فرهاد توحیدی براین باور است برتری ایده و خلاقیت هنرجویان ایرانی در کارگاههای آموزشی که با حضور هنرجویان ایرانی و خارجی برگزار میشود٬ کاملا نمایان است.
به گزارش سینماسینما، فرهاد توحیدی در خصوص وضعیت کلی کارگاههای برگزار شده گفت: خروجی کارگاه شش ساعتهای که برگزار شد خیلی خوب بود. خروجی این کارگاه، حدود ۱۱ فیلمنامه و طرح بود که به جرات می توانم بگویم سه تای آنها خیلی خوب هستند.
توحیدی در توضیح تفاوتهای میان شرکتکنندگان ایرانی و خارجی کارگاه فیلمنامهنویسی خود گفت: قصد ندارم تکرارکننده حرفهایی باشم که میگویند ما ایرانیها خیلی خوب و عالی هستیم، ولی واقعا باید بگویم بچههای ما خیلی متفاوت و بهتر از شرکت کنندگان خارجی هستند. ایده های ارائه شده از سوی شرکتکنندگان ایرانی جذابتر، پیچیدهتر، فکر شدهتر و موثرتر بود. از شرکتکنندگان خارجی چهار طرح داریم و طرح پنجمی هم در راه است، اما در مجموع کار بچههای خودمان خیلی بهتر است.
این فیلمنامهنویس باسابقه سینمای ایران درباره روند کلی جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: آقای میرکریمی سال گذشته اتفاقی دوستداشتنی را رقم زد و امسال چند گام بلند رو به جلو برداشته شده است. برنامهها را که می بینیم، تفاوت چشمگیری با اولین دوره جشنواره جهانی پس از جدا از شدن از جشنواره ملی داشته است. پیش از آن هم بخش بینالملل جشنواره به دلایل متعدد، عملا در سایه جشنواره ملی محو شده بود. در واقع بخش بین الملل فجر پیش از جدایی از بخش ملی، هیچگاه در حد یک جشنواره بینالمللی نبود.
توحیدی اضافه کرد: فیلم های بزرگ و کارگردانان صاحب نام تمایل چندانی به حضور در این جشنواره نداشتند، چون آنها به نمایش اول فیلم خود اهمیت زیادی میدهند. ضمن اینکه با توجه به مختصات فرهنگی ما، قادر نیستیم هر آنچه جشنوارههای دیگر پخش میکنند را به نمایش بگذاریم؛ از این جهت انتخابهای ما محدودتر خواهد بود و در همین دایره محدود نیز، گاهی ناچار به جرح و تعدیل فیلمها هستیم. فیلمسازان عادت ندارند درباره جرح و تعدیل فیلمهایشان با جشنواره ها چانه زنی کنند.
او در پایان گفت: خوشبختانه پس از جدا شدن از بخش ملی و با مدیریت میرکریمی، شاهد تعریفی نو و یک جهت گیری تازه هستیم و به سمت تمرکز بر آثاری میرویم که ضمن ارزشمند و دارای اعتبار بودن، به طور معمول در جشنوارههای اسم و رسمدار حضور پیدا نمیکنند؛ این مساله به دلیل جنبههای هنری، روشنفکری و نخبهگرایانهای چنین فیلمهایی است. اما همین مساله میتواند تبدیل به ویژگی جشنواره جهانی فجر شود و با جذب فیلمهای آسیایی یا جهان اسلام، می توان جشنواره را صاحب تعریف خاص خود کرد. این تعریف به تازگی در حال شکلگیری است و امیدوارم این روند تداوم داشته باشد و آقای میرکریمی بتواند برنامههایش را اجرا کند. در صورت پیگیری این خط، جشنواره جهانی فیلم فجر جایگاه خود را در میان جشنواره های جهانی پیدا خواهد کرد؛ متمایز خواهد شد و به طور حتم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
توحیدی با اشاره به اینکه کارگاهها در پردیس چارسو در سالنهای سینما برگزار میشود٬ پیشنهاد کرد فضای مناسبتری برای این جلسات انتخاب شود تا به این ترتیب مسئول برگزاری کارگاه و هنرجوها در کنار هم باشند و تعامل بیشتری بین آنان شکل بگیرد.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند