در اختتامیه ششمین جشنواره فیلم شهر، امیرشهاب رضویان که بهعنوان یکی از اعضاء هیات انتخاب جشنواره روی سن رفته بود، لحظاتی پشت تریبون قرار گرفت و از طلب چندین سالهی سه فیلمساز از شهرداری تهران سخن گفت.امیر شهاب رضویان در پاسخ به این سوال که شما در اختتامیه جشنواره فرمودید که طلبی از شهرداری دارید و مصمم به گرفتن آن هستید با تمام گلایههای که داشتید، چه شد و چرا دوباره حضور در هیات انتخاب این جشنواره را پذیرفتید؟ گفت: مشکلی که من و آقایان کیانوش عیاری و مهدی فخیم زاده داشتیم با مدیرانی است که قول میدهند و به عهدشان وفا نمیکنند و میروند و مدیر بعدی هم تعهد ایشان را گردن نمیگیرد. با اصل و اساس جشنواره مشکلی ندارم که با آن همکاری نکنم، جشنواره فیلم شهر جشنواره خوبی است و قرار نیست به خاطر مشکلی که به دلایلی دیگر اتفاق افتاده ما با جشنواره دشمن بشویم.
او در پاسخ به این سوال که در زمان مدیریت چه کسی این اتفاق افتاد، توضیح داد: در سال ۱۳۸۴ و دومین جشنواره فیلم شهر، زمان شهرداری آقای احمدینژاد در اختتامیه جشنواره اعلام کردند که از فیلمهای بعدی ما سه نفر به میزان ۵۰درصد بودجه، از طرف شهرداری حمایت بلاعوض خواهد شد. در همان سال یادم است که برای جذب بودجه مذکور اقدام کردم، قرار بود فیلم “مینای شهرخاموش” را بسازم بنابراین به موسسه توسعه تصویر شهر درخواست دادم، پاسخی نیامد، فیلم ساخته شد، سیمرغ گرفت، اکران شد و نهایتا شهرداری به تعهدش عمل نکرد.
رضویان در ادامه افزود: آقایان عیاری و فخیمزاده هم تجربهی مشابهی را از سر گذراندند. در طی ۱۲ سال گذشته بارها با شهرداری، شورای شهر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و موسسه توسعه تصویر شهر مکاتبه کردیم و حتی نامهای به امضای سه نفرمان به دفتر آقای قالیباف فرستادیم که بی پاسخ ماند. مصاحبهای سه نفره هم با نشریه سینمایی حسین فرخی انجام دادیم، اما واکنشی از طرف شهرداری تهران نشان داده نشد.
او در پایان صحبتهایش گفت: ما از شهرداری تهران مطالبهای داریم و حرفمان با یک فرد مشخص نیست، بلکه به بد عهدی مدیران نسبت به هنرمندان معترضیم. در اختتامیهها معمولا قولهایی میدهند که بعد از آن شامل مرور زمان میشود. امیدوارم شهردار محترم در آخرین روزهای فعالیتشان نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.
بنا بر این گزارش، رضویان در اختتامیهی جشنوارهی فیلم شهر ابتدا از جمشید مشایخی به عنوان رییس سنی جشنواره کسب اجازه کرد و با لحنی طنزآمیز گفت: سال ۱۳۶۰ یک مدیر دولتی به من قول یک دوچرخه داد اما یادش رفت، ۲۶ سال بعد در جریان جشنواره کودک و نوجوان ایشان را دیدم و دوچرخهام را مطالبه کردم و ایشان هم مردانگی کرد و دوچرخه را تحویلم داد.
او در در ادامه افزود: درجشنواره فیلم شهر سال ۸۴ به مهدی فخیم زاده، کیانوش عیاری و من، جایزه ۵۰ درصد حمایت از بودجه تولید فیلم بعدی داده شد، اما الان ۱۲ سال است که نامه مینویسیم، مصاحبه میکنیم و نتیجه نمیگیریم. مدیران شهرداری جوابمان را نمی دهند و فقط دایورت می کنند به شورای شهر، اداره حقوقی و دیگر نهادها.
این کارگردان با تاکید بر اینکه “ابتدا فکر می کردم مدیران نامههای ما را می خوانند و بعد دایورت می کنند”، بیان کرد: تازه فهمیدهام که اصلا نامهها و مصاحبههای ما را نخوانده اند و دایورت کرده اند، وگرنه برای بار دوم و سوم من را که منتقد ایشان هستم، برای هیات انتخاب و داوری دعوت نمی کردند!
رضویان با بیان این نکته که “در این فاصله کیانوش عیاری ، مهدی فخیم زاده و من، هر یک چندین فیلم بدون این بودجه مرحمتی ساخته ایم”، افزود: اما هر سه هم قسم شده ایم این جایزه را بگیریم، اگر از آقای قالیباف نشد از شهردار بعدی مطالبه ی حق خواهیم کرد، به نسبت دوچرخه ای که ۲۶ سال طول کشید تا به دستم رسید هنوز ۱۴ سال فرصت باقی است!
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرای نافرجام یک کنسرت خیابانی/ شهرداری تهران آرزوی همایون را دفن کرد
- یک اتفاق تاریخی که نیفتاد؛ لغو کنسرت شجریان در میدان آزادی/ زاکانی از برگزاری در ورزشگاه آزادی خبر داد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- «برهوت» آماده نمایش شد/ رونمایی از نخستین تصویر فیلم
- مخالفت شهرداری با «دیوارکشی» محوطه تئاتر شهر
- واکنشی به تاثیر گرانی بلیت؛ قیمت بلیت سینماهای شهرداری تهران کاهش یافت
- بررسی روانشناختی فیلم عطر داغ در رادیو
- معرفی شورای سیاستگذاری دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- محمدجواد حقشناس مطرح کرد/ لزوم حمایت دولت و مدیریت شهری از هنرمندان آسیب دیده از کرونا
- نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ تحریم، دوتابعیتی و حمایت شهرداری از جشنواره موضوعات داغ نشست
- گزارش مراسم افتتاحیه نمایشگاه «۵۷ تا ۶۷ به روایت امیرشهاب رضویان» / روایت جنگ در تابلوهای یک سینماگر و طلب حلالیت از بهمن فرمانآرا نمایشگاه
- فراخوان چهارمین دوره جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج
- انتقاد مهناز افشار از برخورد ناشایست مامور شهرداری کرمان با دو کودک گلفروش
- این آقا در شهرداری چه میکند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





