مایکل چپمن که فیلمبردار فیلمهای موفقی چون «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» اسکورسیزی بود در ۸۴ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، مایکل چپمن فیلمبردار و کارگردان که برای دوربین تاثیرگذارش در فیلمهایی چون «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «آخرین والس» اسکورسیزی شناخته میشد؛ یکشنبه به دلیل نارسایی قلبی جان باخت. وی ۸۴ ساله بود.
همسر وی امی هولدن جونز که خود فیلمنامهنویس و کارگردان است در صفحه فیسبوکش این خبر را تایید کرد.
چپمن دو بار نامزدی اسکار را در بخش بهترین فیلمبرداری برای «گاو خشمگین» که به شیوه سیاه و سفید فیلمبرداری شده بود و «فراری» ساخته اندرو دیویس با بازی هریسون فورد دریافت کرده بود. پس از فیلمبرداری «راننده تاکسی» از وی به عنوان شاعر پیادهروها یاد میشد.
چپمن شاگرد گوردون ویلز بود و در چند فیلم از جمله فیلمهای «سرزمین خدا» هال اشبی و «پدر خوانده» دستیار دوربین وی بود. اشبی بعد وی را به عنوان فیلمبردار برای «آخرین جزییات» با بازی جک نیکلسون استخدام کرد. در مرحله بعد اسکورسیزی وی را برای «راننده تاکسی» در سال ۱۹۷۵ استخدام کرد.
او سپس به لسآنجلس نقل مکان کرد و به کار فیلمبرداری ادامه داد.
وی همچنین در دهه ۱۹۸۰ کارگردانی چند فیلم را انجام داد که «همه حرکتهای درست» با بازی تام کروز جوان از جمله آنهاست.
این فیلمبردار که سال ۱۹۳۵ متولد شده و در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرده بود، جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن فیلمبرداران آمریکا در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد. وی از سال ۱۹۹۵ از اعضای این انجمن بود. جایزه جشنواره بینالمللی فیلم کمرایمیج نیز در سال ۲۰۱۶ به وی اهدا شده بود.
چپمن پس از فیلمبرداری آخرین فیلمش «پلی به سوی ترابیتیا» در سال ۲۰۰۷ بازنشسته شده بود و در مدرسه هنرهای کالیفرنیای شمالی تدریس میکرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- مایکل مان یک فیلم آسیایی را برای اقتباس انتخاب کرد
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
- «فراری» به نمایش در آمد/ آدام درایور با چشمان گریان در «ونیز»
- هفت بازیگری که به دلیل بازی در فیلم، تا سر حد مرگ رفتند
- برشهای کوتاه/ مارتین اسکورسیزی چگونه فیلم میسازد
- نگاهی به فیلم «فراری» ساخته علیرضا داوود نژاد / چه خبر از آن بیرون
- رامبد جوان فرشته میشود و رابرت ردفورد خبرنگار/ آخر هفته با تلویزیون
- قوام نگاه یک فیلمساز تجربهگرا
- واکنش داودنژاد به اعتراض مردم رشت به اکران «فراری»
- تصویری از تجمع تعدادی از مردم رشت در مقابل سینمای نمایش دهنده فیلم فراری
- واکنش اینستاگرام ماهنامه فیلم به انتشار فراخوان تجمع اعتراضی مقابل سینمای نمایش دهنده فیلم فراری در رشت
- واکنش مدیر کل ارشاد گیلان به اعتراضها به اکران فیلم فراری در رشت
- جلوگیری از اکران فیلم فراری در سینما میرزاکوچک رشت
- جابر قاسمعلی :در اندک فرصت بازمانده ، فراری را ببینید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





