سینماسینما، علیرضا نراقی:
«تناوب» بیشتر شبیه به یک عکس است. عکسی از یک لحظه که قرار است با میانجی تصویر به یک مفهوم بدل شود. حتی اگر کارگردان قصد بیانی نمادین نداشته باشد و اساسا تصویری شفاف از مفهومی خاص را پیش فرض پرداخت موقعیت نکرده باشد، باز هم نمادها سرجای خود هستند و فیلمساز تنها به شیوه مورد نظر خود، آن نمادها را فرا می خواند. عکسی که ما در انتظار آن «تناوب» را می بینیم، همان تصویری است که پشت خود داستانی تاریخی با نمادهایی روشن دارد و به نوعی «تناوب» می خواهد روایتی تازه از آن باشد.
فیلم روز اعدام یک زندانی محکوم به اعدام را نشان می دهد. کمی پیش از لحظه اعدام، توپ فوتبال بچه ها داخل محل تیرباران می افتد. شلیک توپ به بیرون همزمان می شود با شلیک به اعدامی. بچه ها که گویا به این رویه عادت دارند، ساعت اعدام را می دانند و سر ساعت برای گرفتن توپ بازی خود پشت دیوار میدان تیرباران جمع می شوند. فیلمساز با ساختن این همزمانی و پراکنده کردن نشانه های چنین رخدادی، دارد از فیلم یک تصویر نمادین در باب آزادی و نسبت آن با زندگی و مرگ می سازد.
اما تمهید جالب در این فیلم این است که اصلی ترین تصویر و تک عکسی که لحظه اصلی را خلق می کند، حذف شده و با این کار آن عکس را تبدیل کرده به عکسی که در انتها در ذهن ما شکل می گیرد. لحظه تیرباران و شلیک توپ به بیرون احتمالا مهم ترین لحظه فیلم است، اما فیلمساز این لحظه را به ما نشان نمی دهد، بلکه با روند رسیدن به این لحظه به شکلی کاملا سبک پردازی شده به لحاظ بصری، اجازه می دهد تا تصویر نهایی در ذهن مخاطب ساخته شود.
نوع تصویر و سبک نمادسازی در «تناوب»، «سیاسی سازی» شده است. فیلم به نوعی شلیک گلوله را کنار توپ بازی قرار می دهد. انگار که بازی بیرون دیوار بیشتر از آنکه متضاد رخداد مرگ درون میدان تیرباران باشد، صدای این رخداد است. عنصر بازی در این همزمانی نه تنها نکته دلچسبی نیست، بلکه به شدت حس وحشت را می دهد. خاصه اینکه لحظه ای که صدای بازی را می شنویم، منتظر شلیک گلوله نیز هستیم. کودکان «تناوب» هم با همین حس حاضرند. آنها فاقد درک «خبر بد» هستند و لحظه تیرباران برای آنها لحظه خوب بازی است. همه اینها تصویری سیاسی است که فیلم از آن یک حکایت ساخته و آن را به گونه ای فرازمان و فرامکان نقل می کند.
«سایه فیل» مصداق خوبی از درام پردازی در یک فیلم کوتاه است
«سایه فیل» نمونه بسیار خوبی از درام پردازی با توسل به شخصیت پردازی در یک فیلم کوتاه است. شخصیت پردازی در شکل مرسوم همواره متکی است بر پیرنگ، به همین دلیل فضای حاکم بر فیلمنامه را رخداد و کنش می سازد و اجرای کارگردان نیز در درجه اول چیزی جز پیگیری درست پیرنگ در بستری مبتنی بر تصویر و حرکت و ژست نیست. اما زمانی که پیرنگ کمرنگ شود و شخصیت ها و واکنش آنها به یک موقعیت یا مجموعه ای از موقعیت های گذرا اصل روند فیلم باشد، فضاسازی و ورود به جزئیات مهم ترین مسئله است. چراکه جای تفسیر و ساختن ریتم بسیار بیشتر است. به بیان دیگر، دست فیلمنامه نویس برای استفاده از دیالوگ و ساختن پیشینه و زمینه برای شخصیت بازتر و اجرای آن در یک فضای بصری، امکان های متنوع تری را ایجاد خواهد کرد. فیلمنامه در این نوع از روایت از جزء به کل می رسد و در پایان به جای تکمیل شدن یک الگوی داستانی یا دراماتیک، مجموعه ای از احساسات در اتصال با کلیت شخصیت فهم می گردد.
«سایه فیل» داستان دو دوست دانشگاهی است که بنا به ضرورت، پس از چند سال دوری از هم، دوباره یکدیگر را می بینند. ضرورت اینجا مجموعه ای از عوامل بیرونی و ابژکتیو است، اما آنچه فیلم در پی آن است، معنا یا مجموعه ای از برداشتهای شخصی است که احتمالا در ذهن هر یک از این دو که پیشینه ای عاطفی با یکدیگر داشتند، شکل می گیرد. در طول فیلم بیشتر به گذشته برمی گردیم، اما در بین این مرور گذشته همیشه زمان حال و معنای احتمالی درون ذهن دختر یا پسر حلقه بعدی فیلمنامه را می سازد. تا جایی که دیگر دختر این حلقه را به کل می شکند و رابطه آنها به سرانجام نمی رسد، تنها تمام می شود. اما در عین حال در بستر این برداشت های شخصی از یک ارتباط گسسته، فیلم یک نسل را تصویر می کند. نسلی که در شکافی عمیق میان گذشته و آینده خود زندگی می کند. نسلی بی تجربه که درست در نقطه تجربه کردن شکست، در بستر جامعه ای است که سرشار از حس ناامنی و تنش و تسلیم است. فیلم از جزئیات شخصیت پردازانه و فضایی که در هر پلان ساخته می شود، این عدم سامان و ثبات را نشان می دهد. درحقیقت شکاف ارتباط دو شخصیت فیلم گویی در بستر جامعه و شهر در حال رخ دادن است. فضاسازی بصری فیلم بیشتر از قالب درام جاری در اثر، این بعد نسلی را به لحن فیلم بخشیده است. سکانس ها و پلان های دونفره که با گفت و گو پر شده اند و اغلب شخصیت ها را در بستر شهر قرار داده اند، این حس رخداد فرافردی را بیشتر تقویت کرده است و به شهر تشخص و حضوری دائمی داده است. فیلم درنهایت هم در همین گردش شهری، اما در شب که گویی امن تر از روز آن است، پایان می یابد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- فیلمهای کوتاه جشنواره کن معرفی شدند
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- مهلت ارسال اثر به سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی «سایه» تمدید شد
- معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی مستندها و فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند