سینماسینما: آزاده باقری در جام جم نوشت: برنامههایی مانند «هفت» از شبکه سه و «نقد سینما» از شبکه پنج سیما جزو شناختهشدهترین و مطرحترین برنامههایی هستند که به تحلیل و بررسی فیلمهای روی پرده سینما در این چند سال اخیر میپردازند و در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز فیلمهای حاضر در این رویداد را بررسی و نقد میکنند.
این برنامهها البته تا قبل از جشنواره سی و هشتم فجر به صورت زنده روی آنتن میرفتند اما پس از شروع جشنواره، این برنامهها به صورت تولیدی ساخته و پخش شدند. اتفاقی که حواشی و سوالهای بسیاری را سال گذشته با خود به همراه داشت. چون این برنامهها که تا قبل از شروع جشنواره سال ۹۸ به صورت زنده پخش میشدند، دیگر این امکان را نداشتند و از سال گذشته تا به امروز به صورت تولیدی تهیه شدند و این نحوه ساخت و پخش نیز به یک روال عادی تبدیل شد. حالا در کنار این تفاوت ، برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز به دلیل تداخل آن با روزهایی که همهگیری کرونا در صدر اخبار قرار گرفته و تمام اتفاقات در طول سال را نیز تحت تاثیر خود قرار داده، با تفاوتهایی مواجه است. برای همین هم برگزار شدن و برگزار نشدن این جشنواره در کنار اینکه چه فیلمها و چه تعداد فیلم و چگونه اکران شود، مسائلی بود که قبل از آغاز جشنواره بسیار به آن پرداخته شد تا اینکه سرانجام باتوجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی و ایجاد محدودیتهایی در این زمینه، قرار بر آن شد ۱۶ فیلم سینمایی منتخب هیات داوران، در جشنوارهامسال شرکت و رقابت کنند. با امیررضا مافی، منتقد و کارشناس ـ مجری برنامه نقد سینما درباره جشنوارهامسال و برنامه «نقد سینما» که دیگر به صورت زنده پخش نمیشود به گفتوگو پرداختیم که میتوانید در ادامه آن را بخوانید.
نظرتان درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چیست؟ آیا شما موافق برگزاری آن بودید یا در دسته مخالفان برگزاری قرار داشتید؟
حالا فارغ از اتفاقات پیشآمده به دلیل کرونا، درباره محتوای جشنوارهامسال و فیلمهایی که با انتخاب داوری مشخص شدهاند چه نظری دارید؟
جشنوارهامسال به لحاظ کیفی از سایر ادوار سینمایی حداقل در این چند سال اخیر عقبتر بود. با فیلم شاخص و شاهکاری مواجه نبودیم. به نظر میرسد کرونا سایه سنگین خود را بر فیلمها و سینمای ایران انداختهاست. حتی در پرداخت مفاهیم و مضامین هم افسردگی زیادی وجود داشت. پنج فیلم از ۱۶ فیلم درون آنها خودکشی رخ داده که آمار اسفناکی است. مردمی که در این فیلمها نمایش دادهشدهاند طماع، کم فهم، خرافه پرست و… بودند و واقعا این نگاه با مردم ایران فاصله دارد. به نظر میرسد فیلمسازهای ما کمی متاثر از شرایط زمانه، بسیار تلخنگر شدهاند و حتی گاهی توهینآمیز به مردم و کسانی که دارند برای آنها فیلم میسازند، نگاه کردهاند. برای همین میتوانم بگویم هم به لحاظ فرمی و هم محتوایی، جشنوارهامسال نسبت به سالهای گذشته ضعیفتر بوده که خب دلایل متعددی دارد و به برخی از آنها اشاره شد. در نتیجه تصور میکنم فیلمسازها روند خوبی را طی نکردهباشند.
برنامه «نقدسینما»ی این روزها چطور پیش میرود؟ حالا که دیگر به صورت زنده روی آنتن نمیرود، آیا همچنان توانسته به خوبی گذشته به برنامهسازی بپردازد و این موضوع ضربهای به کیفیت تولید زدهاست؟
نقد سینما برنامهای است که طی ۳۰هفته هر جمعهشب اجرا شده و در روزهای جشنواره هم هر شب مهمان مردم بودهاست. همواره رویکرد برنامه نقد سینما در یک بخش آموزش و در یک بخش گفتوگو درباره فیلمهای سینمایی و خود سینما بوده که پیوند و پیوستی هم با مباحث علومانسانی دارد. ضمن اینکه بخش کوتاه رویدادها در این برنامه سعی میکند به موضوعات خبری و صنفیتر حوزه سینما بپردازد. اما قطعا نقد سینما برای این نیست که با چهرههای معروف گفتوگو کند یا به واسطه افراد چهره دیده شود. تمام هدف نقد سینما این است که بتواند جریان و گفتمان اصیلی را در بدنه سینمای ایران پیدا کند و بتواند بر اساس آن آینده سینمای ایران را تحلیل و در نهایت پیشبینی کند. از طرفی البته من خودم همیشه معتقدم برنامه زنده مخاطبان بیشتری دارد. امسال هم قرار بود برنامه به صورت زنده پخش شود در واقع مشکلات امکان و اجازه این کار را نداد و همچنین ممنوعیت تردد ۹ شب به بعد هم اثرات خود را روی این موضوع گذاشت. اگر این اتفاقات رخ نمیداد قرار بود این برنامه به صورت زنده باشد. در حال حاضر هم به صورت زنده ضبط میشود و همان را برای آنتن میفرستیم و با دو ساعت تاخیر پخش میشود.
بهروز افخمی تا چه میزان روی کیفیت و غنی شدن محتوای این برنامه کمک کردهاست؟
آقای افخمی از سال گذشته که به دلیل ساخت سریال «رعد و برق»اجرای نقد سینما را واگذار کردند، تنها معلم «نقد سینما» بودند و درباره موضوعات فیلمسازی تعلیم میدادند و گاهی هم مشورتهایی از ایشان گرفته میشد. برای همین تیم سردبیری
و تهیه برنامه مستقل از آقای افخمی عمل میکرد و همچنان به همین منوال پیش میرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید