با کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی بالای ۱۵ دقیقه از جشنواره پالم اسپرینگز آمریکا، فیلم کوتاه «روتوش» برای سومین بار متوالی به آکادمی اسکار معرفی شد.
به گزارش سینماسینما، فیلم کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران که پیش از این در دو حضور بینالمللی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه از شانزدهمین جشنواره فیلم ترایبکا و جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کراکوف شده بود، با کسب جایزه «بهترین فیلم کوتاه داستانی بالای ۱۵ دقیقه» از بیست و سومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه پالم اسپرینگز، برای سومین بار متوالی به آکادمی اسکار معرفی شد. این اتفاق در نوع خود یک رکورد در سینمای ایران به حساب می آید که تا قبل از این هیچ فیلم کوتاه ایرانی موفق به کسب آن نشده بود.
جشنواره پالم اسپرینگز که به اختصار شورت فست هم نامیده میشود، همه ساله در شهر پالم اسپرینگز ایالت کالیفرنیا برگزار و بزرگترین جشنواره ویژه فیلمهای کوتاه در ایالات متحده آمریکا محسوب میشود. همچنین با توجه به سابقه درخشان برگزیدگان این جشنواره در رقابتهای اسکار، برگزیدگان این جشنواره از شانس بسیار بالایی برای حضور در رقابت نهایی و نامزدی اسکار فیلم کوتاه دارند.
بیتا الهیان، فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا، به نمایندگی از کاوه مظاهری، این جایزه را دریافت کرد و بیانیه کاوه مظاهری را در اختتامیه جشنواره قرای کرد. در متن این بیانیه آمده است: «ممنونم از انجمن سینمای جوانان ایران و گروه خیلی خوب فیلمم که به من اعتماد کردند، به خصوص پویان شعله ور، حامی اصلی ام که اگر نبود این فیلم هیچوقت ساخته نمی شد. این جایزه باعث افتخار من و سینمای ایران است. متاسفانه این دومین جایزه ای است که من برای فیلم روتوش از جشنواره های آمریکایی می گیرم و خودم آن را دریافت نمی کنم. امیدوارم روزی بیاید که این تبعیض ها و مرزبندی ها، دیگر باعث نشود که امثال من و شما به واسطه استیتمنت های کتبی با هم صحبت کنیم.»
بیست و سومین جشنواره بیناللمللی پالم اسپرینگز، ۲۰ تا ۲۶ ژوئن برابر با ۳۰ خرداد تا ۵ تیر در شهر پالم اسپرینگز ایالت کالیفرنیا برگزار شد.
عواملی که در ساخت این فیلم کوتاه «روتوش» با کاوه مظاهری همکاری داشتهاند، عبارتند از بازیگران: سونیا سنجری، محمدحسین زیکساری، هانا فولادی فرد، آزاده آبادپور، سیامک فارسی، هانیه مفلح، فروغ عزیزی، نگین احمدی، شیرین هراتی، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا جهان پناه، طراح صحنه: عادله چراغی، تدوین: پویان شعلهور، طراحی گریم: حسنا خان محمدی، صدابردار: هادی معنوی پور، صداگذار: حسین قورچیان، مدیر تولید: علی جانب اللهی، دستیار کارگردان و برنامهریز: حامد نجابت، اصلاح رنگ و نور: محسن خیرآبادی، طراح پوستر: علی باقری، سرمایهگذاران: انجمن سینمای جوانان ایران، کاوه مظاهری، پویان شعلهور، گیلناز میرمشتاقی، تهیهکننده: کاوه مظاهری، تهیهشده در انجمن سینمای جوانان ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران





