این نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس و پژوهشگر گفت: کارگاه فیلمنامهنویسی در دهلی در ادامه کارگاههای تجربههای نوشتن در محیط است که تا به حال چند دورهاش برگزار شده و دو دوره آن به اجرا رسیده است.
ثمینی اضافه کرد: قرار است در این دوره روی فیلمنامهنویسی کار شود و خانم بنیاعتماد نیز همراه گروه است.
این استاد دانشگاه درباره شکل برگزاری این کارگاه مشارکتی توضیح داد:من بیشتر روی بخش شناخت اساطیر کار میکنم و خانم بنیاعتماد روی بخش فیلمنامهنویسی متمرکز است و با این شیوه تقسیم کار کردهایم.
ثمینی در ارزیابی تجربههای قبلی خود در برگزاری کارگاههای نمایشنامهنویسی در هند و ترکیه که به کوشش موسسه «ژیوار» برگزار شده است، ادامه داد: این گونه سفرها همیشه با تجربههای خوبی همراه است و هر بار این تجربهها به لحاظ شرکتکنندگان کاملتر میشود و برنامه سفر و جزئیات کارگاهها روند بهتری پیدا میکند، اما همچنان جای کار بسیار دارد.
نویسنده نمایشنامههای «خواب در فنجان خالی» و «شکلک» با اشاره به اینکه این کارگاهها کاملا به صورت خصوصی برگزار میشود، افزود: آرزو داشتم نهاد یا ارگانی از برگزاری این کارگاهها حمایت میکرد تا کمترین بار مالی بر دوش هنرجویان قرار بگیرد. بهترین شکل این بود که میتوانستیم از میان متقاضیان، تعدادی را انتخاب کنیم اما متأسفانه چون به شکل کاملا خصوصی برگزار میشود و برگزارکنندگان از جایی حمایت نمیشوند، ناچاریم از میان کسانی که ثبت نام میکنند، تعدادی را همراه خود ببریم.
به گفته او، مرکز برگزاری این کارگاهها شهر دهلی است و از آنجا که این کارگاه ویژه فیلمنامهنویسی است، باید مکان متمرکزی داشته باشد.
ثمینی که پیش از این کارگاه نمایشنامهنویسی در سفر را برگزار کرده که نتیجه آن اجرای چند نمایش کوتاه توسط شرکتکنندگان بود، درباره چشمانداز ساخت فیلمهای کوتاه براساس فیلمنامههایی که در این کارگاه نوشته میشود، نیز توضیح داد: وجه مهم این کارگاه و مهمترین تعهد آن بحث آموزش است. به همین دلیل در مورد بقیه مسائل مثل ساخت فیلم تعهدی نداریم. اما اگر نتیجه کارها خیلی خوب از آب دربیاید، میتوان راههایی برای ساخت فیلمهای کوتاه اندیشید اما اکنون پاسخ به این پرسش خیلی زود است چون شاید هنرجویان نیازمند زمان و کار بیشتری روی آثار خود باشند. به هر حال نتیجه این کارگاه تعیین کننده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف این کارگاه مطلقا به معنای فیلمنامهنویسی آسان یا فیلمنامهنویسی در یک هفته نیست و اولین حرف ما این است که کسانی که ثبت نام کردهاند، مورد بازبینی کلی قرار میگیرند. این کارگاه بیشتر هنرجویان را در معرض نوشتن فیلمنامه قرار میدهد، چرا که حتی با گرفتن مدرک لیسانس هم مشخصا کسی نویسنده نمیشود.
ثمینی تأکید کرد: این کارگاهها مطلقا به معنای کپسول نویسندگی نیست که اگر چنین بود و افراد میتوانستند در یک هفته فیلمنامهنویس یا نمایشنامهنویس شوند، که نویسندگی آنقدر رنج و مرارت نداشت.
کارگاه مشترک فیلمنامهنویسی توسط نغمه ثمینی و رخشان بنی اعتماد نیمه دوم بهمنماه در دهلی برگزار میشود و سقف شرکتکنندگان در این کارگاه ۱۵ نفر تعیین شده است.
موسسه ژیوار که یک موسسه گردشگری است، پیش از این کارگاههای نمایشنامهنویسی، شعر، عکاسی و … در سفر را برگزار کرده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- رخشان بنی اعتماد: در بیان موضوعات و مسائل اجتماعی به تکرار رسیدهایم
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- توضیحات روابط عمومی پروژه «مه گرفتگی» درباره اخبار اخیر/ فیلمنامه «مه گرفتگی» را اسماعیل منصف نوشته است
- مروری بر کارنامه رخشان بنیاعتماد به بهانه سالروز تولد او/ حیف که لوئیس بونوئل اینجا نیست
- رخشان بنیاعتماد، سینماگر جهانی، زن ایرانی است
- زنان را به نام خودشان بخوانید/ گزارشی درباره نسبت زنان و سینما
- تقویت روحیه مطالبهگری
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- «شرق»در گفتوگو با وکیل بنیاعتماد، شکایت او از رسانه ملی را بررسی کرد/ ای کاش این پرونده درس عبرت باشد
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» به تئاتر شهر میآید
- واکنش حسین انتظامی به اظهارات مهمان یک برنامه تلویزیونی
- نامه انجمن مستندسازان به رئیس صداوسیما در پی توهین به رخشان بنیاعتماد در یک برنامه تلویزیونی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند