امیر حسین علم الهدی رییس شورای سیاستگذاری گروه «هنر و تجربه» در گفتوگو با آیسینما در مورد اکران فیلم «فروشنده» در این گروه سینمایی همزمان با نمایش آن در سینماهای عادی توضیحاتی را ارائه کرد. علم الهدی معتقد است تمام آثار فرهادی شاخصههای هنری و تجربی را دارد و به همین دلیل میتوان آخرین ساخته این کارگردان را همزمان در این گروه سینمایی به نمایش درآورد.
به گزارش سینماسینما، با توجه به اینکه فیلم «فروشنده» قطعا در زمان اکران با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد، نمایش همزمان آن در گروه «هنر و تجربه» کمی عجیب به نظر میرسد. از سوی دیگر «هنر و تجربه» پیشتر با اکران فیلم «ایستاده درغبار» در سینماهای خود، نشان داده که به نمایش فیلمهایی با تعداد سالنهای بیشتر علاقه دارد. با توجه به این موضوع به سراغ امیرحسین علم الهدی، رییس شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» رفتیم و از او پرسیدیم که دلیل اکران همزمان فیلم «فروشنده» در این گروه، همزمان با سایر سینماها چیست؟
علم الهدی درباره اکران آخرین ساخته اصغر فرهادی در سینماهای گروه هنر و تجربه به آیسینما میگوید: «تمام آثار سینمایی آقای اصغر فرهادی شاخصههای هنری و تجربی را دارند. ایشان در تمامی فیلمهای خود به مشکلات اجتماعی جامعه میپردازند و این موضوع ذات سینمای هنری است. ما هم به همین دلیل حمایت خود را از این فیلم اعلام کردیم و همزمان با اکران «فروشنده» در سینماهای کشور، این فیلم را در سینماهای گروه هنر و تجربه هم به نمایش در میآوریم.»
او با اشاره به این که گروه «هنر و تجربه» در تقابل با انواع دیگر سینما نیست: «این گروه قرار است تکمیل کننده سینماهای عام باشد و ما اطراف گروه هنر و تجربه سیم خاردار نکشیدهایم. سینمای آقای فرهادی هم قطعا مخاطبان بسیاری دارد و از سوی دیگر مخاطبان هنر و تجربه هم که جزو مخاطبان جدی سینما هستند، فیلمهای بزرگان سینمای ایران نظیر اصغر فرهادی و عباس کیارستمی را پیگیری میکنند.»
رییس شورای سیاست گذاری هنر و تجربه در ادامه میگوید: «برخی از افراد فکر میکنند که فیلمهای هنر و تجربه نباید فیلمهایی باشد که لزوما پر مخاطب باشد، در صورتی که مخاطبان هنر و تجربه با سایر مخاطبان سینماها تفاوت دارند و آنها تمام آداب فیلم دیدن در سینما را رعایت میکنند. به همین دلیل بسیاری از سینماداران از اکران فیلمهای هنر و تجربه راضی هستند.»
علم الهدی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام سانسها و سالنهای این گروه سینمایی به نمایش فیلم «فروشنده» خواهند پرداخت یا خیر، تاکید میکند: «ما قطعا تمام سانسها و سالنهای خود را در اختیار «فروشنده» قرار نمیدهیم، ما این فیلم فاخر را در سانسها و سالنهای معقولی به نمایش در میآوریم که بتواند به بهتر دیده شدن این فیلم برای مخاطبان جدی سینما کمک کند.»
اما همزمان با اکران فیلم «فروشنده» در گروه «هنر و تجربه» شورای سیاست گذاری این گروه تصمیم گرفته است که تمامی آثار این کارگردان را در سینماهای خود به نمایش درآورند. اما در این میان، تنها «درباره الی» نتوانسته در این فهرست قرار گیرد که علم الهدی در رابطه با این موضوع میگوید: «متاسفانه هم اکنون امکان نمایش فیلم «درباره الی» در سینماهای ما وجود ندارد و ما به این دلیل که نمیخواستیم سینمای ایران دچار حاشیه جدید شود، از اکران «درباره الی» به دلیل بازی گلشیفته فراهانی در آن خودداری کردیم. البته این موضوع دلایل فراتر از هنر و تجربه دارد.»
امیر حسین علم الهدی درپایان در مورد اعلام میزان فروش فیلمهای گروه هنر و تجربه میگوید که تهیه کنندگان این آثار به نوعی خیلی تمایل ندارند که فروش فیلم هایشان اعلام شود و آنها هر وقت مصلحت دیدند میتوانند میزان درآمد فیلمهایشان را از اکران در گروه هنر و تجربه اعلام کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- «درباره الی» در بلژیک و هلند به روی صحنه رفت
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- گوهرهایی ناب که جایی در سینمای محبوب فرهادی نداشتند/ درباره انتخابهای آقای کارگردان در ویدئو کلوب «جی ام»
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی + تیزر
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی