میترا محاسنی از پیشکسوتان عکاسی فیلم است که با آغاز کار شورای برپائی موزه سینما در لالهزار در کنار زنده یاد عزتاله انتظامی، جمال امید، عزیز ساعتی ، بهزاد رحیمیان و امیر اثباتی حضوری مستمر پیدا کرد و تصاویر ماندگاری از مراحل تولید و پشت صحنه فیلم ها، بازدید هنرمندان از موزه سینما، مکانهای سینمائی، استودیوها و هرآنچه مربوط به سینمای ایران میشد را ثبت کرد.
به گزارش سینماسینما، مجموعه عکسهای سینماهای موجود ایران در دهۀ ۷۰ که هم اکنون در موزه سینما موجود است از یادگارهای میترا محاسنی است که حاصل ماهها پیگیری و تلاش اوست. وی در فرآیند شکلگیری موزه سینما حضور جدی داشت زیرا عکسهای بسیاری را جمعآوری، پالایش و احیاء کرد و پایه آرشیوعکس موزه سینما را بنا گذاشت.
عکاسى «سربداران» در سال ۱۳۵۸ آغاز کار محاسنى در حرفه عکاسى صحنه است. وی همچنین در سالهای۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ همراه با عزیز ساعتی عکاسی سریال «هزاردستان » ساخته زنده یاد علی حاتمی را بر عهده داشته است.
اجارهنشینها، پائیزان ، تحفهها، زرد قنارى، دزد عروسکها ، پرده آخر، ناصرالدین شاه آکتور سینما ، تماس شیطانى، یک مرد یک خرس، کلاه قرمزى و پسر خاله ،من زمین را دوست دارم، روسرى آبى، برج مینو، کیسه برنج، آژانس شیشهاى، پسر مریم، بهشت از آن تو، آسمان پرستاره، زیر پوست شهر، مسافر رى، خانهاى روى آب، گیلانه، زیر درخت هلو، خون بازى، دیوار، قصهها، مستندهای کارستان از جمله فیلم هایی هستند که توسط این هنرمند عکاسی شدهاند.
فعالیتها و افتخارات
* مؤسس و سرپرست عکسخانه موزه سینماى ایران (۷۶ تا ۸۴ )
* برنده سیمرغ بلورین از یازدهمین جشنواره فیلم فجر براى عکسهاى فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» (۱۳۷۵)
*تألیف کتاب ۲۵ سال عکاسى فیلم در ایران( ۱۳۷۷ چاپ اول و ۱۳۸۲ چاپ دوم)
* داور چهاردهمین جشن سینماى ایران -۱۳۸۹
* داور هشتمین دوره مسابقه عکس تصویر سال
*داور چهارمین جشنواره بینالمللى عکس کودک و نوجوان سوره
*داور سیزدهمین جشنواره سراسرى و اولین جشنواره بینالمللى سینماى جوان
*داور و عضو هیئت انتخاب نخستین دوره عکاسى جایزه جهانى هنر و نیایش-۱۳۸۳
*عضو هیأت مؤسس انجمن عکاسان سینماى ایران- ۱۳۷۲
*تحقیق براى مستند فیلمبرداران سینماى ایران ساخته عزیز ساعتى
*تحقیق براى مستند محسن بدیع صنعتگر سنما ساخته عزیز ساعتى
*داور و عضو هیئت انتخاب نخستین دوره عکاسى جایزه جهانى هنر و نیایش- ۱۳۸۳
*داور دومین جشنواره سینمایى میلاد کوثر-۱۳۷۷
عکسهایی از میترا محاسنی را ببینید:







لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ نمایشگاه ۳۰ نما از سینماهای قدیمی در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- مسعود جعفریجوزانی: سینما بیش از هر هنر دیگری نیاز به بسترسازی دارد/ هر کدام از ما مانند اثر انگشت متفاوت هستیم
- پایان کارگاه «خلق ایده، ساخت فیلمنامه» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





