کیانوش عیاری گفت: شرم میدانم روزی را که برای تنویر افکار عمومی فیلم بسازم اما اگر فیلمهایم تلخ است برمیگردد به اینکه خودم ذاتاً تلخ هستم.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلم «خانه پدری» که عصر ۲۷ شهریورماه در نشستی برای فیلم «پشت در خبری نیست» به کارگردانی شبنم عرفی نژاد سخن میگفت، علاوه بر توضیح درباره ساخت این فیلم به عنوان تهیهکننده ابراز امیدواری کرد که با تغییر شرایط، فیلم «خانه پدری» پس از شش سال اکران شود، چرا که آنچه درباره صحنه قتل به عنوان مشکل اصلی یاد میشود، از نظر او بهانهای بیشتر نبوده است.
عیاری درباره ساخت فیلم «پشت در خبری نیست» که به نوعی سرگرمی محسوب میشود در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در طول دوران فیلمسازیام کارهایی را ساختهام که ربطی به فیلمسازی من نداشته است، مثلاً بعد از ساخت «آن سوی آتش» که در سال ۶۶ که فقط یک اکران چهار، پنج روزه داشت، سناریوهای من در فارابی و ارشاد رد میشد و از آنجا که به جز نجاری هیچ کار دیگری هم بلد نبودم و خیال فیلمسازی هم در سر داشتم سراغ ساخت آثار دیگری مثل «یک روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» رفتم.
او افزود: البته در این فیلمها هم هرآنچه را که لازم بود صرف کردم و انرژی زیادی گذاشتم، اگرچه با فکر من همخوان نبودند ولی به نظرم این فیلم «پشت در خبری نیست» هم کار جذابی بود، چون هر بار که خواستم بخشهایی از آن را به بهانهای و برای انجام کاری ببینم آنقدر گیرایی داشت که تا انتها مرا با خود بکشاند.
او در پاسخ به اینکه چرا این فیلم را به جشنوارههای خارجی ارائه نکرده است، گفت: شاید این فیلم ادعایی جز برای سرگرمی ندارد و برای تنویر افکار عمومی نیست. من خودم شرم میدانم روزی را که با این هدف فیلم بسازم و اگر هم فیلمهایم تلخ است به این دلیل است که خودم ذاتاً تلخ هستم و بیشتر نابهسامانیها را میبینم.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که فیلمهایی که میسازم قرار است ماحصل نوع نگاهم باشد در نتیجه آثارم مفرح و برای تفریح مردم نیست. با این حال برای من تفریح مناسب از تنویر افکار عمومی مهمتر است و این فیلم عمدتاً چنین رویکردی دارد.
عیاری که خود اینروزها در تدارک ساخت فیلم جدیدش است با تأکید بر اینکه قصد ندارد فیلم شبنم عرفینژاد را به لحاظ سرگرمکننده بودن در زمره آثار بیلی وایلدر بداند گفت: در حالی که این فیلم از نظر ریتم، ضرباهنگ و ساختمان ارزش قابلتوجهی دارد اما قابلیت عرضه به جشنوارههای متعدد جهانی را ندارد و نمیتوانست در جشنوارهها عرض اندام کند.
او در پاسخ به سوالی دیگر که به مشاور کارگردانی او در فیلم «ملبورن» اشاره شد و اینکه چرا از پخش فیلمهایش حمایت نمیکند بیان کرد: مگر من از پخش فیلمهای خودم میتوانم حمایت کنم که از آنها حمایت کنم؟!
این فیلمساز ادامه داد: فیلم «خانه پدری»، «آبادانیها» و «آن سوی آتش» همه یتیم بودند. چطور باید برای دیگران پارتیبازی کنم؟ با این حال فیلم «ملبورن» و «پشت در خبری نیست» هرکدام به نوعی برایم جذابیت دارند چون در هرکدام قابلیتهایی از سوی فیلمساز وجود دارد. هرچند فیلم «پشت در خبری نیست» برایم “آجیل” بهتری محسوب میشود.
تهیهکننده فیلم «پشت در خبری نیست» همچنین درباره ساخت این فیلم هم توضیح داد: شبنم عرفینژاد که در سریال «روزگار قریب» به عنوان دستیار مشغول کار بود، این فیلم را در شرایطی ساخت که حتی یک ثانیه هم کارگردانی نکرده بود. این فیلم هفت سال قبل ساخته شد، آن هم در شرایطی که تلویزیون پس از سریال «روزگار قریب» میخواست مرا تشویق کند و تصمیم بر این شد که سالیانه در ساخت ۱۰ فیلم نظارت داشته باشم و اگر در بین آنها فیلمنامهای قابلیت داشت به یک اثر سینمایی تبدیل شود. آن زمان در بین آن فیلمنامهها دو اثر بودند که میشد، روی آنها کار کرد و این فیلم یکی از آنها بود که البته با تغییرات زیاد و پس از بازنویسی توسط خودم به اینجا رسید.
عیاری یادآور شد: ابتدا قرار بود این فیلم را مهدی هاشمی کارگردانی کند اما شرایط فراهم نشد و عرفینژاد را که میدانستم توانایی خوبی دارد و در این حوزه کنجکاو است برای کار انتخاب کردم.
وی تأکید کرد: تجربه اول این فیلمساز آن هم برای کسی که یک ثانیه هم فیلم نساخته بود، بسیار چشمگیر است. هرچند با وجود دو سانس نمایش در جشنواره فجر و نظرات مثبتی که از ساخت آن گرفتم امکان اکران را تا به حال پیدا نکرد.
شبنم عرفینژاد هم در سخنانی گفت: هیچکس دلیل اصلی اکران نشدن این فیلم را متوجه نشد چون حتی در جشن انجمن منتقدان هم جایزه گرفت و اتفاقات خوبی برایش پیش آمد اما موفق به اکران آن نشدیم تا اینکه در گروه هنر و تجربه این اتفاق افتاد.
او همچنین افزود: پس از ساخت این فیلم دو فیلم تلویزیونی ساختم و دو فیلم سینمایی هم قرار بود بسازم که در مرحله پیشتولید انصراف دادم اما امیدوارم پس از فیلم جدید آقای عیاری بتوانم یک فیلم سینمایی دیگر بسازم.
در این نشست خسرو معصومی، سیامک اطلسی، صالح میرزاآقایی (بازیگر فیلم) از جمله هنرورانی بودند که فیلم را تماشا کردند و نظرات مثبتی را نسبت به آن مطرح کردند.
همچنین سیامک اطلسی و برخی دیگر از حاضران در این نشست ابراز امیدواری کردند که فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری سرانجام مجوز اکران عمومی بگیرد که در این باره عیاری تأکید کرد: همهچیز درباره نمایش داده نشدن این فیلم سوءتفاهم بوده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد