سردار منتظرالمهدی درباره ساخت سریال های پلیسی و اکشن، چارچوب ها و امکاناتی که برای این سریال ها داده می شود و تفاوت فضای آثار پلیسی ایرانی و خارجی توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، در این سال ها مجموعههای نمایشی بسیاری در حوزه کارهای معمایی و پلیسی در سازمان صداوسیما ساخته شده است که بعضی از آنها به آثار موفق و ماندگاری تبدیل شده اند و بعضی هم از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده اند.
گاهی بعضی از فیلمنامه نویسان و کارگردانان در واکنش به آثار پلیسی که با کیفیت پایینی ساخته می شوند از دخالت های نیروی انتظامی سخن می گویند که باعث این کاهش کیفیت شده است. سردار منتظرالمهدی در این گفتگو درباره رویکردهای نیروی انتظامی در فیلمنامه ها، چارچوب ها و امکاناتی که در اختیار سازندگان قرار می گیرد، توضیح داد.
سردار سعید منتظرالمهدی درباره آنچه که با نام دخالت در روند نگارش و تولید فیلمنامه های پلیسی نامیده می شود، گفت: این سخن کاملا غیرحرفه ای است زیرا حوزه ماموریت پلیس را بیش از هر کسی خود پلیس می شناسد و ما لازم است در این زمینه مشاورههایی بدهیم.
بعضی می خواهند براساس سریال خارجی اثری بسازند
رییس هیات مدیره موسسه «ناجی هنر» که تولید سریالهای پلیسی را در کارنامه دارد، ادامه داد: متاسفانه بعضی از این دوستان می خواهند تولیدات خود را براساس ذهنیت هایی که دارند و یا براساس بعضی از آثار خارجی بسازند و همان ذهنیت را پیاده کنند. به طور مثال می خواهند برخی فیلمسازان می خواهند وقتی یک فیلم یا سریال پلیسی می سازند مامور کلانتری یک همکار در کلانتری داشته باشد که عاشق هم شوند که به زعم ما بدین ترتیب داستان از مبنا و اهداف اصلی خارج می شود.
سردار منتظرالمهدی با اشاره به ارتباط انسانی و داستان های اکشن در فیلم و سریال های پلیسی اظهار کرد: ارتباطات انسانی در کانال اصلی خود اشکالی ندارد ولی نگاه سازندگان گاهی غیرحرفه ای است. به هر حال باید این را در نظر گرفت که ما پلیس ایران هستیم و این ساختار را نمی توان با بسیاری از کشورهای دیگر مقایسه کرد.
هیچ دخالتی در درام صورت نمیگیرد
سخنگوی ناجا ادامه داد: بحث درام در کار کاملا با فیلمنامه نویس و کارگردان و دکوپاژ مورد نظر وی مرتبط است و هیچ دخالتی هم از سوی ما در این زمینه صورت نمی گیرد. اتفاقا همه امکانات لازم فراهم می شود درحالیکه در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که بدون هزینه همه امکانات لازم پلیسی حتی برای یک فیلم تلویزیونی در اختیار سازندگان قرار بگیرد. با این حال در حوزه کار انتظامی باید از متخصص این حوزه بهره گرفته شود و اتفاقا کارگردانان هم معمولا این نکته را رعایت می کنند. شما می بینید که هم استقبال خوبی صورت می گیرد و هم تهیه کنندگان و کارگردانان عزیز که مدتی است با ما همکاری دارند و سریال های ماندگاری هم خلق کرده اند در کمال آرامش مشغول به کار می شوند. غیر از آنها هم افراد زیادی را در صف داریم که می خواهند در این زمینه فیلم و سریال بسازند و ما کمی با محدودیت رو به رو هستیم.
فکر می کنند باید یک نفر در سریال تیربار به دست بگیرد
سردار منتظرالمهدی درباره امکاناتی که برای سازندگان فراهم می شود، اظهار کرد: در کجا می بینید که برای یک فیلم تلویزیونی هلی کوپتر در اختیار سازندگان قرار داده شود. چندی پیش سریال «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی از شبکه یک پخش شد و اتفاقا صحنه های اکشن خارق العاده ای در آن وجود داشت ولی گاهی دوستان فکر می کنند حتما باید یک گرینوف و یا تیربار در خیابان به دست بگیرند و یکدیگر را بکشند که ما چنین اجازه ای نمی دهیم چراکه احساس امنیت روانی را در جامعه از بین می برد.
وی در پایان بیان کرد: شما میبینید که در بعضی از سریال ها با کمترین استفاده از سلاح، کارهای اکشن توسط بدلکارها و خود پلیس انجام می شود. با این حال یک بار دیگر تاکید می کنم که جنس کار ما با مردم است و ما مافیایی نداریم که با ما دشمن باشد و بخواهیم به تصویر بکشیم بنابراین ما هم باید از ساز و کارهای روان تر استفاده کنیم و همه نوع امکاناتی در این راستا تدارک دیده شده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





