نویسنده فیلمنامه «امکان مینا» معتقد است مسیر توسعه از پرسش میگذرد و سینمای مستند به دلیل پرسشگری و توجه به پژوهش از سینمای داستانی جلوتر است.
به گزارش سینماسینما، فرهاد توحیدی درباره جشنواره «سینماحقیقت» و تاثیر آن بر سینمای مستند گفت: هیچ جشنوارهای بدون تاثیر نیست و جشنواره «سینماحقیقت» به دلیل موقعیت خاص مستند بسیار موثرتر از جشنوارههای دیگر است. سینمای مستند مثل سینمای داستانی امکان دیده شدن و عرضه ندارد و جز گروه هنروتجربه محل خاصی برای نمایش آن نیست، متاسفانه مستندهای جدی ما یا باید در جشنوارهها دیده یا بنا بر مناسبتهایی در محلهایی ویژه عرضه و توسط مخاطبانی خاص دیده شوند.
نویسنده فیلمنامه «پاداش سکوت» ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» از سه جنبه مورد اهمیت است؛ ابتدا محلی است که تماشاگران علاقهمند به سینمای مستند بتوانند راحت و بدون دغدغه با کارنامه یکساله بخشی از سینمای مستند مواجه شوند و از آن استفاده کنند. از طرف دیگر فیلمسازان در جشنواره «سینماحقیقت» میتوانند در مواجهه با تماشاگران و از طریق دریافت بازخوردها، کارشان را ارتقا بخشند، هیچکس بینیاز از دیده شدن اثرش نیست و همه فیلمسازان با دیده شدن فیلمشان، دریافت بازخوردها و تحلیل نتایج آن میتوانند کارهای آیندهشان را تصحیح و بهتر کنند.
نویسنده فیلم «دنیا» درباره جنبه سوم اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سالهاست که سفر خارجی برای ما آسان نیست و در صورت فراهم شدن شرایط آن، نمیتوانیم به سادگی در جریان فیلمهای مستند خارجی قرار بگیریم، جشنواره «سینماحقیقت» میتواند ما را با بخشی از مهمترین مستندهای روز دنیا آشنا کند، این فضیلت جشنواره است. در برگزاری جشنوارهها امکان مراوده رودرروی فیلمسازان، مردم و مدیران وجود دارد که از برکات این رویدادها است.
این فیلمنامهنویس تاکید کرد: من برای سینمای مستند ایران جایگاهی بالاتر از سینمای داستانی قائل هستم، سینمای مستند، جدیتر است چراکه با امر پژوهش سر و کار دارد. چیزی که ما در سینمای داستانی به آن نیاز داریم و معمولا به دلایل مختلف از آن پرهیز میکنیم. نسبتی که مستند با حقیقت، واقعیت و پژوهش پیدا میکند باعث ایجاد فضیلتی در آن میشود که جای دیگری پیدا نمیشود.
توحیدی ادامه داد: «سینماحقیقت» مانند هر جشنواره رسمی دیگری گرفتار مسائلی است که نمیتواند همه انواع و اشکال فیلمهای مستند ایران را پوشش دهد؛ مستندهایی را که بتوانند چالشبرانگیز، صریح و جریانساز باشند، کمتر در این جشنواره میبینیم. در روزهای اخیر بحران آب در ایران به تیتر یک همه رسانهها تبدیل شده است، در گذشته مستندی با عنوان «مادرکشی» ساخته شد که در جشنواره «سینماحقیقت» و پس از آن سینماهای هنروتجربه به اکران در آمد و پرسشهای جدی درباره مساله آب مطرح کرد، این مستند چیزی را زیر و رو نکرد و توانست جریانساز باشد، وجود اینگونه مستندها در جشنواره «سینماحقیقت» کم است. مسیر توسعه از پرسش میگذرد و کار سینمای مستند، اگر بخواهد نسبتی با حقیقت داشته باشد با پرسش آغاز میشود.
این نویسنده درباره کمبودهای سینمای مستند در ایران گفت: مستند یک جهان بیانتهاست، مستندهای هیبریدی در دنیا به خوبی دیده میشوند، اما جایشان در کشور ما خالی است، ما باتوجه به مراودههای محدودی که داریم نسبت به جریانهای روز ضعیفتر هستیم. یکی از چیزهایی که میتواند به رشد مستندسازی بیانجامد، بهبود بودجه است، وقتی نتوانیم اعتبار لازم برای رسیدن به چیزهایی که در ذهن داریم، داشته باشیم به اهداف خود نخواهیم رسید. سینمای ایران بهخصوص بخش مستند، ظرفیت درآمد ارزی را دارد. امتیازی که معمولا کمتر به آن توجه میشود.
پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟