تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۳۰ - ۱۳:۰۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 27501

امیرحسین علم‌الهدیانتخاب شدن فیلم فرهادی به این دلیل قابل پیش بینی بود که بعد از موفقیت فیلم«جدایی نادر از سیمین» در اسکار سال ۲۰۱۲هر سال فیلم‌های دیگر او نیز به آکادمی اسکار معرفی شده بودند. البته «درباره الی» پیش از «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» بعد از آن بود که به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شدند. اما تا پیش از فرهادی هیچ‌کدام از سینماگران ایرانی نتوانسته بودند در بخش اسکار خارجی موفقیتی به دست آورند. تنها «بچه‌های آسمان» ساخته‌ مجید مجیدی در سال ۱۳۷۷ برای اولین‌بار توانست در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ حضور پیدا کند.

به گزارش سینماسینما، امیرحسین علم‌الهدی از اعضای هیات انتخاب آکادمی اسکار در پاسخ به این سوال که چقدر موفقیت «فروشنده» در اسکار می‌تواند قابل پیش بینی باشد؟ می‌گوید: «واقعا پیش بینی سخت است ولی به هر حال شانس آقای فرهادی در گرفتن اسکار بالاست ولی هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت در این‌باره صحبت کند. در مجموع بررسی‌هایی که انجام شد، «فروشنده» با توجه به فضای جهانی که دارد و پخش‌کننده معتبری که از آن حمایت می‌کند، بیشترین ضریب را برای موفقیت داشت.»

البته علم‌الهدی که مدیریت گروه «هنر و تجربه» را برعهده دارد، گروهی که فیلم امیریوسفی بعد از ۱۲ سال در آنجا به اکران در آمده در خصوص اعتراض این فیلمساز توضیح می‌دهد: «فیلم آقای امیریوسفی هم پیش از این مورد بررسی قرار گرفت. یعنی پیش از اعلام فهرست اولیه همه فیلم‌ها بررسی شده بودند و اینطور نبود که از اول به سراغ همان هشت فیلم برویم. اما چون قرار است به تبعات مثبت دموکراسی هم پایبند باشیم، وارد انتخاب شدیم و ۹ نفری که آنجا بودند رای خودشان را اعلام کردند.» او اینطور ادامه می‌دهد که؛ «فیلم امیریوسفی، فیلم بسیار خوبی است. اما سازوکار انتخاب نماینده ایران در اسکار در مجموع به شورای ۹ نفره ای ختم می‌شود که همگی از دست‌اندرکاران سینما هستند حالا چه از طرف دولت باشند و چه از طرف صنوف. و باید بپذیریم که هر کدام از آنها رای خودشان را اعلام می‌کنند. همچنین این را باید در نظر داشته باشیم که در نهایت ما مجبور به انتخاب یک فیلم هستیم و «فروشنده» شرایط و پتانسیل بهتری داشت.»

اما او در خصوص انتقاداتی که برخی نسبت به «فرهادی» و «فروشنده» مطرح می‌کنند، می‌گوید: «به هر حال حوزه سینما، حوزه تکثر نگاه‌هاست، جریانی ممکن است از «فروشنده» خوششان بیاید و جریانی ممکن است آن را دوست نداشته باشند. البته که ما قرار است به یک سازو کار درست برسیم نه آنکه رفراندوم برگزار کنیم. هر کسی ممکن است با دید و سلیقه شخصی‌اش مخالف نظر هیات انتخاب باشد. فی‌نفسه این موضوع بد نیست. بالاخره سینما باید در همین اختلاف سلیقه‌ها رشد کند.» علم‌الهدی تاکید می‌کند: «مهم این است که چقدر این مخالفت‌ها پایه و اساس منطقی دارد. این فیلم بد است یا فیلم ضعیفی است. در ادبیات سینمایی یا نقد سینمایی جایگاهی ندارد. فیلم را باید نقد درست کرد. من از تضارب آرا نگرانی ندارم و چه بسا که باعث پیشرفت هم می‌شود. هر کس می‌تواند نظراتش را در نهایت ادب و احترام و نقد علمی بیان کند. فقط نگران این هستم که نقد با فحاشی قاطی شود. فحاشی جایش در چاله میدان است. و نقد جایش در سینماست.»

منبع: نوآوران

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها