نویسنده فیلمنامه «امکان مینا» معتقد است مسیر توسعه از پرسش میگذرد و سینمای مستند به دلیل پرسشگری و توجه به پژوهش از سینمای داستانی جلوتر است.
به گزارش سینماسینما، فرهاد توحیدی درباره جشنواره «سینماحقیقت» و تاثیر آن بر سینمای مستند گفت: هیچ جشنوارهای بدون تاثیر نیست و جشنواره «سینماحقیقت» به دلیل موقعیت خاص مستند بسیار موثرتر از جشنوارههای دیگر است. سینمای مستند مثل سینمای داستانی امکان دیده شدن و عرضه ندارد و جز گروه هنروتجربه محل خاصی برای نمایش آن نیست، متاسفانه مستندهای جدی ما یا باید در جشنوارهها دیده یا بنا بر مناسبتهایی در محلهایی ویژه عرضه و توسط مخاطبانی خاص دیده شوند.
نویسنده فیلمنامه «پاداش سکوت» ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» از سه جنبه مورد اهمیت است؛ ابتدا محلی است که تماشاگران علاقهمند به سینمای مستند بتوانند راحت و بدون دغدغه با کارنامه یکساله بخشی از سینمای مستند مواجه شوند و از آن استفاده کنند. از طرف دیگر فیلمسازان در جشنواره «سینماحقیقت» میتوانند در مواجهه با تماشاگران و از طریق دریافت بازخوردها، کارشان را ارتقا بخشند، هیچکس بینیاز از دیده شدن اثرش نیست و همه فیلمسازان با دیده شدن فیلمشان، دریافت بازخوردها و تحلیل نتایج آن میتوانند کارهای آیندهشان را تصحیح و بهتر کنند.
نویسنده فیلم «دنیا» درباره جنبه سوم اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سالهاست که سفر خارجی برای ما آسان نیست و در صورت فراهم شدن شرایط آن، نمیتوانیم به سادگی در جریان فیلمهای مستند خارجی قرار بگیریم، جشنواره «سینماحقیقت» میتواند ما را با بخشی از مهمترین مستندهای روز دنیا آشنا کند، این فضیلت جشنواره است. در برگزاری جشنوارهها امکان مراوده رودرروی فیلمسازان، مردم و مدیران وجود دارد که از برکات این رویدادها است.
این فیلمنامهنویس تاکید کرد: من برای سینمای مستند ایران جایگاهی بالاتر از سینمای داستانی قائل هستم، سینمای مستند، جدیتر است چراکه با امر پژوهش سر و کار دارد. چیزی که ما در سینمای داستانی به آن نیاز داریم و معمولا به دلایل مختلف از آن پرهیز میکنیم. نسبتی که مستند با حقیقت، واقعیت و پژوهش پیدا میکند باعث ایجاد فضیلتی در آن میشود که جای دیگری پیدا نمیشود.
توحیدی ادامه داد: «سینماحقیقت» مانند هر جشنواره رسمی دیگری گرفتار مسائلی است که نمیتواند همه انواع و اشکال فیلمهای مستند ایران را پوشش دهد؛ مستندهایی را که بتوانند چالشبرانگیز، صریح و جریانساز باشند، کمتر در این جشنواره میبینیم. در روزهای اخیر بحران آب در ایران به تیتر یک همه رسانهها تبدیل شده است، در گذشته مستندی با عنوان «مادرکشی» ساخته شد که در جشنواره «سینماحقیقت» و پس از آن سینماهای هنروتجربه به اکران در آمد و پرسشهای جدی درباره مساله آب مطرح کرد، این مستند چیزی را زیر و رو نکرد و توانست جریانساز باشد، وجود اینگونه مستندها در جشنواره «سینماحقیقت» کم است. مسیر توسعه از پرسش میگذرد و کار سینمای مستند، اگر بخواهد نسبتی با حقیقت داشته باشد با پرسش آغاز میشود.
این نویسنده درباره کمبودهای سینمای مستند در ایران گفت: مستند یک جهان بیانتهاست، مستندهای هیبریدی در دنیا به خوبی دیده میشوند، اما جایشان در کشور ما خالی است، ما باتوجه به مراودههای محدودی که داریم نسبت به جریانهای روز ضعیفتر هستیم. یکی از چیزهایی که میتواند به رشد مستندسازی بیانجامد، بهبود بودجه است، وقتی نتوانیم اعتبار لازم برای رسیدن به چیزهایی که در ذهن داریم، داشته باشیم به اهداف خود نخواهیم رسید. سینمای ایران بهخصوص بخش مستند، ظرفیت درآمد ارزی را دارد. امتیازی که معمولا کمتر به آن توجه میشود.
پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





