مایکل چپمن که فیلمبردار فیلمهای موفقی چون «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» اسکورسیزی بود در ۸۴ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، مایکل چپمن فیلمبردار و کارگردان که برای دوربین تاثیرگذارش در فیلمهایی چون «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «آخرین والس» اسکورسیزی شناخته میشد؛ یکشنبه به دلیل نارسایی قلبی جان باخت. وی ۸۴ ساله بود.
همسر وی امی هولدن جونز که خود فیلمنامهنویس و کارگردان است در صفحه فیسبوکش این خبر را تایید کرد.
چپمن دو بار نامزدی اسکار را در بخش بهترین فیلمبرداری برای «گاو خشمگین» که به شیوه سیاه و سفید فیلمبرداری شده بود و «فراری» ساخته اندرو دیویس با بازی هریسون فورد دریافت کرده بود. پس از فیلمبرداری «راننده تاکسی» از وی به عنوان شاعر پیادهروها یاد میشد.
چپمن شاگرد گوردون ویلز بود و در چند فیلم از جمله فیلمهای «سرزمین خدا» هال اشبی و «پدر خوانده» دستیار دوربین وی بود. اشبی بعد وی را به عنوان فیلمبردار برای «آخرین جزییات» با بازی جک نیکلسون استخدام کرد. در مرحله بعد اسکورسیزی وی را برای «راننده تاکسی» در سال ۱۹۷۵ استخدام کرد.
او سپس به لسآنجلس نقل مکان کرد و به کار فیلمبرداری ادامه داد.
وی همچنین در دهه ۱۹۸۰ کارگردانی چند فیلم را انجام داد که «همه حرکتهای درست» با بازی تام کروز جوان از جمله آنهاست.
این فیلمبردار که سال ۱۹۳۵ متولد شده و در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرده بود، جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن فیلمبرداران آمریکا در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد. وی از سال ۱۹۹۵ از اعضای این انجمن بود. جایزه جشنواره بینالمللی فیلم کمرایمیج نیز در سال ۲۰۱۶ به وی اهدا شده بود.
چپمن پس از فیلمبرداری آخرین فیلمش «پلی به سوی ترابیتیا» در سال ۲۰۰۷ بازنشسته شده بود و در مدرسه هنرهای کالیفرنیای شمالی تدریس میکرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- مایکل مان یک فیلم آسیایی را برای اقتباس انتخاب کرد
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
- «فراری» به نمایش در آمد/ آدام درایور با چشمان گریان در «ونیز»
- هفت بازیگری که به دلیل بازی در فیلم، تا سر حد مرگ رفتند
- برشهای کوتاه/ مارتین اسکورسیزی چگونه فیلم میسازد
- نگاهی به فیلم «فراری» ساخته علیرضا داوود نژاد / چه خبر از آن بیرون
- رامبد جوان فرشته میشود و رابرت ردفورد خبرنگار/ آخر هفته با تلویزیون
- قوام نگاه یک فیلمساز تجربهگرا
- واکنش داودنژاد به اعتراض مردم رشت به اکران «فراری»
- تصویری از تجمع تعدادی از مردم رشت در مقابل سینمای نمایش دهنده فیلم فراری
- واکنش اینستاگرام ماهنامه فیلم به انتشار فراخوان تجمع اعتراضی مقابل سینمای نمایش دهنده فیلم فراری در رشت
- واکنش مدیر کل ارشاد گیلان به اعتراضها به اکران فیلم فراری در رشت
- جلوگیری از اکران فیلم فراری در سینما میرزاکوچک رشت
- جابر قاسمعلی :در اندک فرصت بازمانده ، فراری را ببینید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





