فرزانه متین- جدیدترین ساخته رضا میرکریمی،فیلم «قصر شیرین» این روزها از بحث برانگیزترین فیلم ها بر روی پرده اکران است.فیلمی که هم مخالف دارد و هم موافق،پس اثری است که حتما نباید تماشای آن را از دست داد .
قصر شیرین از نظر درام اثری متوسط است که به ژانر جاده ای منتهی می شود و بی شباهت به فیلم دیگر کریمی،«خیلی دور،خیلی نزدیک» نیست.یکی از دغدغه های این فیلمساز ، پرداختن به روابط بین افراد در یک خانواده است مانند آنچه که در اثرهای قبلی او «یه حبه قند»،«خیلی دور، خیلی نزدیک» و « دختر» دیدیم و این رو به ریشه یابی مشکلات زندگی از نگاه خود می پردازد.قصر شیرین را نمی توان در کارنامه میرکریمی اثری متوسط برشمرد چرا که با رعایت استاندارها، اثری عالی یه شمارمی رود.
قصرشیرین، روایتگر داستان مردی به نام جلال با نقش آفرینی متفاوت حامد بهداد است که بعد از چند سال که همسر(شیرین) و فرزندانش را ترک کرده و همسری دیگر به اختیار گرفته است بعد از با خبر شدن از مرگ مغزی شیرین، به شهرش باز می گردد و به اجبار دو فرزند خردسالش رابا خود می برد و سفر جاده ایی آغاز می شود.بخش اصلی فیلم در همین جاده پر پیچ و خمی است که نمادی از زندگی محسوب می شود؛ سراسر فراز و فرود و سربالایی و سراشیبی که در طی آن به صورت قطره چکانی با تغییر و تحول جلال روبه رو می شویم که از مردی گریزان از مسئولیت فرزندانش، به تدریج تحول پیدا می کند و خانواده اولش در الویت قرار می گیرند البته در این قسمت با یک تضاد پر رنگ روبه رو هستیم و آن این است که جلال در نیمه ی راه همسر دومش را از ماشین پیاده می کند و زن از قصه بیرون می رود و این همان نقطه ایست مخالفان فیلم بر روی آن انگشت گذاشته اند.
یکی ازجذابیت های داستان، شخصیت غایب شیرین است که اسم فیلم به نام او گره خورده است که قصری مالامال سراسر شادی و خوشبختی را به آنها نوید داده است. ما هیچ شاتی از وی نمی بینیم اما این شخصیت غائب نقش بسیار مهمی در روند فیلم دارد.زنی مستقل، خود ساخته و مادری نمونه که دو فرزندش را به بهترین شکل تربیت کرده است که با همان زبان خردسالی شان می توانند پدر عبوس و عصبیشان را کنترل کنند.شخصیت شیرین به حدی پر رنگ است که مخاطب تا انتهای فیلم دوست دارد نمایی از گذشته ی وی ببیند.بازی علی و سارا، فرزندان شیرین و جلال به حدی ملموس وشیرین است که کیفیتش در سینمای ایران قابل ستایش است.
میرکریمی با زبانی ساده، فیلمی پیچیده و سرشار از نماد ساخته است هرچند که برخی موارد در هاله ایی از ابهام است.ابعاد پنهانی جلال به خوبی نشان داده نشده است،مقدمه فیلم طولانی وحوصله بر است که با شروع سفر جاده ایی، فیلمبرداری وموسیقی منحصربه فردش کسالت را از تن مخاطب بیرون می آورد.
آنچه که مخاطب بعد از تماشای فیلم در ذهنش با آن دست وپنجه نرم می کند این است که جلال قهرمان است یا ضد قهرمان؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- اختصاصی سینماسینما/ قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»
- رضا میرکریمی بهترین کارگردان و حامد بهداد بهترین بازیگر جشنواره فیلم آنتالیا
- استقبال از قصر شیرین در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری