قطبالدین صادقی گفت: متاسفانه در تئاتر امروز یک عده خر پول تفننطلب پیدا شدهاند که به دنبال سرگرمی خودشان هستند و بدبختانه قشر متوسط فرهنگی به دلیل مشکلات مالی در عرصه تئاتر نابود شدهاند.
به گزارش سینماسینما، قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در خصوص فروش بلیتهای گران قیمت تئاتر برای برخی آثار نمایشی گفت: وضعیت فعالی تئاتر و ظهور بروز آثار که به تئاتر لاکچری معروف شدهاند به شدت برای تئاتر خطرناک است.
او در همین راستا ادامه داد: صاحبان آثار تئاتری که با بلیتهای هنفگت در اماکن مختلف تئاتر روی صحنه می برند عدهای نوکیسه هستند که می خواهند جامعه را به سمت و سوی اشرافیگری سوق دهند.
بازیگر سریال کلاه پهلوی تئاتر لاکچری را تئاتر بدون دغدغه مفهوم خواند و اضافه کرد: افرادی که آثار تئاتر لاکچری را روی صحنه می برند نه به دنبال حرف خاصی هستند و نه در کل به خود تئاتر فکر می کنند. اینها منتقد نیستند که بخواهند به دنبال آثار اجتماعی و فرهنگی بروند. اینها افرادی هستند که با پول و قدرتشان به دنبال تفریح هستند و تئاتر را به فلاکت کشاندهاند.
او با نقد حضور ثروت به عرصه تئاتر اضافه کرد: متاسفانه در تئاتر امروز یک عده خر پول تفنن طلب پیدا شدهاند که به دنبال سرگرمی خودشان هستند و بدبختانه قشر متوسط فرهنگی به دلیل مشکلات مالی در عرصه تئاتر نابود شده اند.
کارگردان نمایش طلسم صبحگل درباره وظیفه مسئولین فرهنگی در قبال تئاتر اذعان کرد: از نظر من مرکز هنرهای نمایشی و نهادهای فرهنگی باید از آثار دارای معنا و حرف حمایت کنند. تنها با حمایت از گروههای جوان و همین طور آثاری که به دنبال دغدغه و گفتمان هستند می توان مقابل تئاتر گیشه ای ایستاد. متاسفانه قانون امروز تئاتر ایران پول است و پول. همه چیز به شدت مالی و سوداگرانه شده است. یک عده پول پرست به جان فرهنگ مملکت افتاده اند و آثار ضد مردمی میسازند.
وی در مورد بازیگرانی که در تئاترهای گیشه بازی می کنند تاکید کرد: هیچکدام از بازیگرانی که در آثار تئاتر بورژوازی و گیشه پرست بازی می کنند به هیچ وجه مجبور به این کار نیستند بلکه خود را قاطی این فساد کرده اند. این بازیگران بخشی از این تفنن طلبی هستند و در این وضعیت اسفبار تکه ای از این سرمایههای باد آورده میکنند و می برند.
بازیگر سریال کیف انگلیسی در همین رابطه اضافه کرد: این تفکر اشتباهی است که همه هنرمندان روشن فکر هستند. قرار نبوده و نیست که همه هنرمندان روشن فکر و آگاه باشند. برخی از هنرمندان دیده شده که بسیار فرصت طلب تر از سایر آحاد جامعه هستند. هنرمندانی که در این آثار بازی می کنند فرهیخته و انقلابی نیستند بلکه افرادی هستند که به ضرب و زور شبکه های اجتماعی هنرمند شده اند.
او افزود: این روزها من شنیدهام که در یکی از همین نمایش های بورژوازی روی صحنه یک بازیگر برای هر شب اجرا چهل و پنج میلیون تومان دستمزد می گیرد. این به نظر من در عرصه بازیگری در جهان یک رکورد است. متاسفانه مشخص نیست که چگونه چنین سرمایه هایی وارد تئاتر شده است زیرا خود تئاتر نمی تواند چنین دستمزدهایی را تامین کند. برخی پول های کثیفی را وارد تئاتر کرده اند و این هنر را بستری برای پولشویی خود قرار داده اند و اگر نه این آمار و ارقام نجومی در تئاتر به هیچ وجه قابل توجیح نیست.
بازیگر سریال معمای شاه اتفاقات روز تئاتر را به ضرر همه توصیف و خاطرنشان کرد: از نظر من وضعیت فعلی تئاتر و مشکلات امروز و باختی که داده ایم به همه ما بر می گردد. هنرمندان، اساتید، اهالی رسانه و همه افرادی که در تئاتر هستند از این باخت ضربه خواهند خورد. از نظر من وظیفه اهالی رسانه در این راستا به شدت سنگین است زیرا رسانهای بودن صرفاً نقاد بودن نیست بلکه باید در اشاعه فرهنگ هم کمک کنند.
منبع: میزان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت ادنا زینلیان برگزار شد/ رونمایی از کتاب «صحنه عشق من است»
- بزرگداشت قطبالدین صادقی در هجدهمین جشن سالگرد تاسیس کانون ادبی زمستان برگزار شد
- قطبالدین صادقی: تماشاخانه «شانو» باید تخلیه شود/ درخواست ودیعه هفت برابری برای تمدید
- گلایه قطبالدین صادقی از بودجه ناچیز تئاتر/ تماشاخانه «شانو» تعطیل شد
- قطبالدین صادقی مطرح کرد/ اهمیت بازگرداندن اعتماد به مخاطبان تماشاخانههای تئاتری
- قطب الدین صادقی :جایزه اول جشنواره فجر کپی بود
- انتظار قطبالدین صادقی از مدیران برای تولید تئاتر حرفهای
- اولین حضور احترام برومند در تئاتر
- انتقاد تند قطب الدین صادقی از تحریم کنندگان افطار ریاست جمهوری
- نویسندهای ترکیهای مشاور فیلمنامه یک فیلم ایرانی
- کاریکاتور جالب صبا در واکنش به اظهارات صادقی /قطب الدین صادقی :بسیاری ازآموزشگاههای بازیگری دکان هستند
- قطب الدین صادقی: با حسن نیت تئاتر ببینیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار