سینماسینما، محمد حقیقت
امروز جمعه ۱۱ سپتامبر بسیاری چشم به راه سورپرایز واقعی این فستیوال (آخرین فیلم مسابقه ) هستند که به طور استثنایی همزمان در جشنواره تورنتو هم به نمایش در می آید.
آخرین فیلم مسابقه ونیز «عشایر» ساخته کلوهه زاهو، از آمریکا است. وی که اصلیت چینی دارد در سال ۱۹۸۲ در پکن بدنیا آمده و در کودکی به لندن و پس از آن مدتی به نیویورک میرود و به تحصیلاتش ادامه میدهد. از آن پس بعنوان سینماگر آمریکایی مطرح میشود. اولین اثر سینمایی اش «آوازهایی که برادرانم به من آموختند» فوری او را به شهرت جهانی میرساند که ابتدا در جشنواره ساندنس ۲۰۱۵ کشف شده و چند ماه بعد در بخش ۱۵ روز کارگردانان کن همین سال توجه ها را به خود جلب میکند. برخی منتقدین درباره اش مینویسند: «ستاره ای متولد شد » دومین فیلم بلندش در همین ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن در ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و بهترین جایزه هنروتجربه را به دست آورد و سپس در جشنواره آمریکایی دویل در فرانسه، جایزه بزرگ را به دست آورد. فیلم دیگری را نیز کارگردانی کرده و حالا همه سینماشناسان را مشتاق دیدن آخرین اثرش «عشایر» کرده است. در این فیلم که از سینمای مستقل آمریکا است، سازنده یک اثر جاده ای ساخته که شخصیت اصلی آن زنی به نام، فرن، بخشی از آمریکای امروز را زیر پا میگذارد که سرخپوست ها هم در آن زندگی قبیله ای دارند فیلمساز زندگی روزانه وحاشیه نشینی و سرگردان آنها را به تصویر میکشد. این فیلم قرار است در۴ دسامبر در آمریکا روی پرده برود. از ورای یک پلان سکانس طولانی فیلم که شخصیت اصلی بین آوارگان پرسه میزند میتوان حال و هوای نیمه مستند و شاعرانه اثر را دریافت. فیلم بعدی او که در مرحله نهایی تولید است به نام «فناناپذیران» در سال آینده پخش خواهد شد. جشنواره ونیز فردا شنبه به پایان میرسد سالی ویژه ای را پشت سرگذاشت که گسترش ویروس کرونا، اگرچه نتوانست مثل بسیاری از جشنواره ها آن را به تعطیلی بکشاند، اما فضای سرد و کم تعدادی را به آن تحمیل کرد و از شکوه دوره های قبلی این جشنواره بسیار مهم کاسته شد. شاید شکوه اصلی آن فردا شب در جایزه هایی که داده خواهد شد خود را نمایان کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- رونمایی از پوستر «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





