سینمای ایران با فروش بیش از ۶۰ میلیارد تومان پرونده اکران تابستانهاش را بست.
به گزارش سینماسینما، برای بررسی آمار و وضعیت گیشهی تابستانی سینماها به سراغ محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران رفتیم، او با اشاره به اینکه “همه ساله اینگونه است که فیلمهای خوب در ۶ ماه اول سال اکران میشوند” گفت: فروش تابستانه امسال خوب و راضی کننده بود. مخصوصا که امسال چند فیلم خوب و پرفروش مثل «نهنگ عنبر ۲»، «رگ خواب»، «اکسیدان» و… داشتیم که سینماها را رونق بخشیدند.
او در ادامه افزود: فیلمهای سینمایی اکران شده در تابستان فروش رضایت بخشی داشتند. پارسال افزایش مخاطب داشتیم ولی امسال اینطور نبود و فقط از نظر ارزش ریالی آمار بالا رفته است، در واقع بالا رفتن قیمت بلیتها به پایین بودن تعداد مخاطب کمک کرد و آن را جبران کرد. البته که شرایط اکران فیلم در میزان فروش آن نیز بسیار تأثیرگذار است.
اشرفی با بیان اینکه استقبال خوبی از فیلمهای کمدی شده است، ادامه داد: با توجه به شرایط اجتماعی و بالا رفتن هزینه مسافرتها و خرجهای زندگی مردم ترجیح میدهند اوقات فراغت خود را با دیدن فیلمهای کمدی پُر کنند. البته فیلمها در ژانرهای دیگر هم به شرط آن که فرم، محتوا، قصه و سوژه خوبی داشته باشند، میتوانند مورد استقبال قرار بگیرند.
او با بیان اینکه “تبلیغات از عواملی است که در میزان فروش تاثیر گذار است” توضیح میدهد: تبلیغات خوبی برای سینمای ایران صورت نمیگیرد، به طور مثال با توجه به اینکه اعلام شده بلیت سینماها در این چند هفته آخر تابستان نیم بها هستند اطلاعرسانی درستی در این مورد صورت نگرفت و وقتی مشتری به سینماها مراجعه میکنند از نیم بها بودن آن اطلاع ندارند.
رئیس انجمن سینماداران با بیان اینکه باید تنوع ژانر در فیلمهایی که در تابستان اکران شدند اتفاق میافتاد، گفت: من معتقدم که باید فیلمهای کودک در تابستان اکران شوند، زیرا خانوادهها دوست دارند مخصوصا در تابستان برای گذراندن اوقات فراغت خود به سینما بروند، امسال فقط همین یک فیلم «۲۱ روز بعد» بود که اکران شد و البته موضوع این فیلم برای کودک سنگین بود، فیلم کودک باید موزیکال و سرگرمکننده باشد.
او در پایان صحبتهایش ضمن اظهار امیدواری به ادامه این روند در فصل پاییز، بیان کرد: تنها کاری که میتوانیم انجام بدهیم، این است که امیدوار باشیم. اگر چند فیلم خوب با توجه به فیلمهایی که از توقیف درآمدهاند به نمایش درآیند، امیدوارکننده است که این روند ادامه پیدا کند.
بنابر این گزارش از بین بیش از ۲۶ فیلمی که در تابستان امسال اکران شدهاند، تعدادی در ادامه اکرانهای بهاره به نمایش درآمدند و تعدادی دیگر نیز همچنان به نمایش در سینماهای کشور ادامه میدهند.
نکته قابل توجه در اکرانهای تابستان، میزان استقبالی بود که مخاطبین از سینمای کمدی کردند، به طوری که ۳ فیلم پرفروش تابستان به ترتیب فیلمهای “نهنگ عنبر”، “اکسیدان” و “ساعت ۵ عصر” هستند.
فیلم سینمایی “نهنگ عنبر ۲” ساخته سامان مقدم و در ژانر کمدی که از ۲۰ اردیبهشت ماه اکران آن آغاز شده است بعد از رکورد شکنیها در میزان فروش و مدت اکران خود، تا کنون ۲۰,۷۷۰,۵۶۷,۰۰۰ تومان فروش داشته است. دومین فیلم پرفروش تابستان، “اکسیدان ” ساخته حامد محمدی است که توانسته در مدت نمایش خود به رقم فروش ۱۰,۱۲۳,۲۹۳,۰۰۰ تومانی دست پیدا کند.
“ساعت ۵ عصر” به کارگردانی مهران مدیری سومین فیلم پرفروش تابستان امسال است که تاکنون توانسته ۱۰,۱۲۳,۲۹۳,۰۰۰ تومان فروش داشته باشد و همچنان اکران این فیلم ادامه دارد. این فیلم که در ژانر کمدی اجتماعی ساخته شده، اولین تجربه کارگردانی سینمایی مهران مدیری است.
فیلم سینمایی “بیست و یک روز بعد” ساخته محمدرضا خردمندان تنها فیلم سینمایی در ژانر کودک و نوجوان است که در تابستان اکران شد و تا کنون ۱,۰۷۰,۰۳۸,۰۰۰ تومان فروش داشته است. “بیست و یک روز بعد” ملودرامی اجتماعی است از زندگی نوجوانی به نام «مرتضی» که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو میشود.
از بین فیلمهایی که در ژانر اجتماعی اکران شدهاند، فیلم سینمایی “زیر سقف دودی” ساخته پوران درخشنده، “سارا و آیدا” به کارگردانی مازیار میری و “رگ خواب” ساخته حمید نعمت الله میلیاردی شدند.
یکی دیگر از نکات جالب و قابل توجه در اکرانهای تابستانه رکوردهایی بود که توسط سازندگان برخی فیلم ها زده شد. به طور مثال به غیر از رکوردی که “نهنگ عنبر” در میزان فروش خود زد، فیلم سینمایی “ساعت ۵ عصر” مهران مدیری در روز اول اکرانش ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشت و به این ترتیب رکورد بیشترین میزان فروش در روز اول را شکست و فیلم “نگار” رامبد جوان بعد از دو هفته از شروع اکرانش حدود یک میلیارد فروش داشته است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبریک عوامل نهنگ عنبر به هزارپایی ها به خاطر جابجایی رکورد فروش سینمای ایران
- جواد عزتی و امیر جعفری در «چهارانگشت»
- انتقاد تند باشگاه خبرنگاران از فیلمهای تگزاس ،سلام بمبئی و…/با رقص مایکل جکسون می خواهند پول در بیاورند
- توضیح کارگردان رگ خواب درخصوص اظهارنظر جنجالی اش درباره فیلم های کمدی
- با سهلانگاری شرکت پخش کننده/ پشت صحنه «اکسیدان» به آپارات رفت
- اکران ویژه «اکسیدان» برای ناشنوایان
- در «نهنگ عنبر ۱۰» به الانمان میخندیم؟!
- محمدی :حوزه هنری ۹۰سینما را از اکسیدان گرفت ولی همه فیلم را دیدند
- منوچهر محمدی :«اکسیدان» را فرزند زمانه خودش می دانم
- اکسیدان ۱۰میلیاردی شد
- مقایسه فیلمهای کمدی روی پرده و توفیق اکسیدان
- پاسخ تهیهکننده«اکسیدان» به یک ادعای عجیب/ بحث توقیف این فیلم اساسا غلط است
- نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت/ رقابت اجتماعیها
- روایت فریدون جیرانی از نارضایتی برخی کارگردانها از پرفروش شدن «اکسیدان»
- «اکسیدان» به تورنتو میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





