
مراسم اکران خصوصى فیلم کاشى «هفت رنگ» به کارگردانی و تهیه کنندگى مینا سلیمى، عصر یکشنبه، ۱۳ مرداد با حضور هنرمندان حوزه سینما و تئاتر، اصحاب رسانه و منتقدان سینمایى در خانه هنرمندان برگزار شد.
به گزارش سینماسینما،به مناسبت اکران خصوصی فیلم «کاشى هفت رنگ» على دهکردى ، سیروس الوند، حبیب رضایی، هوشنگ گلمکانی، امیر شهاب رضویان ،منوچهر زنده دل، نگار اسکندر فر، ابوالحسن داوودی، دکتر اکبر عالمی، محمد امیر یاراحمدی، عادل بزدوده ، حسن بشکوفه، محمود گبرلو، جمشید آهنگرانى، احسان لاجوردى، محمدرضا مقدسیان، یاسر نوروزى، روز یکشنبه در خانه هنرمندان حضور پیدا کردند تا به تماشاى این فیلم بنشینند.
مسعود دلخواه و آریا توسلى از بازیگران فیلم، منوچهر زنده دل، صدا پیشه فیلم و ارس رزاز، مدیر تولید فیلم نیز در این مراسم حضور داشتند.
بعد از اکران کاشى هفت رنگ، جلسه نقد و بررسى فیلم با حضور آرش خوشخو، منتقد سینمایى و اجراى حسام مقامى کیا برگزار شد که در این جلسه على دهکردی و منوچهر زنده دل با اشاره به وجوه تمایز فیلم، جسارت کارگردان در استفاده از تکنیک جدید براى روایت فیلم را تحسین کردند.
دهکردی گفت: « برای من دیدن این فیلم غافلگیر کننده بود. اولین بار بود که نمی دانستم در چه فیلمی بازی کردم. اما همانقدر که این فیلم برایم غافل گیر کننده بود تحسین بر انگیز هم بود.»
علی دهکردی این فیلم را نویدبخش نگاهی متفاوت برای فیلمسازان جوان دانست تا با الهام گرفتن از آن خودشان را از محدودههای آهنینی که برای فیلمسازی در ذهنشان ساختند رها کنند.
دهکردی در ادامه گفت:«اگر ما به سینمای ملی مان نگاهی جهانی داریم باید دست همیاری به تکنیک هایی جدیدی که در جهان استفاده می شود بدهیم و فکر نکنیم که سینمای واقعی فقط سینمای قصه پرداز است. سینما می تواند انتزاع را نیز به تصویر بکشد.»
مینا سلیمی، کارگردان فیلم در ادامه این جلسه توضیح داد: «پلانهای مربوط به کاخ عالیقاپوی شاه عباس ( با بازی على دهکردی ) در سریال شیخ بهایی در استودیو فیلمبرداری شده بود. ما آقاى دهکردى را از زمینه آن تصاویر جدا کردیم و در تصاویر کاخ واقعی عالیقاپو گذاشتیم. بنابراین آقای دهکردی در فیلم ما شاه تر شدند!»
در ادامه، منوچهر زنده دل نیز گفت:«خانم سلیمی توانستند رویای خودشان را به تصویر بکشندو این بسیار ارزشمند است. وقتی سالها پیش به تخت جمشید رفتم ایده ای شبیه به این در ذهنم آمد که خودم را در آن دوره تصور کنم. اما ایده خود را مثل ایشان به تصویر نکشیدم. من از دیدن این فیلم لذت بردم.»
همچنین مسعود دلخواه از بازیگران فیلم در این جلسه توضیح داد: « بعد از مدتها در یک فیلم دنیایی از رنگ دیدم. کاشی های اصفهان برای من ارزش بیشتری پیدا کرد و اگر دوباره به اصفهان بروم به آن کاشی ها با احترام بیشتری نگاه خواهم کرد.»
مسعود دلخواه در ادامه گفت: « این فیلم بیش از هر چیز به معرفی یک هنرمند که هم نویسنده هم کارگردان و هم بازیگر خوبی است منتهی شد. ضمن اینکه نگاهی جدید را در سینمای ما باز کرد که در آن ما می توانیم ریسک کنیم. قطعا هیچ اثری بدون ایراد نیست. اما از آنجا که این فیلم خیلی صبورانه ساخته شده ما را هم وادار می کند با حوصله بنشینیم و آنرا را با حوصله تماشا کنیم.»
آرش خوشخو منتقد سینمایى حاضر در این جلسه نیز، با اشاره به این که ما نمونه مشابه این فیلم با چنین تکنیکی در سینمای ایران نداریم، فیلم کاشى هفت رنگ را تجربه اى پر از دقت درباره رازورزى معمارى شرقى در طى گذر زمان دانست و گفت: « در سینمای جهان هم به شکل محدود از کولاژ استفاده شده. خانم سلیمی توانستند یک بخش از امکانات فنی سینمای ما را توسعه بدهند که این اتفاق مهمی است. در واقع این همان ذات هنر و تجربه است.»
آرش خوشخو در پاسخ به سوال حسام مقامی کیا مبنی بر اینکه آیا فیلم ظرفیت اکران در گروه هنر و تجربه را دارد گفت: « بله من فکر می کنم فیلم دقیقا تمام مشخصات هنر و تجربه را دارد.»
در این مراسم آرش خوش خو ضمن تاکید بر دقت و وسواس به کار رفته از سوی مینا سلیمی در ساخت این فیلم و بداعت و خلاقیت نهفته درآن ،کاشی هفت رنگ را تلاشی برای نفوذ به وجه رازورزانه معماری باشکوه مسجد شیخ لطف الله قلمداد کرد و در توصیف آن گفت :” فیلم کولاژى از هنر و فلسفه و حکمت است.”
خوش خو همچنین فیلم را متعلق به ژانری دانست که درآن شاهکار بزرگی مثل کشتی روسی به کارگردانی الکساندر سوکوروف هم ساخته شده است:” استفاده از اتمسفر الهام بخش شاهکارهای معماری برای گذری دراماتیک و خلاقانه از سپهر تاریخ در چنین فیلم هایى مشهود است.”
او اضافه کرد: « فیلم کاشی هفت رنگ فیلم نقایص ملموسی دارد و از توازن کافی برخوردار نیست اما پرچمدار راهی جدید در هنر و سینمای ایران در تلاقی با میراث بزرگ معماری اسلامی است.»
فیلم سینمایی «کاشى هفت رنگ» اولین فیلم بلند مینا سلیمى، و یک اثر تجربى است که تنها برای یک بار نمایش در ایران مجوز گرفته است.
«کاشی هفت رنگ» فیلمی تجربی و خلاقانه است که براى اولین بار در سینماى ایران از تکنیک کولاژ براى روایت داستان بهره گرفته و داستان آن همزمان در دو دوره صفوی و معاصر پیش می رود. در این فیلم از بعضی تصاویر سریال «شیخ بهایی» و «روشن تر از خاموشی» استفاده شده است. سکانس هاى مهم فیلم کاشى هفت رنگ با سکانس هاى بازى درخشان على نصیریان، على دهکردى و حسین یارى در این دو سریال کولاژ شده اند.
به گفته کارگردان فیلم، بداعت تکنیکی و پیچیدگی های دیجیتالی فیلم موجب شده تا ساخت آن قریب به ۴ سال طول بکشد.
مینا سلیمی کارگردان و نویسنده فیلم، متولد تهران و فارغ التحصیل دانشگاه گلداسمیت لندن در رشته هنر های زیباست که در حوزه هنرهاى تجسمى نیز فعالیت دارد.
عوامل این فیلم عبارتند از:
نویسنده، کارگردان ، تهیه کننده و تدوینگر :مینا سلیمی
مدیر تولید: ارس رزاز
بازیگران: مسعود دلخواه، مینا سلیمی، آریا توسلی، مصطفی بهشتی و آریاز ذولفقاری/ با حضور افتخارى منوچهر زنده دل و زنده یاد بهرام زند.
صداپیشگان:ابولحسن طحامی، کتایون اعظمی ، حسین نورعلی ، حمید منوچهری ، امیر منوچهری و مریم منوچهری.
مدیر فیلمبرداری: علی رنجبر، آهنگساز: پورنگ ثقفى ، طراح صدا:سپهر ملک
اصلاح رنگ و نور: الکس گریگراش
مشاور کارگردان:ریچارد کیویت نیوفسکی
.
مشاور رسانه: فرنوش آباء
مسئول روابط عمومى: میترا زمانى
مدیر اجرایی اکران: پریسا اسدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





