سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم مستند «ملاقاتهای شگفتانگیز» مستندی آرشیوی است که با بهکارگیری جلوههای ویژه، فضایی بینامتنی میان جهانبینی، گفتمانها و دیدگاههای افراد مشهور و نامدار تاریخ به وجود آورده است. کارگردان میکوشد در فیلم، کاراکترهای مشهور در حوزههای گوناگون اجتماعی، مذهبی، سیاسی، ادبی، هنری و تاریخی از جمله آلفرد هیچکاک، لوییس بورخس، استیون هاوکینگ، زیگموند فروید، مهاتما گاندی، مرلین مونرو، آلبرت انشتین، آدولف هیتلر، ویلیام شکسپیر و بسیاری دیگر را از طریق جلوههای ویژه و متحرک ساختن عکس آن کاراکترها دوباره زنده کند و به تصویر درآورد. سکانس ابتدایی فیلم با نمایش عکسی متحرک از هیچکاک آغاز میشود و او پیشدرآمدی درباره فیلمی که تماشا خواهیم کرد، به مخاطبان ارائه میدهد. از همین سکانس ابتدایی متوجه میشویم که با فیلمی نو، تجربی و درهمپیچیده با مفاهیم کلان و انتزاعی اما در عین حال قابل فهم مواجه هستیم. هیچکاک رو به دوربین ایستاده است و با مخاطبان صحبت میکند. در انتهای حرفهایش میگوید: «شاید از میان حرفهایی که میزنند، چیزی درباره حقیقت دستگیرتون بشه.» به این صورت ما به جهان بینامتنی فیلم قدم میگذاریم و در زیستجهان شگفتانگیزش نظارهگر گفتوگوی میان شخصیتهای تاریخی میشویم. واقعیت این است که گفتوگو میان کاراکترهای مشهور بهانهای برای کنکاشی دستهجمعی درباره حقیقت جهان یا پدیدهها و اتفاقهای مختلف است. هر یک از کاراکترها از دریچه جهانبینی خود پیرامون مفاهیم و مسائل مختلف جهان چون عشق، مرگ، خدا، قوانین فیزیک، سفر در زمان، ناخودآگاه انسان، به چالش کشیدن حقیقتهای بشری و… اظهار نظر میکند. در عین حال گاهی بدیهیترین حقایق از سوی برخی کاراکترها زیر سوال میرود و در معرض راستیآزمایی قرار میگیرد. آنچنانکه مخاطب در میان بحثها و مجادلهها به حقایقی که تاکنون آنها را بدیهی و قطعی میپنداشته است، با نگاه شک و تردید مینگرد. فیلم «ملاقاتهای شگفتانگیز» ماهیتی بینامتنی دارد. بینامتنیت به نوعی گفتمان میان متون و شکلگیری معنای یک متن به واسطه متون دیگر قلمداد میشود و به ارتباط متون در زمانهای گذشته و معاصر به لحاظ فرم و معنا اشاره دارد. به این ترتیب، «ملاقاتهای شگفتانگیز» نیز معنای کلی خود را از طریق فضای گفتمانی میان شخصیتهای تاریخی و معناهایی کسب میکند که آنها با دیالوگها، بحث و گفتوگوهایشان به وجود میآورند. فیلم دارای مضمونی آمیخته با طنز و تراژدی، مفاهیم و مسائل خُرد و کلان، حقیقت و دروغ و دیگر موارد است. در برخی سکانسها مسائلی شخصی مانند جزئیاتی درباره روابط عاشقانه میان شخصیتهای تاریخی بیان میشود و در برخی دیگر کلانمقولههایی چون مرگ و جهانهای موازی، مخاطب را با خود به تامل و اندیشهورزی فراتر از جهان ملموس میبرد. در سراسر فیلم، ارتباط و اتصال میان شخصیتها، گفتمانها و اپیزودها تا حدود زیادی معنادار و به هم مرتبط است و از اینروست که شاکله فیلم علیرغم تکثر معانی و تعدد کاراکترها شمایلی ازهمگسیخته و پراکندهگون پیدا نمیکند. «ملاقاتهای شگفتانگیز» لحظههایی شگفت و بدیع را پیش روی مخاطب قرار میدهد و ما میان باورپذیری و ناباوری سیر میکنیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
- اکران فیلم «مهاجران» از ۳۱ خرداد در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- کاوه مظاهری کارگردان «بوتاکس» مطرح کرد/ قوانین مربوط به فیلمساز اول باید تغییر کند
- آغاز اکران آنلاین «سبالو» و «اینجا کن است، اینجا کن نیست»
- در آستانه اکران در سینماهای هنروتجربه؛ تیزر «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» منتشر شد + تیزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود