سینماسینما، عباس اقلامی:
روزی که اِدی آدامز (Eddie Adams)، فتوژورنالیست آمریکایی آسوشیتدپرس، در سال ۱۹۶۸ تصویر صحنه اعدام خیابانی یک ویت کنگ غیرنظامی توسط ژنرال نگوک لوآن را از سایگون به دنیا ارسال کرد، شاید کمتر کسی به قدرت تصویر تا آن اندازه باور داشت. عکسی که زمینه ساز شکست آمریکا در جنگ ویتنام شد. آدامز بعدها گفت: «ژنرال آن ویت کنگ را کشت، من هم ژنرال را کشتم، با دوربینم. هنوز هم عکاسی قویترین سلاح جهان است.» این قدرت تصویر، از زمانی که فتوژورنالیسم شکل جدی تری به خود گرفت و این باور تقویت شد که گاهی عکس توان بالاتری از متن خبری دارد، نقش عمده ای در خبررسانی یافت.
ساتیار امامی هم که در پیشینه حرفه ای خود، سابقه عکاسی خبری دارد، از فرصتی که یک عکس از حادثه حمله تروریستی نیروهای داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی در روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ در اختیارش قرار داد، استفاده کرده و مستند «شرح یک عکس» را ساخته و به سراغ سوژه ای برای بیان قدرت عکس رفته است.
«شرح یک عکس» مستندی ا ست که به ماجرای نجات عماد می پردازد؛ کودک مبتلا به نوعی بیماری خاص که روز حادثه ، برای تقاضای کمک از نمایندگان مجلس جهت درمان بیماری خود، همراه مادرش در ساختمان مجلس حضور داشت. فیلم به سراغ عکاسان حاضر در محل رفته و صحبت های آن ها، شرح تلاش امید وهاب زاده عکاس خبری است در ثبت تصویر لحظه نجات عماد توسط نیروهای امنیتی. فیلم دارای ضرباهنگ مناسبی است که با فراز و فرودی به اندازه، در خلق لحظه های دارای بار دراماتیک و هیجان جهت جلب و حفظ تماشاگر تا نیمه های راه خود، موفق است.
فیلم ضمن نمایش صحنه های تعقیب و گریز نیروهای امنیتی در اطراف مجلس و نجات عماد، به میزان تاثیر و نفوذ عکس در جامعه می پردازد و به مرور رنگ انتقادی از نحوه مواجهه با عکاسی خبری در ایران به خود می گیرد. در «شرح یک عکس» از تاثیر عکس منتشرشده بر تبدیل حادثه تروریستی به عاملی برای همبستگی ملی و با هم بودن گفته می شود. عکس عامل تحول است و توان این را دارد که روند پیشرفت یک ماجرا را به قبل و بعد از خود تقسیم کند. همانطور که برای عماد و خانواده اش زندگی قبل و بعد از عکسی که از عماد منتشر شد، تفاوت پیدا کرد.
در بخش پایانی اما تبدیل شدن به یک بیانیه سیاسی و شبیه شدن به فیلم های تبلیغات انتخاباتی باعث افت فیلم می شود. این برای فیلمی که با مکث روی یک لحظه انسانی از دلِ یک حادثه تروریستی، تا میانه هایش یک نماد انسانی به دست داده، چندان پایانِ خوشایندی نیست.
عکسِ لحظه نجات عماد نشان می دهد اگر برای اِدی آدامز عکس قویترین سلاح جهان بود، در تهرانِ روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، یک عکس، به نماد دوستی، انسانیت و شاهدی صادق برای یک نقطه عطف تاریخی تبدیل می شود؛ عکسی بالاتر از متن.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شرح یک موقعیت/ نگاهی به فیلم «شرح یک عکس»
- گفت و گو با ساتیار امامی درباره مستند شرح یک عکس/ انسان در عکس های من مهم ترین است
- یک مستند گزارشی-تلویزیونی/ نگاهی به مستند «شرح یک عکس»
- «شرح یک عکس»؛ جامع و متمرکز
- دوستان رضا رستمی برایش چه نوشتند؟ / از اشکان خطیبی تا ایلبیگی و کثیریان…
- گزارش تصویری از چهارمین جشنواره نوشتار سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران