طبق بررسی های صورت گرفته فیلم های مطرح سینمای مدرن همچون «پدرخوانده»ها طبق قانون جدید آکادمی نمی توانستند برنده اسکار شوند.
به گزارش سینماسینما، به نقل از اینسایدر، ۸ سپتامبر آکادمی اسکار استانداردهای تازه ای را برای بخش نامزدهای بهترین فیلم سال اعلام و تاکید کرد که این قوانین از سال ۲۰۲۴ و دوره نود و ششم لازم الاجراست.
این معیارها به دنبال کمپین ایجاد شده در اعتراض به نادیده گرفته شدن اقلیت ها ایجاد شد. بر طبق این قوانین فیلم ها باید یکی از این معیار های آکادمی را که شامل ۴ استاندارد است داشته باشند. از مهمترین بخش های این قوانین می توان به این موارد اشاره کرد: حداقل یکی از بازیگران نقش اصلی یا بازیگران نقش مکمل شاخص فیلم از یک نژاد یا گروه قومی اقلیت باشد. (آسیا، هیسپانیکس (اسپانیایی زبانها)، سیاهپوست و…)، حداقل ۳۰ درصد نقش های دوم یا نقش های جزیی فیلم از حداقل دو گروه اقلیت باشند، یا داستان اصلی فیلم بر یک گروه اقلیت متمرکز باشد.
به این بهانه به فیلم های برنده اسکار بهترین فیلم از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ نگاهی انداخته ایم. در این مجموعه آماری، ۲۵ فیلمی که به آن اشاره می کنیم اگر با قوانین جدید بررسی شود هرگز دست سازندگانشان به اسکار نمی رسید.
-«اسپاتلایت» (۲۰۱۶)، تازه ترین فیلم این فهرست است که توانسته است جایزه اسکار را ببرد اما این فیلم با قوانین جدید راهی برای رسیدن به اسکار ندارد، در این فیلم تنوع نژادی وجود ندارد.
-«آرگو» (۲۰۱۳)، در این فیلم به اندازه کافی یعنی حداقل ۳۰ درصد بازیگر زن وجود ندارد.
-«سخنرانی پادشاه» (۲۰۱۱) در این فیلم هم زنان نقش های خیلی کمی داشتند و البته رنگین پوست ها هم نقش جزیی داشتند.
-«رفتگان» (۲۰۰۷)، این فیلم نیز مردانه بود و زنان نقش کمی داشتند و البته تنوع نژادی هم در فیلم کم بود.
-«ارباب حلقه ها» (۲۰۰۴)، این اقتباس موفق از اثر تالکین هم از تنوع جنسیتی و نژادی بهره چندانی نبرده بود.
-«یک ذهن زیبا» (۲۰۰۲)، این اثر ران هاوارد نیز به اندازه کافی به شخصیت زن ها و همینطور رنگین پوست ها نپرداخت و به این ترتیب می توان گفت فیلم از فیلتر استانداردهای جدید عبور نمی کند.
-«زیبای آمریکایی» (۲۰۰۰)، این فیلم سم مندس با چند نقش مهم زن مانند آنت بنینگ شرط نقش موثر زن ها را دارد اما استانداردهای دیگر چون تنوع نژادی را شامل نمی شود.
-«شکسپیر عاشق» (۱۹۹۹)، این فیلم با توجه به دوره زمانی داستانش واضح است که استانداردهای اسکار از جمله تنوع نژادی را نمی تواند کسب کند.
-«تایتانیک» (۱۹۹۸)، تنوع آنچنانی در این فیلم پرعظمت نیز مشاهده نمی شود.
-«شجاع دل» (۱۹۹۶)، هیچ رنگین پوستی در کنار ویلیام والاسِ مل گیبسون برای استقلال اسکاتلند علیه امپراتوری بریتانیا در اواخر سده ۱۲۰۰ نجنگید پس این فیلم هم با قوانین جدید نمی تواند جایزه اسکار را کسب کند.
-«فهرست شیندلر» (۱۹۹۴)، این فیلم اسپیلبرگ که در اردوگاه های مرگ آلمان نازی می گذرد به شدت مردانه است و از تنوع نژادی همچون افراد سیاه پوست، اسپانیایی زبان ها و آسیایی ها و… بهره ای نبرده است.
-«مرد بارانی» (۱۹۸۹)، این فیلم بری لوینسون با بازی داستین هافمن در نقش یک بیمار درخودمانده (اوتیسم) نیز از تنوع چندانی برخوردار نیست.
«آمادئوس» (۱۹۸۵)، «ارابه های آتش» (۱۹۸۲)، «کریمر علیه کریمر» (۱۹۸۰)، «آنی هال» (۱۹۷۸)، «پدرخوانده ۲» (۱۹۷۵)، «پدرخوانده» (۱۹۷۳)، «الیور» (۱۹۶۹)، «مردی برای تمام فصول» (۱۹۶۷)، «بانوی زیبای من» (۱۹۶۵)، «تام جونز» (۱۹۶۴)، «آپارتمان» (۱۹۶۱)، «بن هور» (۱۹۶۰) نیز همگی یا از فقدان بازیگر زن در نقش های مهم یا گروه بازیگر با نژادهای مختلف بی بهره اند و بدین ترتیب هیچ کدام از این فیلم ها نیز قادر به رسیدن به استانداردهای جدید اسکار نیستند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





