کیانوش عیاری گفت: شرم میدانم روزی را که برای تنویر افکار عمومی فیلم بسازم اما اگر فیلمهایم تلخ است برمیگردد به اینکه خودم ذاتاً تلخ هستم.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلم «خانه پدری» که عصر ۲۷ شهریورماه در نشستی برای فیلم «پشت در خبری نیست» به کارگردانی شبنم عرفی نژاد سخن میگفت، علاوه بر توضیح درباره ساخت این فیلم به عنوان تهیهکننده ابراز امیدواری کرد که با تغییر شرایط، فیلم «خانه پدری» پس از شش سال اکران شود، چرا که آنچه درباره صحنه قتل به عنوان مشکل اصلی یاد میشود، از نظر او بهانهای بیشتر نبوده است.
عیاری درباره ساخت فیلم «پشت در خبری نیست» که به نوعی سرگرمی محسوب میشود در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در طول دوران فیلمسازیام کارهایی را ساختهام که ربطی به فیلمسازی من نداشته است، مثلاً بعد از ساخت «آن سوی آتش» که در سال ۶۶ که فقط یک اکران چهار، پنج روزه داشت، سناریوهای من در فارابی و ارشاد رد میشد و از آنجا که به جز نجاری هیچ کار دیگری هم بلد نبودم و خیال فیلمسازی هم در سر داشتم سراغ ساخت آثار دیگری مثل «یک روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» رفتم.
او افزود: البته در این فیلمها هم هرآنچه را که لازم بود صرف کردم و انرژی زیادی گذاشتم، اگرچه با فکر من همخوان نبودند ولی به نظرم این فیلم «پشت در خبری نیست» هم کار جذابی بود، چون هر بار که خواستم بخشهایی از آن را به بهانهای و برای انجام کاری ببینم آنقدر گیرایی داشت که تا انتها مرا با خود بکشاند.
او در پاسخ به اینکه چرا این فیلم را به جشنوارههای خارجی ارائه نکرده است، گفت: شاید این فیلم ادعایی جز برای سرگرمی ندارد و برای تنویر افکار عمومی نیست. من خودم شرم میدانم روزی را که با این هدف فیلم بسازم و اگر هم فیلمهایم تلخ است به این دلیل است که خودم ذاتاً تلخ هستم و بیشتر نابهسامانیها را میبینم.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که فیلمهایی که میسازم قرار است ماحصل نوع نگاهم باشد در نتیجه آثارم مفرح و برای تفریح مردم نیست. با این حال برای من تفریح مناسب از تنویر افکار عمومی مهمتر است و این فیلم عمدتاً چنین رویکردی دارد.
عیاری که خود اینروزها در تدارک ساخت فیلم جدیدش است با تأکید بر اینکه قصد ندارد فیلم شبنم عرفینژاد را به لحاظ سرگرمکننده بودن در زمره آثار بیلی وایلدر بداند گفت: در حالی که این فیلم از نظر ریتم، ضرباهنگ و ساختمان ارزش قابلتوجهی دارد اما قابلیت عرضه به جشنوارههای متعدد جهانی را ندارد و نمیتوانست در جشنوارهها عرض اندام کند.
او در پاسخ به سوالی دیگر که به مشاور کارگردانی او در فیلم «ملبورن» اشاره شد و اینکه چرا از پخش فیلمهایش حمایت نمیکند بیان کرد: مگر من از پخش فیلمهای خودم میتوانم حمایت کنم که از آنها حمایت کنم؟!
این فیلمساز ادامه داد: فیلم «خانه پدری»، «آبادانیها» و «آن سوی آتش» همه یتیم بودند. چطور باید برای دیگران پارتیبازی کنم؟ با این حال فیلم «ملبورن» و «پشت در خبری نیست» هرکدام به نوعی برایم جذابیت دارند چون در هرکدام قابلیتهایی از سوی فیلمساز وجود دارد. هرچند فیلم «پشت در خبری نیست» برایم “آجیل” بهتری محسوب میشود.
تهیهکننده فیلم «پشت در خبری نیست» همچنین درباره ساخت این فیلم هم توضیح داد: شبنم عرفینژاد که در سریال «روزگار قریب» به عنوان دستیار مشغول کار بود، این فیلم را در شرایطی ساخت که حتی یک ثانیه هم کارگردانی نکرده بود. این فیلم هفت سال قبل ساخته شد، آن هم در شرایطی که تلویزیون پس از سریال «روزگار قریب» میخواست مرا تشویق کند و تصمیم بر این شد که سالیانه در ساخت ۱۰ فیلم نظارت داشته باشم و اگر در بین آنها فیلمنامهای قابلیت داشت به یک اثر سینمایی تبدیل شود. آن زمان در بین آن فیلمنامهها دو اثر بودند که میشد، روی آنها کار کرد و این فیلم یکی از آنها بود که البته با تغییرات زیاد و پس از بازنویسی توسط خودم به اینجا رسید.
عیاری یادآور شد: ابتدا قرار بود این فیلم را مهدی هاشمی کارگردانی کند اما شرایط فراهم نشد و عرفینژاد را که میدانستم توانایی خوبی دارد و در این حوزه کنجکاو است برای کار انتخاب کردم.
وی تأکید کرد: تجربه اول این فیلمساز آن هم برای کسی که یک ثانیه هم فیلم نساخته بود، بسیار چشمگیر است. هرچند با وجود دو سانس نمایش در جشنواره فجر و نظرات مثبتی که از ساخت آن گرفتم امکان اکران را تا به حال پیدا نکرد.
شبنم عرفینژاد هم در سخنانی گفت: هیچکس دلیل اصلی اکران نشدن این فیلم را متوجه نشد چون حتی در جشن انجمن منتقدان هم جایزه گرفت و اتفاقات خوبی برایش پیش آمد اما موفق به اکران آن نشدیم تا اینکه در گروه هنر و تجربه این اتفاق افتاد.
او همچنین افزود: پس از ساخت این فیلم دو فیلم تلویزیونی ساختم و دو فیلم سینمایی هم قرار بود بسازم که در مرحله پیشتولید انصراف دادم اما امیدوارم پس از فیلم جدید آقای عیاری بتوانم یک فیلم سینمایی دیگر بسازم.
در این نشست خسرو معصومی، سیامک اطلسی، صالح میرزاآقایی (بازیگر فیلم) از جمله هنرورانی بودند که فیلم را تماشا کردند و نظرات مثبتی را نسبت به آن مطرح کردند.
همچنین سیامک اطلسی و برخی دیگر از حاضران در این نشست ابراز امیدواری کردند که فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری سرانجام مجوز اکران عمومی بگیرد که در این باره عیاری تأکید کرد: همهچیز درباره نمایش داده نشدن این فیلم سوءتفاهم بوده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





