یک تهیهکننده سینما با اشاره به کمبود سالنهای سینما و تئاتر و ظرفیتهای گسترده مرکز استان البرز از مدیران شهری کرج درخواست کرد به ارتقای زیرساختهای فرهنگی این شهر توجه کنند تا یکی از بزرگترین شهرهای کشور از زیر سایه همسایه خود یعنی تهران خارج شود.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی که اخیرا در پی موضوعی با جزئیات بیشتری از ظرفیتهای فرهنگی شهر کرج آشنا شده و با جستجوی دقیقتر اطلاعات بیشتری هم درباره آن کسب کرده است، گفت: کلانشهر بزرگی مثل کرج که چهارمین شهر بزرگ کشور پس از تهران، مشهد و اصفهان است با کمبود بسیار وحشتناک امکانات فرهنگی مثل سالنهای سینما، تئاتر، موسیقی و کتابخانه روبروست و سالنهای موجود حتی برای یک شهر کوچک چند صد هزار نفری هم قابل توجیه نیست.
وی با اشاره به جمعیت حدود دو میلیون نفری کرج افزود: این شهر یکی از جوانترین شهرهای کشور است و اداره آن که رشد قابل توجهی هم دارد اهمیت ویژهای پیدا میکند. طبق آمار رسمی هر سال ۸۰ هزار نفر به جمعیت این شهر افزوده میشود که بخش اعظمی از آن به مهاجرها اختصاص دارد و برای مراکز فرهنگی در چنین شهر هایی باید با دقت و وسواس بیشتری تصمیم گرفته شود. اداره شهر کرج نباید به گونهای باشد که زیر سایه تهران قرار گیرد چون خودش به تنهایی کلانشهر است و چنین شهری از نظر مراکز فرهنگی مثل سالن سینما، تئاتر، کتابخانه و نیز سالن های ورزشی باید بیشتر مورد رسیدگی قرار گیرد که متاسفانه به نظر میرسد شوراهای سابق و شهرداران قبلی این شهر در این زمینه چندان پیگیر نبودند و مسائل فرهنگی را در آبادانی شهر به طور جدی در نظر نداشتند.
تهیهکننده فیلمهای «قرمز» و «قصیده گاو سفید» ادامه داد: تصور میکنم شهری که حتی از شیراز بزرگتر است لااقل تعداد سالنها و پردههای سینمایی بیشتری باید داشته باشد اما الان در کرج دو سالن سینمایی فعال داریم که کمتر از ۱۰ پرده دارند. سالن تئاتر چندان فعالی هم در آنجا دیده نمیشود و به همین جهت شهردار و شورای جدید شهر کرج در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی باید برنامه داشته باشند که متاسفانه به نظر می رسد این شوراها همچون گذشته برنامه ویژه ندارند. واقعیت این است که با تشویق مردم و دادن امکانات برای تاسیس سالن سینما یا تئاتر، مثل سیستمی که در تهران اجرا میشود میتوان مردم و سرمایهگذارها را به ساخت فضای فرهنگی ترغیب کرد و باید در این راستا همراه با مطالبهگری مردم اقدام کرد.
موسوی با اشاره به تراکم جمعیتی بسیار بالا در شهر کرج گفت: به عنوان کسی که در سینما فعال است، در اتحادیه تهیهکنندگان علاقهمند هستیم که وقتی فیلمی تولید میشود جمعیت بیشتری آن را تماشا کنند یا تئاترهای بیشتری روی صحنه رود اما عجیب است که وقتی با یک مدیری در این شهر درباره کمبود سالنهای سینمایی صحبت میکردم عقیده داشتند که این مشکل بخاطر نزدیکی به تهران چندان مهم نیست، این در حالی است که در تهران هم تلاش میشود در نقاط مختلف شهر، مراکز فرهنگی این چنینی ساخته شود تا سفرهای درون شهری کم شود. کرج در طی ۵۰ سال ۹۰ برابر رشد داشته اما در حوزه فرهنگی شاید رشد آن به ۱۰ درصد هم نرسد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





