کارگردان مجموعه مستند «پاژ» با اشاره به اینکه ساخت قسمت پنجم این مجموعه به پایان رسیده است تأکید کرد جای شاهنامه در سینما و تلویزیون خالی است.
به گزارش سینماسینما، محمدعلی سجادی کارگردان و تهیهکننده سینما در گفتگویی با اشاره به جدیدترین فعالیتهای خود در حوزه سینما گفت: پیش از نوروز امسال قسمت پنجم مجموعه مستند «پاژ» را به پایان رساندم، این مجموعه درباره شاهنامه فردوسی است که هیچ کس به آن توجه چندانی ندارد.
وی با اشاره به اینکه قسمت پنجم این مجموعه به اسکندرنامه میپردازد و به زودی آماده نمایش میشود، توضیح داد: مجموعه «پاژ» مجموعهای درباره فردوسی و شاهنامه است که بهصورت مستند پژوهشی ساخته شده است، ما در ایران به مستندهایی این چنین بسیار نیاز داریم که متاسفانه تعداد کمی از این نوع فیلمها ساخته شده است.
این کارگردان سینما بیان کرد: البته آثار مکتوب و صوتی درباره شاهنامه فردوسی زیاد داریم اما فیلم و یا مستند کمی در این مورد ساخته شده و در حوزه سینمایی و داستانی میتوان گفت که تقریبا فیلمی در این باره ساخته نشده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۵ اردیبهشت، روز فردوسی است، تاکید کرد: سال گذشته در همین روزها بود که قسمت اول مجموعه «پاژ» که درباره چگونگی تدوین شاهنامه فردوسی بود در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. قسمت دوم این مجموعه درباره بخشهای مختلف شاهنامه است، قسمت سوم درباره «سیاوش» و قسمت چهارم درباره اسطوره بازگشت است، امیدوارم شرایط مناسبی فراهم شود تا بتوان این قسمتها را نیز نمایش داد.
سجادی گفت: اینکه بدون چشمداشت مالی کاری را انجام دهیم و تنها خواستهمان این باشد که این فیلم را نمایش دهند اما شرایط مناسبی برای نمایش آن فراهم نمیشود، بسیار تلخ است.
وی تاکید کرد: بسیاری از نهادها و سازمانهای مرتبط با سینما، برای تحقیق روی یک فیلمنامه که قرار است نوشته شود ۲۰۰ میلیون تومان پول میدهند آن هم فیلمنامهای که معلوم نیست نوشته و ساخته میشود یا نه. آن وقت یک فیلمساز مانند من با همان بودجه فیلمنامه مینویسد و آن را جلوی دوربین هم میبرد.
این کارگردان سینما ادامه داد: تلویزیون میتواند رسانه خوبی برای نمایش فیلمهایی از این دست باشد، اما تلویزیون در حال حاضر تمایلی به پخش فیلمها و برنامههای خاص ندارد. البته من چندان نگران نمایش این مستندها نیستم چرا که معتقدم تولید این مجموعه باید انجام میشد که شد.
وی توضیح داد: البته در حال حاضر اکران فیلمها بستگی به شرایط موجود دارد و نمیتوان اعلام کرد که چه زمانی فرصت نمایش فیلمها به خصوص مستندهایی از این دست فراهم میشود.
سجادی در پایان درباره دیگر فعالیتهای هنری خود گفت: همچنین با توجه به اینکه در قرنطینه خانگی هستیم، تعدادی نقاشی با موضوع کرونا کار کردهام و هنوز هم مشغول آن هستم، همچنین سعی میکنم براساس شاهنامه یک یا دو کار را آماده کنم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد «سودابه» در فرهنگسرای اندیشه
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- در اکران مردمی فیلم «سلفی با رستم» مطرح شد؛ حسین قناعت: برای اعتلای فرهنگ ایرانی تلاش میکنم
- صنعت سینما نیازمند ادبیات است
- قهرمان و اندیشه دو بنیِ ایرانی/یادداشت محمد علی سجادی درباره قهرمان فرهادی
- بهروز غریبپور: اپرای «همای و همایون» به میکس نهایی موسیقی رسید/ دست از خودسازی برنمیدارم
- «فیروزان» با نگاهی به شاهنامه فردوسی به زودی از شبکه دو
- فیلمبرداری «شاه ماهی» پایان یافت
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- محمدعلی سجادی در آستانه اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» از روزهای کرونایی میگوید/ کشیدن نقاشی و نوشتن رمان
- لبه تیز توهم و تاریکی!/ نگاهی به فیلم «طلاقم بده به خاطر گربهها»
- آخرین وضعیت فیلم «سمپاشی» محمد علی سجادی/ «سودابه» در راه اکران پاییز
- نخستین نمایش فیلمی درباره کیارستمی در کانون فیلم خانه سینما
- سینمای بدنه، انیمیشن را از جنس خود نمیداند/ روایت اشکان رهگذر از ساخت «آخرین داستان»
- فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





