با نزدیک شدن به پایان دومین ماه سال ۱۴۰۲، تعداد تماشاگرانی که از ابتدای امسال فیلمهای روی پرده سینماها را تماشا کردهاند به بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید.
به گزارش سینماسینما، در حال حاضر ۱۶ فیلم در تعداد سانسهای مختلف، برخی کم و برخی بیشتر روی پرده سینماها در حال اکران هستند و آمار فروش فیلمها در روزهای آخر اردیبهشت نشان میدهد اگرچه میزان مخاطب نسبت به سال گذشته در دو ماه ابتدایی سال افزایش قابل توجهی داشته اما بیشتر از آن، فاصله عجیبی میان تماشاگران فیلم پرفروش گیشه با باقی آثار در حال اکران حاکم شده است.
از دو روز قبل، فیلم کمدی «یقه سفیدها» به انبوه فیلمهای کمدی سینماها اضافه شد و به این ترتیب از ابتدای امسال یازده پفیلم جدید روی پرده سینماها رفتهاند که در کنار آنها پنج فیلم هم از سال گذشته همچنان به نمایش خود ادامه میدهند. البته به نظر میرسد بیشتر آنها روزهای پایانی اکران خود را سپری میکنند.
مجموع مخاطبان این فیلمها در سال ۱۴۰۲ فاصله چندانی با ۵ میلیونی شدن ندارد که در این میان حدود سه میلیون نفر صرفاً تماشاگران فیلم «فسیل» بودند. این کمدی نخستین فیلمی است که فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را در سینمای ایران تجربه کرده و رقم فروش آن به ۱۳۶ میلیارد تومان رسیده است.
فاصله این فیلم با دومین فیلم پرفروش این مدت -آخرین ساخته سامان سالور به نام «سه کام حبس» -حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است و همین مسئله نگرانیهایی بین تولیدکنندگان فیلم و نیز سینماداران ایجاد کرده، چون با افزایش متقاضیان اکران فیلمهای کمدی، تنوع در اکران در حال از بین رفتن است.
در این گزارش تازهترین آمار فیلمهای در حال اکران بر اساس ارقام ثبت شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا بامداد جمعه، ۲۹ اردیبهشتماه ارائه میشود که شامل آمار کلی فروش و تعداد مخاطب چند فیلمی که از سال گذشته همچنان روی پرده سینما هستند، نیز میشود.
«فسیل» به کارگردانی محمدکریم امینی: سه میلیون و ۲۲ هزار نفر تماشاگر و ۱۳۶ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان فروش
«سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور: ۲۱۰ هزار نفر تماشاگر و ۱۰ میلیارد و ۲۹۳ میلیون میلیون تومان فروش
«غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی: ۲۳۶ هزار نفر تماشاگر و ۹ میلیارد و ۷۹۱ میلیون تومان فروش
«عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی: ۲۰۱ هزار نفر تماشاگر و هشت میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان فروش
«آهنگ دو نفره» به کارگردانی آرزو ارزانش: ۱۵۹ هزار نفر تماشاگر و هفت میلیارد تومان فروش
«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی: ۱۱۶ هزار نفر تماشاگر و پنج میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان فروش
«دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی: ۷۴ هزار نفر مخاطب و دو میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان فروش
«بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان: ۵۷ هزار نفر تماشاگر و دو میلیارد تومان فروش
«یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی: ۲۸۹۶ نفر تماشاگر و ۱۵۸ میلیون تومان فروش
«بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی: یک میلیون و ۶۱۴ هزار نفر تماشاگر و ۵۴ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان فروش
«ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس: ۷۸۵ هزار نفر تماشاگر و ۳۰ میلیارد و ۲۴۱ میلیون تومان فروش
«چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی: ۳۹۸ هزار نفر تماشاگر و ۱۳ میلیارد تومان فروش
«خط استوا» به کارگردانی اصغر نعیمی: ۲۴۰ هزار نفر تماشاگر و ۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان فروش
«جزیره فضایی» به کارگردانی سیدجواد هاشمی: ۲۰۵ هزار نفر تماشاگر و پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان فروش
آمار مجموع فروش فیلمهایی که از سال ۱۴۰۲ روی پرده سینماها رفتند تاکنون به حدود ۱۸۳ میلیارد تومان رسیده و با اضافه کردن فروش دو ماه اخیر فیلمهایی که از سال گذشته روی پرده هستند، مثل «بخارست» و «ملاقات خصوصی»، جمع فروش بلیت برای سینما در فروردین و اردیبهشت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است که بیشترین سهم نیز متعلق به صدرنشین گیشه است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- پایان اکران فیلمهای نوروزی/ فیلمهای کمدی دوباره به صدر فروش گیشه رسیدند
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «تاندربولتز» صدرنشین گیشه جهانی شد
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





