با حکم محمد خزاعی؛ تهیهکننده سینما و داور عصر جدید، مدیرعامل موزه سینما شد
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- آخرین اخبار از احتمال تولید «جوکر ۲»
- هنر موسیقی همچنان مظلوم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شوریدن بر تحجر
- جایزه جشنواره روسی به مستند ایرانی
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ