سینماسینما، عباس اقلامی:
روزی که اِدی آدامز (Eddie Adams)، فتوژورنالیست آمریکایی آسوشیتدپرس، در سال ۱۹۶۸ تصویر صحنه اعدام خیابانی یک ویت کنگ غیرنظامی توسط ژنرال نگوک لوآن را از سایگون به دنیا ارسال کرد، شاید کمتر کسی به قدرت تصویر تا آن اندازه باور داشت. عکسی که زمینه ساز شکست آمریکا در جنگ ویتنام شد. آدامز بعدها گفت: «ژنرال آن ویت کنگ را کشت، من هم ژنرال را کشتم، با دوربینم. هنوز هم عکاسی قویترین سلاح جهان است.» این قدرت تصویر، از زمانی که فتوژورنالیسم شکل جدی تری به خود گرفت و این باور تقویت شد که گاهی عکس توان بالاتری از متن خبری دارد، نقش عمده ای در خبررسانی یافت.
ساتیار امامی هم که در پیشینه حرفه ای خود، سابقه عکاسی خبری دارد، از فرصتی که یک عکس از حادثه حمله تروریستی نیروهای داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی در روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ در اختیارش قرار داد، استفاده کرده و مستند «شرح یک عکس» را ساخته و به سراغ سوژه ای برای بیان قدرت عکس رفته است.
«شرح یک عکس» مستندی ا ست که به ماجرای نجات عماد می پردازد؛ کودک مبتلا به نوعی بیماری خاص که روز حادثه ، برای تقاضای کمک از نمایندگان مجلس جهت درمان بیماری خود، همراه مادرش در ساختمان مجلس حضور داشت. فیلم به سراغ عکاسان حاضر در محل رفته و صحبت های آن ها، شرح تلاش امید وهاب زاده عکاس خبری است در ثبت تصویر لحظه نجات عماد توسط نیروهای امنیتی. فیلم دارای ضرباهنگ مناسبی است که با فراز و فرودی به اندازه، در خلق لحظه های دارای بار دراماتیک و هیجان جهت جلب و حفظ تماشاگر تا نیمه های راه خود، موفق است.
فیلم ضمن نمایش صحنه های تعقیب و گریز نیروهای امنیتی در اطراف مجلس و نجات عماد، به میزان تاثیر و نفوذ عکس در جامعه می پردازد و به مرور رنگ انتقادی از نحوه مواجهه با عکاسی خبری در ایران به خود می گیرد. در «شرح یک عکس» از تاثیر عکس منتشرشده بر تبدیل حادثه تروریستی به عاملی برای همبستگی ملی و با هم بودن گفته می شود. عکس عامل تحول است و توان این را دارد که روند پیشرفت یک ماجرا را به قبل و بعد از خود تقسیم کند. همانطور که برای عماد و خانواده اش زندگی قبل و بعد از عکسی که از عماد منتشر شد، تفاوت پیدا کرد.
در بخش پایانی اما تبدیل شدن به یک بیانیه سیاسی و شبیه شدن به فیلم های تبلیغات انتخاباتی باعث افت فیلم می شود. این برای فیلمی که با مکث روی یک لحظه انسانی از دلِ یک حادثه تروریستی، تا میانه هایش یک نماد انسانی به دست داده، چندان پایانِ خوشایندی نیست.
عکسِ لحظه نجات عماد نشان می دهد اگر برای اِدی آدامز عکس قویترین سلاح جهان بود، در تهرانِ روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، یک عکس، به نماد دوستی، انسانیت و شاهدی صادق برای یک نقطه عطف تاریخی تبدیل می شود؛ عکسی بالاتر از متن.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شرح یک موقعیت/ نگاهی به فیلم «شرح یک عکس»
- گفت و گو با ساتیار امامی درباره مستند شرح یک عکس/ انسان در عکس های من مهم ترین است
- یک مستند گزارشی-تلویزیونی/ نگاهی به مستند «شرح یک عکس»
- «شرح یک عکس»؛ جامع و متمرکز
- دوستان رضا رستمی برایش چه نوشتند؟ / از اشکان خطیبی تا ایلبیگی و کثیریان…
- گزارش تصویری از چهارمین جشنواره نوشتار سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





