سینماسینما، عباس اقلامی:
روزی که اِدی آدامز (Eddie Adams)، فتوژورنالیست آمریکایی آسوشیتدپرس، در سال ۱۹۶۸ تصویر صحنه اعدام خیابانی یک ویت کنگ غیرنظامی توسط ژنرال نگوک لوآن را از سایگون به دنیا ارسال کرد، شاید کمتر کسی به قدرت تصویر تا آن اندازه باور داشت. عکسی که زمینه ساز شکست آمریکا در جنگ ویتنام شد. آدامز بعدها گفت: «ژنرال آن ویت کنگ را کشت، من هم ژنرال را کشتم، با دوربینم. هنوز هم عکاسی قویترین سلاح جهان است.» این قدرت تصویر، از زمانی که فتوژورنالیسم شکل جدی تری به خود گرفت و این باور تقویت شد که گاهی عکس توان بالاتری از متن خبری دارد، نقش عمده ای در خبررسانی یافت.
ساتیار امامی هم که در پیشینه حرفه ای خود، سابقه عکاسی خبری دارد، از فرصتی که یک عکس از حادثه حمله تروریستی نیروهای داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی در روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ در اختیارش قرار داد، استفاده کرده و مستند «شرح یک عکس» را ساخته و به سراغ سوژه ای برای بیان قدرت عکس رفته است.
«شرح یک عکس» مستندی ا ست که به ماجرای نجات عماد می پردازد؛ کودک مبتلا به نوعی بیماری خاص که روز حادثه ، برای تقاضای کمک از نمایندگان مجلس جهت درمان بیماری خود، همراه مادرش در ساختمان مجلس حضور داشت. فیلم به سراغ عکاسان حاضر در محل رفته و صحبت های آن ها، شرح تلاش امید وهاب زاده عکاس خبری است در ثبت تصویر لحظه نجات عماد توسط نیروهای امنیتی. فیلم دارای ضرباهنگ مناسبی است که با فراز و فرودی به اندازه، در خلق لحظه های دارای بار دراماتیک و هیجان جهت جلب و حفظ تماشاگر تا نیمه های راه خود، موفق است.
فیلم ضمن نمایش صحنه های تعقیب و گریز نیروهای امنیتی در اطراف مجلس و نجات عماد، به میزان تاثیر و نفوذ عکس در جامعه می پردازد و به مرور رنگ انتقادی از نحوه مواجهه با عکاسی خبری در ایران به خود می گیرد. در «شرح یک عکس» از تاثیر عکس منتشرشده بر تبدیل حادثه تروریستی به عاملی برای همبستگی ملی و با هم بودن گفته می شود. عکس عامل تحول است و توان این را دارد که روند پیشرفت یک ماجرا را به قبل و بعد از خود تقسیم کند. همانطور که برای عماد و خانواده اش زندگی قبل و بعد از عکسی که از عماد منتشر شد، تفاوت پیدا کرد.
در بخش پایانی اما تبدیل شدن به یک بیانیه سیاسی و شبیه شدن به فیلم های تبلیغات انتخاباتی باعث افت فیلم می شود. این برای فیلمی که با مکث روی یک لحظه انسانی از دلِ یک حادثه تروریستی، تا میانه هایش یک نماد انسانی به دست داده، چندان پایانِ خوشایندی نیست.
عکسِ لحظه نجات عماد نشان می دهد اگر برای اِدی آدامز عکس قویترین سلاح جهان بود، در تهرانِ روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، یک عکس، به نماد دوستی، انسانیت و شاهدی صادق برای یک نقطه عطف تاریخی تبدیل می شود؛ عکسی بالاتر از متن.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شرح یک موقعیت/ نگاهی به فیلم «شرح یک عکس»
- گفت و گو با ساتیار امامی درباره مستند شرح یک عکس/ انسان در عکس های من مهم ترین است
- یک مستند گزارشی-تلویزیونی/ نگاهی به مستند «شرح یک عکس»
- «شرح یک عکس»؛ جامع و متمرکز
- دوستان رضا رستمی برایش چه نوشتند؟ / از اشکان خطیبی تا ایلبیگی و کثیریان…
- گزارش تصویری از چهارمین جشنواره نوشتار سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد