
بانی فیلم نوشت :فرزاد موتمن اگر با همین فرمان جلو برود، احتمالاً دور نباشد روزی که بتواند به عنوان سکاندار فیلمسازانی شناخته شود که فیلم هایشان برای اکران گرفتار دردسر و مشکلات ناخواسته می شوند. او البته طعم این قضیه را همان ابتدای ورودش به جریان فیلمسازی در ایران در سال ۷۹ با «هفت پرده» چشید. فیلمی که گرفتار مشکلات مالی شد و بعد هم با مهاجرت گلشیفته فراهانی به عنوان یکی از بازیگران اصلی اش دیگر امکان اکران پیدا نکرد.
موتمن به جز «شب های روشن» که همچنان با گذشت بیش از یک دهه کالت باقی مانده، شاید فقط سر «پوپک و مش ماشاا…» اکران مناسب و مقبولی را برای فیلمش دید. ساخته سال ۹۴ او یعنی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟!» دو سال است بلاتکلیف مانده و روی پرده نرفته. او اگر دوباره بدشانسی نیاورد، شاید امسال فیلم پارسال خود «سراسر شب» را سال جاری روی پرده ببیند. در غیر این صورت این فیلم هم شاید به محاق برود.
موتمن دیروز در یادداشتی که اینستاگرام منتشر کرد، توضیحاتی درباره «آخرین بار کی سحر را دیدی؟!» داده که در ادامه می خوانید: «دوستان بسیارى در کامنت هـایشان، زمان اکران فیلم «آخرین بار کى سحر را دیدى؟!» را پرس و جو می کنند. واقعیت این است این فیلم که در سال ۹۴ تولید شده، به طور طبیعى باید در سال ۹۵، اکران می شد، اما عدم پرداخت دستمزد برخى از عوامل توسط سرمایه گذار و تهـیه کننده فیلم، باعث شد که پروانه نمایش تا زمستان آن سال صادر نشود و پس از صدور پروانه، فیلم و مجوز نمایش آن در اختیار تهـیه کننده و سرمایه گذار قرار داشته اند. اما تولید این فیلم، حواشى سهـمگین و بسیار تلخى داشت که هـمان سال ساخت برخى از عوامل، پاره اى از این حواشى را علنى و مطبوعاتى کردند و این حاشیه هـا، بارهـا تولید فیلم را متوقف کردند. علیرغم هـمه مصیبت هـا، فیلم به جشنواره فجر رسید و اگرچه کاندیدای بهـترین فیلم سال، بهـترین کارگردانى، بهـترین فیلمنامه و بهـترین بازیهـاى نقش مکمل زن و مرد شد، اما این پشت صحنه هـا، دست از سر فیلم بر نداشتند و عملاً مانع از اکران آن تا به امروز شدند. من تاکنون درباره این مشکلات هـیچ نگفته ام و کماکان امیدوارم که مدیران سازمان سینمایى کشور و خانه سینما، هـمت کنند و مداخله کنند، بلکه بالاخره «آخرین بار کى سحر را دیدى؟!» روى اکران به خود ببیند».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- فیلمبرداری «خاطرات بندباز» به پایان رسید
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- «شبگرد» آماده نمایش شد + عکس
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





