فرهت فرد نیا روزنامه نگار قدیمی در بخشهایی از مصاحبه خود که چندی پیش با اکبر منتجبی در نشریه مهرنامه منتشر کرده روایت جالبی از ماجرای اخراج فریدون جیرانی و بیژن امکانانیان را بازگو کرده است .به گزارش سینما سینما ،فرد نیا که در آن زمان در روزنامه اطلاعات کار می کرده دراین مصاحبه گفته :در آن ایام یعنی سال۶۲،روزنامه اطلاعات هر روز یک ویژه نامه در باره جنگ منتشر می کرد .یک اشتباه در یکی از ویژه نامه ها صورت گرفت که به اخراج دوسه نفر از جمله فریدون جیرانی و بیژن امکانیان ،منجر شد .
او ادامه داده :ویژه نامه یه صورت یک رو چهار رنگ و تک رنگ منتتشر می شد .برای این ویژه نامه ،بخش چهار رنگ را عکس می گذاشتند .عکسهایی از جبهه وجنگ ،مرسوم بود که جملات امام را نیز با حرف کلیشه (حروف درشت وسیاه )در کنار عکس می گذاشتند . چون امکانات فنی مثل الان نبود که با کامپیوترها همه کارها سریع ودر یک زمان و توسط یک نفر انجام شود . آن زمان از حروف کلیشه که به صورت دستی چیده می شد برای تیترها استفاده می شد .دست قضا بین عکس ها و جملاتی که انتخاب شده بود ،یک عدم تناسب ایجاد شد . مسئولان انتخاب عکس در یک واحد دیگر بودند و کسی که جمله را انتخاب کرده بود ، کس دیگری در واحد دیگری بود . هیچ کدام از کار همدیگر خبر نداشتند .اما این اتفاق تعمدی یا دست کم سهل انگاری تلقی شد . به همین علت نیز با تمام کسانی که در گیر ویژه نامه بودند برخورد شد .
در صفحه چهار رنگ دوعکس ازمزار شهدا بود و دو عکس از فواره آب قرمز رنگی که به شکل خون بود .این فواره در آت ایام تازه ساخته شده بود . زیر عکسها جمله ای از امام خمینی با حروف کلیشه نوشته شده بود که فواید این جنگ برای ما بیشتر از زیانهایش بوده است .تقارن فواره و خون ومزار شهدا با عبارت فواید جنگ منجربه این سوئ تفاهم شد .البته کاملا تصادفی بود .یکی عکس را انتخاب می کرد و گروه دیگر جملات را انتخاب می کردند . کامپیوتری هم در کار نبود .جملات کلیشه ،یک حرف ،یک حرف ،کنار هم چیده می شد و اینها از قبل باید آماده می شد .بعد به گراور سازی می رفت .یک فرآیند طولانی بود .کار با دست وقیچی و کاغذ و حروف سربی بود .در آن زمان تلقی شد که این کار تعمدی بوده است و دونفر اخراج شدند .این اتفاق برای خیلی از نیروهای قدیمی گران آمد و از روزنامه رفتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





