تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۱۳ - ۰۱:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 8825

فیلم خشکسالی و دروغسینماسینما، علی نعیمی – در حالی روز گذشته لیست یازده تایی فیلم های بخش نگاه نو (فیلم های اول) از سوی دبیرخانه جشنواره انتخاب شد که به نظر می رسد فیلم های کنجکاوی برانگیز و مهمی از حضور در این رقابت باز ماندند. فیلم هایی که به قول فوتبالی ها لااقل روی کاغذ شانسی برای رقابت داشتند و گروه خوبی در پشت و جلوی دوربین برای خودشان فراهم کرده بودند.

به گزارش سینماسینما، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر در اولین نشست خود با اصحاب رسانه ضمن اعلام لیست یازده تایی فیلم های اول این لیست را سلیقه هیات انتخاب دانست و معتقد بود هر ترکیب دیگری فیلم های دیگری را برای این بخش انتخاب می کرد.

اما به نظر می رسد فارغ از بحث سلیقه مشکلات دیگری اعم از ممیزی و توجه بیش از حد به تنوع ژانر باعث شده است فیلم های مهمی از حضور در جشنواره امسال باز بمانند.

پدرام علیزاده فیلمساز جوانی که با فیلم «خشکسالی و دروغ» و با فیلمنامه ای معروف به قلم محمد یعقوبی یکی از فیلم های مهم بخش نگاه نو بود که به بخش مسابقه راه نیافت. آنطور که برخی رسانه ها مطرح کرده اند ایده اصلی فیلم که خیانت است کار دست فیلم داده و با وجود آنکه ترکیب بازیگران فیلم هم می توانست شانس زیادی را برای علیزاده به وجود بیاورد اما سد اداره نظارت و ارزشیابی مانع رسیدن فیلم به جشنواره شد. شاید بتوان محمدرضا گلزار را بدشانس ترین بازیگر چند سال اخیر سینما نامید که بعد از «دلم میخواد» فرمان آرا و «مادر قلب اتمی» احمدزاده این بار هم نتوانست بازگشت باشکوهی به سینما داشته باشد. علیزاده چند سال قبل با پروانه ویدئویی فیلم «آخرین سرقت» را ساخت که در اکران هم نتوانست توفیق چندانی پیدا کند.

هدیه تهرانی هم از آن دست بازیگرانی است که مثل محمدرضا گلزار با یک فیلم اولی نتوانست در جشنواره امسال حاضر باشد. نوید دانش با فیلم «دوئت» می توانست خبر از یک اثر متفاوت را در جشنواره امسال بدهد که همانطور که برخی رسانه ها مطرح کردند مشکل این فیلم هم همانند «خشکسالی و دروغ» خوردن به سد ممیزی است که نتوانست مشکلش را در این بخش حل کند. علی مصفا، نگار جواهریان و مرتضی فرشباف از دیگر بازیگران این فیلمند.

مرد پیشکسوت عرصه تئاتر بعد از سال ها حضور در عرصه نمایش با «سینما نیمکت» به عرصه سینما پا گذاشت. نام محمد رحمانیان برای یک اثر نمایشی کافی است تا بتوان به آن اثر اعتماد کرد تا همچون حمید امجد که چند سال پیش با «آزمایشگاه» یک کمدی جمع و جور و دوست داشتنی خلق کرد یک تجربه دلنشین تصویری را از رحمانیان به تماشا بنشینیم. این اتفاق هر چند با نظر هیات انتخاب به سرانجام نرسید.

مرجان اشرفی زاده کارگردان جوان سینمای ایران که تجربه ساخت چند تله فیلم موفق را در کارنامه دارد با اولین ساخته سینمایی خود قصد حضور در جشنواره امسال را داشت. فیلمی که با بازی گلاب آدینه می توانست یکی از زنانه های خوب سینمای ایران در جشنواره سی و چهارم باشد. هر چند این فیلم هم به مذاق هیات انتخاب خوش نیامد تا «آبجی» هم همانند دیگر فیلم های مغفول بخش نگاه نو چشم به اکران بدوزد.

تب ساخت فیلم های یک تکه و پلان سکانسی بعد از تجربه موفق «ماهی و گربه» این بار به سراغ مهدی فرد قادری آمد تا یک پلان سکانس ۱۵۰ دقیقه ای را با نام «جاودانگی» بسازد و امیدوار باشد پدیده امسال جشنواره خواهد بود. این اتفاق نیفتاد تا باز هم فردقادری و تیم جوانش چشم به بخش هنر و تجربه بدوزند.

سعید ملکان و علی جلیلوند به صورت مشترک فیلمی را به کارگردانی ژرژ هاشم زاده تهیه کردند که با حضور فاطمه معتمدآریا یک ترکیب امتحان پس داده شده را در «در سکوت» به وجود آوردند و یکی از غافلگیری های نخستین نشست محمد حیدری نخواندن اسم این فیلم در ترکیب نهایی بخش نگاه نو بود. هرچند به نظر می رسد با توجه به فضای فیلم می توان اکران خوبی را برای آن متصور شد.

علی عطشانی این بار در مقام تهیه کننده فیلم اول مهدی خسروی را تهیه کرد تا «مغز نارنجی» با بازی نیوشا ضیغمی شانس خود را برای حضور در بخش نگاه نو امتحان کند. فیلمی که اگرچه به جشنواره راه پیدا نکرد اما می تواند به گیشه خود امیدوار باشد.

احسان سلطانیان با «آنها» اولین تجربه کارگردانی خود را با بازی جلال فاطمی و شبنم مقدمی جلوی دوربین برد تا با سوژه حساس خود که درباره بارداری یک زوج جوان است احتمالا به سد ممیزی قبل از جشنواره بخورد و نتواند به بخش نگاه نو راه بیابد.

امیرمسعود آقابابائیان اولین فیلم سینمایی خود را در جزیره ابوموسی جلوی دوربین برد. اسم فیلمش را هم گذاشت «پری دریایی» تا با فضای جزیره ای و اسم کنجکاوی برانگیزش و با پیشینه مستند سازی فیلمسازش فیلمی تجربی را به جشنواره بیاورد. این اتفاق هر چند نیفتاد اما می تواند با توجه به فضای فیلم امیدوار به حضور در بخش هنر و تجربه باشد.

شهاب جسینی مشاور جوان دبیر جشنواره فیلم فجر اگرچه با «برادرم خسرو» در بخش نگاه نو حضور دارد اما «امتحان نهایی» به کارگردانی عادل یراقی با بازی شهاب حسینی و لیلا زارع می توانست یکی از غافلگیری های امسال جشنواره به حساب بیاید. فیلمی که با توجه به فضای آن احتمال دارد در بخش هنر و تجربه پذیرفته شود. سال گذشته یراقی فیلم «آشنایی با لیلا» را در گروه هنر و تجربه اکران کرد. فیلمی که در قالب ویدئویی ساخته  و  «امتحان نهایی» اولین تجربه سینمایی حرفه ای او به حساب می آید.

مریم ابراهیم وند با یک فیلم زنانه و موضوعی زنانه «پانسیون» را جلوی دوربین برد تا موضوع کنجکاوی برانگیز زندگی دختران در یک پانسیون را روایت کند. این فیلم که تمام عوامل آن را زنان تشکیل می دهند می توانست یکی از آثار قابل توجه بخش نگاه نو باشد اما با نظر و سلیقه هیات انتخاب جور در نیامد و از رقابت در این بخش باز ماند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها