آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعلام کرده امسال قطعا ۱۰ فیلم را در شاخه بهترین فیلم بلند به عنوان نامزد معرفی خواهد کرد.
به گزارش سینماسینما، پس از برگزاری کمهیاهوی اسکار ۲۰۲۱ که با جذب کمترین مخاطب تلویزیونی تاریخ این رویداد همراه شد، مسئولان آکادمی قصد دارند امسال هم از طریق معرفی ۱۰ فیلم به عنوان نامزد در شاخه بهترین فیلم بلند، بار دیگر جذابیت از دسترفته جوایز اسکار را زنده کنند.
تعداد نامزدهای شاخه بهترین فیلم در روزهای آغاز برپایی جوایز اسکار هر سال تغییر میکرد اما از سال ۱۹۴۴ تا ۲۰۰۸ استانداردی در اینباره تعریف شد و تنها پنج فیلم نامزد دریافت مهمترین شاخه جوایز اسکار میشدند؛ اما با انتقاد به نامزد نشدن فیلمهای مورد توجه منتقدان چون «شوالیه تاریکی» و انیمیشن علمی-تخیلی «وال-ئی» در سال ۲۰۰۸، آکادمی برای جذب مخاطب ییشتر و جذاب کردن این رویداد تصمیم به افزایش تعداد نامزدها به ۱۰ فیلم از دوره بعد آن گرفت و در نتیجه فیلمهایی چون «آواتار»، «منطقه ۹»، انیمیشن «UP» و آثار سرگرمکننده و تماشاگرپسندی چون «حرامزادههای لعنتی» توانستند به جمع نامزدهای شاخه بهترین فیلم راه یابند. در نهایت نیز جایزه به فیلم «هرت لاکر» رسید و پخش تلویزیونی مراسم اسکار ۲۰۰۹ توانست ۴۱ میلیون بیننده جذب کند.
با این وجود بخش قابل توجهی از مسئولان در آکادمی نسبت به این تغییر ناخشنود بودند و اعتقاد داشتند افزایش تعداد نامزدهای بهترین فیلم به ۱۰ فیلم، ارزش نامزدی در این شاخه را کاسته و در نتیجه در فرمولی جدید اعلام کردند بین ۵ تا ۱۰ فیلم در هر دوره میتوانند نامزد این شاخه باشند و با غیرقابل پیشبینی کردن تعداد نامزدها خواستند به جذابیت این شاخه کمک کنند.
اما تجربه نشان داد در ۱۰ سالی که این قانون اجرا شد و در هر سال ۸ یا ۹ فیلم نامزد این شاخه میشدند، به جای افزایش جذابیت، گمانهزنیها درباره فیلمهای جامانده که میتوانستند به عنوان فیلم نهم و دهم نامزد اسکار شوند بالا گرفت.
آکادمی بار دیگر در جولای ۲۰۲۰ اعلام کرد از دوره ۲۰۲۱ در مجموع ۱۰ فیلم به صورت قطعی نامزد شاخه بهترین فیلم میشوند، گرچه این استراتژی در سال گذشته جواب نداد و مراسم اسکار با کمترین اقبال دورههای خود مواجه شد و تنها ۱۰.۴ میلیون نفر به تماشای مراسم اعطای جوایز از شبکه ABC نشستند.
با بازگشایی سینماها، نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار امیدوار است بار دیگر اهمیت فرهنگی و جذابیت از دسترفته خود را بازیابد. امسال نیز قرار است ۱۰ فیلم در شاخه بهترین فیلم نامزد کسب جایزه معرفی شوند و با افزایش تدریجی اعضای آکادمی از ششهزار نفر به ۸۹ هزار نفر و همچنین تنوع فرهنگی بیشتر میان رایدهندگان، این امیدواری وجود دارد که نگاه این جوایز تنها به آثار معمول هالیوودی محدود نشود و شانس فیلمهای غیرانگلیسیزبان همچون «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «مادران موازی» از «پدرو آلمادوار» و فیلم برنده نخل طلای «تیتان» برای کسب نامزدی شاخه بهترین فیلم افزایش یابد.
جدا از تاریخسازی فیلم «اَنگل» در جوایز اسکار ۲۰۲۰، شاخه بهترین فیلم طی دورههای گذشته کمتر توجهی به فیلمهای غیرانگلیسیزبان داشته اما حضور این فیلمهای بینالمللی در این شاخه که در جشنوارههای معتبر درخشیدند، میتواند به بازگشت جذابیت از دسترفته اسکار بیش از پیش کمک کند.
فیلم «قهرمان» که در شاخه بهترین فیلم بینالملی از شانسهای اصلی کسب نامزدی و جایزه است از سوی نشریات سینمایی در شاخههای بهترین فیلم و فیلمنامه اصلی نیز شانس بالایی برای حضور در میان نامزدها دارد. سینمای ایران علاوه بر کسب سه نامزدی («بچههای آسمان» مجید مجیدی، و «جدایی» و «فروشنده» اصغر فرهادی) و دو جایزه در شاخه اسکار بینالمللی («جدایی» و «فروشنده»)، در اسکار ۲۰۱۲ نیز با اصغر فرهادی در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نامزد شده بود. در صورتی که «قهرمان» بتواند به جمع نامزدهای بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۲ راه یابد، نخستین حضور سینمای ایران در این شاخه رقم خواهد خورد.
در فهرست جدید هالیوود ریپورتر از ۳۰ فیلم اصلی رقیب شاخه بهترین فیلم بلند اسکار ۲۰۲۲، نام فیلم «قهرمان» در کنار آثاری چون «بلفاست»، «کودا»، «به بالا نگاه نکن»، «تل ماسه»، «گزارش فرانسوی»، «دست خدا»، «خانه گوچی»، «پادشاه ریچارد»، «آخرین دوئل»، «دختر گمشده»، «کوچه کابوس»، «مادران موازی»، «قدرت سگ»، «موشک سرخ»، «اسپنسر»، «تیتان»، «تراژدی مکبث» و «داستان وست ساید» دیده میشود.
نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۲ روز ۸ فوریه ۲۰۲۲ (۱۹ بهمنماه) معرفی میشوند و مراسم اسکار نیز ۲۷ مارس ۲۰۲۲ (۷ فروردین) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





