اصغر فرهادی در جریان جشنواره فیلم «تورنتو» با حضور در استودیو «ورایتی» درباره دلایل انتخاب نمایشنامه «مرگ فروشنده» در محوریت داستان فیلم «فروشنده» توضیحاتی داد.
به گزارش سینماسینما، اصغر فرهادی که برای نمایش فیلم «فروشنده» در بخش نمایشهای ویژه جشنواره فیلم تورنتو در این رویداد سینمایی حضور یافته بود، به دعوت ورایتی گفتگوی کوتاهی که بصورت ویدیویی منتشر شده است، در استودیو این نشریه معتبر سینمایی داشت.
فرهادی درباره علل انتخاب نمایشنامه “مرگ فروشنده” در مرکز داستان فیلمش توضیح داد: این برای من خیلی مهم است، وقتی مخاطبان این فیلم را چه در داخل و چه در خارج از ایران تماشا میکنند چه نوع ارتباطی با آن برقرار میکنند.
وی یادآور شد: پیش از این که وارد سینما شوم تئاتر میخواندم و در آن فعال بودم و تئاتر جایگاه بسیار بزرگی در دنیای من داشت. همیشه به این فکر میکردم که فیلمی بسازم که در آن تئاتر نقش مهمی داشته باشد و این مرا به خاطراتی برمیگرداند که از زمان تئاتر داشتم. وقتی دو شخصیت اصلی داستان فیلم “فروشنده” بازیگر شدند دنبال نمایشنامهای گشتم که در آن بازیگران در فیلم در حال بازی آن باشند.
نمایشنامههای زیادی از سارتر، پینتر و یونسکو خواندم اما زمانی که به “مرگ فروشنده” اثر آرتور میلر رسیدیم فکر کردم این نمایشنامه بهترین انتخاب است، چرا که احساس کردم ارتباطات زیادی بین داستان و فیلم من وجود دارد.
وقتی نگارش قصه تمام شد و نسخه اول آن را نوشتم، یک بار دیگر آن را خواندم تا ببینم واقعا درباره چه چیزی حرف میزند و به این رسیدم که مهمترین مضمون داستان حریم خصوصی افراد است و اگر این حریم نقض شود چه چیزهایی میتواند از هم بپاشد و چگونه محیط پیرامون، شخصیت داستان را وادار به بروز خشنونت میکند، در حالی که خودش مایل به آن خشونت نیست.
این نوع رابطه با فیلم برای من خیلی مهمتر از جوایزی است که فیلم کسب میکند، بویژه وقتی شما روی یک داستان خیلی ایرانی و لوکال کار میکنی بسیار حائز اهمیت است که بدانید مخاطبان خارجی چه دریافتی از فیلم خواهند داشت.
فیلم “فروشنده” اولین نمایش خود را در بخش رقابتی شصتونهمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد و دو جایزه بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) و بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) را از این رویداد سینمایی کسب کرد، سپس در بخش نمایشهای ویژه جشنواره فیلم تورنتوی کانادا نیز به روی پرده رفت.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟