
سینماسینما، حسین یاغچی
ماجرای ماهنامهی سینمایی فیلم بعد از چهار دهه انتشار و اختلافی که منجر به خروج دوبنیانگذار اصلی این رسانه شده نشان میدهد حد نادانستگی مدیران فرهنگی کشور ساکن در وزارت ارشاد تا چه حد میتواند ابعاد فاجعهباری به خود بگیرد. از بزرگترینشان که ادعای ادارهی چند کمپانی رسانهای را دارد تا گذریترینشان همه دکانی راه انداختهاند به نام صدور مجوز امتیاز و مدیرمسوولی ومیگویند این امتیاز را به شخص میدهند و شخص حق ندارد آن را سهامی کند و در واقع با این کارشان راه را برای ادارهکردن یکنشریه بهصورت یک شرکت میبندند و کار را طبق معمول هنر همیشگیشان به گرفتوگیر میاندازند.
البته این فرمایششان یک راه دررو هم دارد به این صورت که امتیاز نشریه بهصورت حقوقی ثبت شود و شرکتی باشد و در این صورت امید هست که رسانه را مثل عرف خیلی از شرکتها با سهامدار اداره کرد و مطمئن بود که حقوق سهامدار در گذر سالیان حفظ میماند.
اما در این صورت هم با معضلی به نام مدیرمسوول مواجهیم که معلوم نیست از کجا و از چه ذهن مشعشعی سبز شده و بهعنوان یک رسانهای میگویم که قریب به اتفاق اختلافاتی که در رسانهها پیش میآید و کار به بحران و نابودی میکشد از همین مقام عجیب مدیرمسوول است که نه پولی گذاشته که سرمایهگذار باشد و نه کار رسانهای بلد است که سردبیری کند، فقط بر اساس ذهنیت رانتی مدیران فرهنگی خلق شده که خودشان حکایتی همچون همین مقام خلقشدهی مدیرمسوول دارند. یعنی نه در عمرشان یک چک پاس کردهاند و از جیب خودشان و نه جیب گلوگشاد دولت در چیزی سرمایهگذاری کردهاند که سرمایهگذار لقب بگیرند و نه هنر خاصی بلدند که در بازار خواهان داشته باشد و بهعنوان هنرمند و نویسنده و… شناخته شوند.
نتیجهی افکار همینان این شده که با عنوان مدیرمسوول یک بمب ساعتی به داخل ساختمان هر رسانه فرستادهاند که از اساس قرار است عرف حاکم بر ساختار رسانهها را که در هر نقطه از جهان وجود دارد، بهم بریزد. در تمام دنیا بر اساس عقل سلیم یک سرمایهگذار وجود دارد و یک سردبیر و تیم تحریریه که اینها در تعامل با هم محصول تولید میکنند، حالا اما در ایران وضع به گونهی دیگریست.
احتمالا مدیران فرهنگی خواستهاند با این لقمه دورسر چرخاندن و چرخ را از اول اختراع کردن، بگویند قائل به این نیستند که ادارهی یک رسانه مثل یک شرکت تجاری میتواند باشد و شأن کار فرهنگی اجل این حرفهاست که در زمرهی فعالیتهای اقتصادی و معیشتی قرار بگیرد. ولی حالا با اتفاقی که در ماهنامهی سینمایی فیلم افتاده و پیش از آن در مجلهی سینماادبیات پیش آمده میتوان نتایج توامان تراژیک و کمیک ذهنیت خاماندیشانهشان را دریافت. جایی که وقتی صاحبامتیازی به رحمت خدا میرود، امتیاز به وراثش به ارث میرسد و همینان فقط باید این امتیاز را اداره کنند. گویی این امتیازگرفتن و شایستهی آن عنوانشدن آنقدر از نگاه مدیران فرهنگی فاخر و برج عاجنشینیست که فقط از راه خون انتقال پیدا میکند و احتمالا «هوشنگ گلمکانی» ادارهی رسانه بلد نیست، اما پسر جوان مرحوم «مسعود مهرابی» بلد است که حالا ادارهی رسانهی خاطرهساز و ارزشمند فیلم بهدست این بندهخدا افتاده، نه «یاری» و «گلمکانی». دقیقا همان اتفاقی که در مورد مجلهیسینماادبیات افتاد و حالا وراثش که بهکل از مرحله پرتاند جلوی انتشار آن و کارکردن کسانی را که عمری به پایش گذاشتهاند، گرفتهاند.
یادمان باشد که در کمپانیهای خانوادگی و اصلا قریب به اتفاق شرکتهای دنیا مقولهی مالکیت از مدیریت حسابش جداست. مالک شرکت میتواند یککسی باشد و کسی که مدیریت و ارزشآفرینی و سودآوری میکند، کسی دیگر. در این صورت این نگاه به رسمیت شناخته شده که باعرضگی و تدبیر برای ادارهی یک سازمان از طریق خون اتفاق نمیافتد و افراد لایقی میتوانند به ادارهی یک سازمان برسند که مالکان آن سازمان آنجا را به ارث برده باشند.
اما حالا در ایران افکار «نبوغآمیز» مدیران فرهنگی در خلق عنوان (دکان) صاحبامتیاز و مدیرمسوول و کوبیدن بر طبل جدابودن فرهنگ از اقتصاد به اینجا رسیده که وقتی این صاحب مستطاب امتیاز یک نشریه فوت میکند دیگر چارهای نمیماند جز اینکه فرزند آن مرحوم این عنوان را دریافت کند و به کار ادامه دهد. یعنی رسیدن به بدویترین افکار عصر فئودالی. در اینجا دو نکته میماند که بازگو شود. یکی اینکه حقیقتا انتهای چپروی راسترویست و دیگر اینکه ممکن است گفته شود این مدیران فرهنگی، «طفلک»ها فقط از سازوکارهای اقتصادی سردرنمیآورند که چنین بخشنامهها و قوانینی از خودشان صادر میکنند.
اما بهنظر میرسد موضوعاتی اینچنین که در این یادداشت اشاره شد ثابت میکنند مدیری که بازار و اقتصاد و قوانین حاکم بر آن را نمیشناسد و بیتوجه و در تعارض با آنها حکم صادر میکند، نهفقط اقتصاد که جامعه را هم نمیشناسد؛ چه، هر جامعه در کنار یک بازار و شرایط دادوستد شکل گرفته است. نتیجه این است که اینان هیچ نمیدانند و اصلا چرا تا این حد تصمیمگیر شدهاند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- رونمایی و اکران مستند رنج زیر پوست / گزارش تصویری
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





