تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۱:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 131954

سینماسینما، حسین آریانی

۱/ «دوباره زندگی»، اولین فیلم بلند سینمایی رضا فهیمی، داستان ساده و آشنایی دارد. ریحان و اصلان زوج سالمندی هستند که با تنهایی خود و عوارض کهولت سن، دست به گریبان‌اند. مرد بیماری‌اش را از همسرش پنهان کرده و در تلاش است او را راضی به همراهی و نقل مکان به خانه سالمندان کند.

۲/ «دوباره زندگی» قصه تنهایی آدم‌هاست. دو شخصیت اصلی فیلم با این‌که بی‌کس و بدون خویشاوند نیستند، اما در زمانه‌ای که عواطف به‌تدریج کم‌رنگ شده و زندگی و معیشتی ماراتون‌گونه و پرفشار هم مزید بر علت شده، تنها مانده‌اند. «دوباره زندگی» اما با وجود تِمِ تنهایی‌اش، تلخ و یأس‌آمیز نیست و در آن امید و شورِ زندگی جریان دارد. کافی است یک بار دیگر صحنه زیبایی را که اصلان با ترانه «سیمین‌بری گل‌پیکری» همسرش را به یاد ایام خوش گذشته می‌اندازد، به یاد بیاوریم.

۳/ روبه‌رو بودن مخاطب با دو شخصیت، تقریبا در سراسر فیلم، فضاسازی خاص و امساک در ارائه برخی اطلاعات کلیدی درام، وجه تجربه‌گرایانه فیلم را پررنگ کرده است و گره‌ها، اوج و فرودها و شخصیت‌پردازی متعارف و در جهت جذب مخاطب هم «دوباره زندگی» را به آثار سینمای بدنه نزدیک می‌کند.

۴/ حوادث غافل‌گیرکننده و گره‌افکنی‌ها و گره‌گشایی‌های ناگهانی هم از جاذبه‌های فیلم هستند؛ حوادثی مثل تاخیر و به مقصد نرسیدن پسر و عروسِ زوج سالمند و سپس اطلاع از مرگ آن‌ها و به دنبال آن رسیدنِ خبر زنده ماندن نوه‌شان و…

۵/ ریتم آرامِ فیلم بسیار متناسب با فضای زندگی ساکن و پُرطمانینه زوجی سال‌خورده است، و به‌خوبی تماشاگر را درگیر درامی با مضمونِ سالمندی می‌کند، و از سوی دیگر، مجددا این مسئله را به ما یادآوری می‌کند که صرفِ تند یا کُند بودن ریتم، امتیازی برای یک فیلم به شمار نمی‌آید. ریتم باید متناسب با قصه، فضا و فُرم فیلم باشد.

۶/ گلاب آدینه و شمس لنگرودی زوجی جذاب‌اند. اگر فهیمی به جای این زوج به سراغ زوج دیگری، مثلا از بازیگران آشنا و معمولِ نقش‌های مسن در سینمای بدنه می‌رفت، جذابیتِ اثر، به‌کلی از دست می‌رفت. اما خوش‌بختانه ما این‌جا، با دو بازیگر خوب و گزیده‌کار روبه‌روییم که برای اولین بار در کنار هم قرار گرفته‌اند، و این جذابیت فیلم را دوچندان کرده است.

۷/ «دوباره زندگی» فیلم جمع‌وجور و آبرومندی است؛ فیلمی که با استفاده بهینه از حداقل مصالح داستانی و بهره بردن از فُرمی بی‌پیرایه، توانسته اثری دیدنی و جذاب برای اولین تجربه کارگردانِ جوان و خوش‌آتیه‌اش باشد.

منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها